Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها:

بارش‌های اخیر به 11 استان خسارت زد

ایانا-کشاورزی: مازندران، گیلان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، کرمانشاه، فارس، سیستان و بلوچستان، ایلام و اصفهان استان‌هایی هستند که دچار خسارت شده‌اند.

بارش‌های اخیر به 11 استان خسارت زد

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه بارندگی اخیر موجب ایجاد خسارت در ۱۱ استان کشور شد، گفت: در این نوبت بارندگی، فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری موجب کنترل ۹۰۰ میلیون متر مکعب سیلاب شد.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ابوالقاسم حسین پور با بیان اینکه خسارت سیل به استان‌های کشور هنوز به طور دقیق برآورد نشده است، ادامه داد: مجموعه آبخیزداری سازمان جنگل‌ها و مدیریت بحران استان‌های مربوطه، درگیر برآورد خسارات هستند، برخی استان‌ها ارقامی را اعلام کرده‌اند اما هنوز قطعی نشده است.

او اضافه کرد: به طور کلی ۲۲ استان کشور از بارش خوبی که رخ داد، سهم دریافت کردند و ما خوشحال هستیم که بارش‌های پاییزی در کشور بیش از میزان نرمالی است که در بلندمدت اتفاق افتاده و موجب خوشحالی مردم و کشاورزان شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین دو استان کهگیلویه و بویراحمد و ایلام بیشترین میزان بارش دریافتی را داشته‌اند و اردبیل و آذربایجان شرقی نسبت به معدل نرمال بارش خود، سهم کمتری را دریافت کرده‌اند.  

او در بخش دیگری از سخنان خود  با بیان اینکه در این مرحله ۱۱ استان کشور دچار خسارت سیل شده‌اند، افزود: مازندران، گیلان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، کرمانشاه، فارس، سیستان و بلوچستان، ایلام و اصفهان استان‌هایی هستند که دچار خسارت شده‌اند.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: سیلی که در مهرماه اتفاق افتاد، نشان داد حوزه‌هایی که تحت پوشش فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان داری قرار داشتند خسارت به مراتب کمتری نسبت به حوزه‌هایی که تحت پوشش این فعالیت‌ها نبودند، دریافت کردند.

حسین پور با اشاره به مجموعه فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری که در سطح این استان‌ها انجام و آبگیری شد، گفت: این اقدامات توانست در این نوبت بارندگی، ۹۰۰ میلیون متر مکعب سیلاب را کنترل کند که این اثر بخشی فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان داری را نشان می‌دهد.

این مقام مسئول در سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه عرصه وسیع حوزه‌های آبخیز کشور نیازمند سرمایه‌گذاری و تخصیص اعتبارات بیشتری است، افزود: در سال‌جاری در محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، تخصیص اعتبارات خوبی برای این بخش صورت گرفته است و تاکنون در۶ هزار و ۸۴ نقطه از  کشور  فعالیت آبخیزداری و آبخوان داری از محل صندوق توسعه ملی انجام می‌شود؛ اما نیاز داریم با سرمایه گذاری بیشتر در سال آینده و سال‌های آتی فعالیت‌های خود را ادامه دهیم و سیاست‌های خود را تحقق بخشیم.

حسن پور افزود: هم اکنون در ۲۱ میلیون هکتار از حوزه آبخیزکشور یا عملیات آبخیزداری و آبخوان داری انجام شده و به اتمام رسیده و یا در دست اجرا است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید