Iranian Agriculture News Agency

در بیست و ششمین میز تخصصی محصولات کشاورزی مطرح شد؛

لزوم بررسی راهکارهای توسعه آموزش بورس کالا در بخش کشاورزی

ایانا-کشاورزی: محصولات کشاورزی سهم ۱۰ درصدی از کل حجم معاملات بازار فیزیکی دارد که در مقایسه با بخش کشاورزی کشور بسیار کوچک بوده و بورس کالا می‌تواند در حوزه کشاورزی نقش پررنگ تری ایفا کند.

لزوم بررسی راهکارهای توسعه آموزش بورس کالا در بخش کشاورزی

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران به بررسی راهکارهای توسعه آموزش و فرهنگ سازی در بورس کالا پرداخت و با بیان اینکه استراتژی بورس کالا در حوزه آموزش و فرهنگ سازی در ابتدای سال تدوین شده است، گفت: در این جلسه تلاش می‌کنیم تا نحوه کمک نهادهای زیربط در حوزه آموزش مورد بررسی قرار گیرد زیرا بورس کالا تا حد امکان تلاش کرده تا در راستای فرهنگ سازی گام بردارد و مخاطبین بخش کشاورزی را با کارکردهای بورس آشنا کند.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، جواد فلاح در بیست و ششمین میز تخصصی محصولات کشاورزی که با هدف " بررسی راهکارهای توسعه آموزش و فرهنگ سازی بورس کالای ایران در بخش کشاورزی"  برگزار شد، گفت: محصولات کشاورزی سهم ۱۰ درصدی از کل حجم معاملات بازار فیزیکی دارد که در مقایسه با بخش کشاورزی کشور بسیار کوچک بوده و بورس کالا می‌تواند در حوزه کشاورزی نقش پررنگ تری ایفا کند.

او به راهبردهای بورس کالا اشاره کرد و توضیح داد: بورس کالا ۸ راهبرد اساسی را پیگیری می‌کند که اوراق بهادار سازی و توسعه ابزارهای مشتقه یکی از آنها است زیرا اولین بورس‌های کالایی دنیا با محصولات کشاورزی شروع به کار کردند و همچنین قراردادهای مشتقه در دنیا با محصولات کشاورزی آغاز شدند که تجربه معاملات زعفران در بورس کالا نشان داد بخش کشاورزی هم به صورت بالقوه می تواند در این حوزه فعال شود.

او همچنین به اقدامات بورس کالا در حوزه آموزش و فرهنگ سازی اشاره کرد و گفت: تدوین کتاب سیاست‌های حمایتی از بخش کشاورزی با تمرکز بر رویکردهای مبتنی بر بازار، تهیه پاورپوینت‌های آموزشی در بخش کشاورزی، برگزاری کلاس‌های آموزرشی رایگان، حضور در همایش‌ها و نمایشگاه‌های بخش کشاورزی و برگزاری میز تخصوصی، استفاده از بستر آموزش مجازی و مستندات آموزشی، ساخت کلیپ و انیمیشن‌، مذاکره با دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی جهت طراحی سرفصل آموزشی و استفاده از بستر صدا و سیما از اقدامات انجام شده در این راستا بوده است.

اعلام آمادگی برای امضای تفاهمنامه مشترک آموزشی با بورس کالا

در این جلسه علیرضا حسنی باقرانی، معاون برنامه ریزی و تدوین منابع درسی موسسه آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: حوزه فعالیت این موسسه نیاز سنجی آموزش در سطوح مختلف، تدوین استانداردهای آموزشی برای رشته های کار و دانش و بهره برداران ، طراحی دوره های پودمانی و تک درس، طراحی انواع محتوای آموزشی و مولتی مدیا به شکل تخصصی‌، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و امضای تفاهمنامه های مشترک با سازمان‌های مختلف برای طراحی بسته‌های آموزشی است.

حسنی باقرانی اظهار کرد: با توجه به فعالیت موسسه و نیز تمایل بورس کالا به آموزش، آمادگی داریم تا تفاهمنامه مشترکی با بورس کالای ایران برای طراحی برنامه‌های درسی، اجرای پروژه‌های مشترک درسی ، آموزشی، ترویجی و حتی تحقیقاتی امضا کنیم تا هر یک از بندهای تفاهمنامه به قراردادهای اجرایی تبدیل شود.

لزوم آموزش هدفمند برای قشرهای مختلف بخش کشاورزی

در ادامه مجید حسنی مقدم معاون دفتر تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای ترویج آموزش و فرهنگ سازی باید سطوح آموزش مشخص شده و جامعه هدف تعیین شود و سپس آموزش های هدفمند برای قشرهای خاص برگزار شود به طوری که در حال حاضربرای کشاورزان، آموزش گواهی سپرده کالایی اولویت دارد اما برای تولید کنندگان غیرمزرعه‌ای، بازار مشتقه می تواند اولویت باشد.همچنین از آنجایی که بورس را تنها با بازار فیزیکی می شناسیم باید آموزش ها را به سمت سایر بازارهای همچون بازار فرعی، بازار مشتقه و بازار مالی هدایت کنیم تا جذابیت بیشتری داشته باشد.

او اظهار کرد: بورس یکی از حلقه های مهم بخش کشاورزی بوده و  اگرزنجیره کامل بخش کشاورزی در بورس عرضه شود، قطعا پذیرش آن هم از سمت مدیران و هم از سوی کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی بیشتر خواهد بود و قطعا بدنه هم همراهی خواهد کرد.

در ادامه این نشست سید علی جدی از صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی نیز  گفت: یکی از بحث هایی مورد اهمیت در صندوق ها ورود آنها به فعالیت های بازرگانی و تجاری است که یکی از ابزارهای آن بورس است به طوری که وقتی در سال ۹۴ سیاست قیمت تضمینی اجرایی شد، صندوق ها مکلف شدند ۲۰۰ هزار تن جو را از طریق بورس کالا خریداری کنند.

او اظهار کرد: بنابراین قصد داریم در آینده از ظرفیت استان ها در تولید محصولات کشاورزی استفاده کرده و از طریق صندوق حمایت، آنها را به بورس متصل کنیم به طوری که برای محصول زرشک و چای این کار در حال انجام است و تمام زمنیه های ورود چای به بورس کالا فراهم شده است.

الزام تولید کنندگان محصولات کشاورزی به عرضه کالا در بورس

در ادامه مدیر موسسه تحقیقات و برنامه ریزی کشاورزی نیز گفت: گواهی سپرده کالایی ابزاری است که می تواند باعث ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای زنجیره ارزش شده و به کشاورز کمک کند تا از کالایی که تولیدی بیشترین استفاده را داشته باشد.

رجوی تصریح کرد: در این راستا باید تولید کنندگان عمده محصولات کشاورزی به خصوص شرکتهای سهامی را ملزم کنیم تا کالاهای اساسی خود را در بورس کالا عرضه کنند زیرا این کار هم به نفع بازار است و هم خود شرکتها منتفع می شوند از سوی دیگر اگر زمینه ای فراهم شود تا کالای اساسی دربدو ورود در بورس کالا عرضه شود ، هم به شفافیت بازار کمک کرد و هم بازار سازی را برای بورس کالا فراهم می کند.

در پایان این نشست نیز اکبر میرزاپور سپرست مدیریت توسعه بازارفیزیکی بورس کالا به اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا اشاره کرد و توضیح داد: تا امروز تصور می‌کردیم دلیل اصلی اینکه کشاورز در بورس کالا مشارکت می‌کند و محصول خود را از طریق ماده ۳۳ به فروش می رساند، این است که می‌خواهد از دولت مابه التفاوت دریافت کند اما امسال کشاورز با وجود اینکه می‌توانست محصول خود را در بازارخارج از بورس به فروش برساند اما با توجه به مزیت های بورس ترجیح داد محصولش را در انبار نگهداری کند ولی آن را از طریق بورس کالا بفروشد که این نتیجه فرهنگ سازی است.

او ادامه داد: بورس کالا اگر بتواند بیشتر از گذشته برای بخش کشاورزی مزیت سازی کند، در آینده می‌تواند با کمک جهاد کشاورزی شاهد حضور بیشتر کشاورزان و ترویج فرهنگ سازی به صورت ملموس برای آنها باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید