Iranian Agriculture News Agency

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور:

بسته حمایتی از زراعت چوب در راه است

ایانا-کشاورزی: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حال آماده سازی و ارائه بسته حمایتی خود برای حمایت از پروژه‌های زراعت چوب است. این بسته‌های حمایتی شامل بیمه، تسهیلات و تضمین خرید برای کشت گونه‎هایی چون صنوبر که مناسب زراعت چوب است می شود.

بسته حمایتی از زراعت چوب در راه است

زراعت چوب با جایگزین شدنش به جای برداشت از جنگل‌های شما و تامین نیاز داخل می‌تواند به کمک صنایع کشور بیاید. دولت با ترغیب کردن مردم و بخش خصوصی برای وارد شدن به این عرصه با ایجاد تسهیلات و آماده کردن بسته‌های حمایتی  به حمایت از زراعت چوب می پردازد.

عادل جلیلی رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا اعلام کرد: «سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حال آماده سازی و ارائه بسته حمایتی خود برای حمایت از پروژه‌های زراعت چوب است. این بسته‌های حمایتی شامل بیمه، تسهیلات و تضمین خرید برای کشت گونه‎هایی چون صنوبر که مناسب زراعت چوب است می شود. لازم است که بخش خصوصی و کشاورزان را به این پروژه ترغیب کرد، چرا که یک پروژه مهم ملی است و جزو زیرساخت‌های توسعه جنگل‌های کشور به حساب می‌آید. کارگروه‎های مختلفی روی پروژه زراعت چوب کار می‌کنند تا برای سال آینده بتوانند برای بودجه این پروژه اقداماتی در دولت انجام دهند.»

جلیلی توضیح داد: «کاشت و گسترش طرح‌های زراعت چوب باید در عرصه‌های طبیعی و ترجیحا در محلی که در گذشته جنگل بوده‌است و یا منطقه‌ای که منابع آبی آن به خوبی تامین می‌شود مانند استان گیلان انجام گیرد. با رعایت نکانی مانند این که گونه های سریع الرشد در زراعت چوب مورد استفاده قرار گیرد باید به شکل تخصصی به این زراعت نگاه کرد. زراعت چوب با کشاورزی متفاوت است و لازم است که به طور تخصصی به آن توجه شود.»

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع اعلام کرد: «صنوبرکاری، بخشی از  نیاز صنایع کشور را تامین می‌کند.  نقشه پایش پتانسیل‌یابی توسعه زراعت چوب نشان می‌دهد که در چه سطحی و چه میزان از نیاز ما باید در کدام مناطق برآورد شود. در سال‌های اخیر میزان برداشت از جنگل‌های شمال بسیار کم و به 500 هزار مترمکعب رسیده بود و نه تنها ظرفیت این جنگل‌ها کاهش بسیار یافته بود که میزان برداشت چوب نیز بسیار کاهش یافت. با ممنوعیت برداشت از جنگل‌های شمال  زراعت چوب بیش از پیش مدنظر قرار گرفت.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید