Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با ایانا:

سیاست قیمت تضمینی منطقی‌تر خرید تضمینی

ایانا-کشاورزی: طرح قیمت تضمینی که در گذشته توسط دولت اجرا شده منطقی‌تر از خرید تضمینی بوده است، قیمت تضمینی بار مالی دولت را کم می‌کند و هم کشاورزان زمان زیادی را برای دریافت پول خود صرف نمی‌کنند.

سیاست قیمت تضمینی منطقی‌تر خرید تضمینی

نرخ خرید تضمینی گندم طی دو سال توسط دولت با تاخیر اعلام شده و همین مساله باعث نارضایتی کشاورزان شده و در نهایت هم نرخ اعلامی چندان رضایتی در پی نداشته. در این میان اکثر کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر این عقیده‌اند که اجرای طرح قیمت تضمینی بهتر از خرید تصمینی در محصولات اساسی کشاورزی به خصوص گندم است.

در سیاست اعمالی در قیمت تضمینی، کشاورز محصولش را در بورس کالا عرضه می‌کند، پس از آن اگر قیمت کشف شده محصول، پایین‌تر از قیمت تضمینی اعلامی از سوی دولت باشد، وجه حاصل از فروش محصولات در بورس ظرف مدت دو روز به حساب کشاورز واریز می‌شود و مابه التفاوت قیمت نیز از سوی دولت پرداخت خواهد شد.

واریز 70 درصد وجه تنها دو روز پس از محصول، کاهش هزینه‌های دولت و همچنین حذف پروسه طولانی پرداخت پول کشاورزان از مزایای اجرای این طرح در گذشته بوده است.

علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا با بیان اینکه قیمت تضمینی نسبت به خرید تضمینی محصولات کشاورزی منطقی‌تر است، گفت: در محصولی مانند گندم که کالایی استراتژیک است تنها حمایت از کشاورزان مطرح نیست بلکه این محصول مایحتاج اصلی زندگی مردم محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه طرح قیمت تضمینی که در گذشته توسط دولت اجرا شده منطقی‌تر از خرید تضمینی بوده است، افزود: قیمت تضمینی بار مالی دولت را کم می‌کند و هم کشاورزان زمان زیادی را برای دریافت پول خود صرف نمی‌کنند.

نماینده مردم شازند درباره نرخ خرید تضمینی اعلام شده برای گندم هم گفت: اعلام این نرخ خرید، تعجب آور بود و توقع بیشتری وجود داشت. دولت کمک و حمایتی بیشتری از کشاورزان انجام دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید