Iranian Agriculture News Agency

با امضای تفاهم‌نامه بین تعاون روستایی و شرکت حامی سرمایه اقتصاد انجام می‌شود

ورود فناوری‌های جدید به حیطه کشاورزی

ایانا-کشاورزی: سازمان تعاون روستایی در خریدهای تضمینی حمایتی و توافقی نقش اول را ایفا کرده و در برخی از موارد نیز در مباشرت خرید و عامل بودن خرید پیشتاز است.

ورود فناوری‌های جدید به حیطه کشاورزی

تعاونی‌های روستایی برای اشتغالزایی و توسعه پایدار و ورود فناوری‌های جدید (به‌زراعی و اینترنت اشیا و..) آماده می‌شوند.

به گزارش ایانا، حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان تعاون روستایی در جلسه امضای تفاهم‌نامه توانمندسازی تشکل‌های تعاون روستایی و کشاورزی در راستای اشتغالزایی مولد و پایدار در روستاها و مناطق کمتر برخوردار با هلدینگ کشاورزی حامی با اشاره به اینکه این تفاهم‌نامه بهترین فرصت برای ورود فناوری‌های نوین در عرصه کشاورزی و الگوسازی در کشاورزی است گفت: فرصت کنونی با توجه به پیشتاز بودن این شرکت در عرصه فناوری کشاورزی و ارائه طرح‌های الگویی برای توسعه اقشار محروم و روستایی است.

او اضافه کرد: ورود فناوری در کشاورزی بسیار اهمیت دارد به دلیل اینکه این کار گران‌قیمت است و کشاورزی یک بخش پرمخاطره و پرریسک است و کمتر کسی تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه دارد.

شیرزاد با اشاره به اینکه برای تکمیل زنجیره تولید بخش تعاونی‌های روستایی بهترین محل برای کمک به این فرایند است توضیح داد: شبکه تعاون روستایی با توجه به داشتن چهار میلیون عضو و 200 هزار اعضای هیات مدیره روستایی، داشتن حدود 3.5 میلیون هکتار زمین در شبکه غله کشت می‌کنند، وجود  سه هزار فروشگاه عرضه محصولات و 1800 فروشگاه سوخت، در کنار ظرفیت انبارداری 2.5 میلیون تن و اینکه به بخش‌های مختلف و متعدد تولید در روستاها متصل است به عنوآن آخرین حلقه‌های تولیدی در همه روستاها می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

مدیرعامل تعاون روستایی با اشاره به اینکه تعاون روستایی نقش مهمی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی دارد گفت: این سازمان در خریدهای تضمینی حمایتی و توافقی نقش اول را ایفا کرده و در برخی از موارد نیز در مباشرت خرید و عامل بودن خرید پیشتاز است.

او اضافه کرد: اتحادیه‌های استانی و شهرستانی نقش مهمی در حلقه‌های پیش و پس از تولید مشغول دارند بنابراین بهترین مکان برای عرضه فناوری‌های نوین هستند چون فناوری‌های نوین ریسک فعالیت‌‌های کشاورزی را کاهش می‌دهد.

شیرزاد با اشاره به اینکه سازمان تعاون روستایی این ظرفیت را دارد که به دلیل دارا بودن زیر ساخت‌ها بتواند به کمک این شرکت سرمایه‌گذاری در جهت توسعه‌ پایدار را جهت‌دهی کند توضیح داد: در شرایط کنونی که امنیت غذایی اهمیت بالایی دارد این شیوه می‌تواند در توسعه کشاورزی و اشتغالزایی در مناطق مرزی و کمتر برخوردارفعالیت خوب و به‌سزایی داشته باشد.   

مدیرعامل تعاون روستایی در توضیح عملکرد و نحوه مشارکت و سرمایه‌گذاری این مجموعه گفت: مشارکت این شرکت به شیوه مشارکت مناقصه و به طور کامل حمایتی است. در واقع مبتنی بزر سهم‌الشرکه کاهشی است به این معنا که شرکت پس از سرمایه‌گذاری و کنترل عملکرد بهره‌بردار زمانی که طرح به حاشیه سود مناسب رسید از سرمایه‌گذاری خارج می‌شود.

او اضافه کرد: هدف از این طرح اشتغالزایی پایدار است. این طرح بیشتر برگرفته از مالیه خرد است که مشابه صندوق‌های خطر پذیر عمل می‌کنند. فعالیت در بخش کشاورزی به دلیل وجود منابع در دسترس و بازار تضمین شده و فعال ریسک بالایی ندارد و ورود دانش و فناوری فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید