Iranian Agriculture News Agency

رئیس شورای عالی نظارت بر غذای حلال:

نشان استاندارد حلال برای 20 صنعت داخلی

وزارت کشاورزی تنها مرجع قانونی پیگیری نشان استاندارد حلال است

ایانا-کشاورزی: تمامی اتفاق‌های مربوط به تولید محصولات حلال و برندسازی در این باره بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و به طور خاص مربوط به دفتر نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی است. در مورد تعیین و تدوین استانداردهای آن نیز سازمان استاندارد با استعلام از وزارت جهاد کشاورزی عمل می‌کند و تمامی تخلفات نیز از این طریق پیگیری می‌شود. هیچ دستگاه یا نهاد دیگری (نه در بخش خصوصی و نه دولتی) تکلیف و مرجعیت قانونی برای این موضوع و اعطای نشان حلال ندارد و با خاطیان برخورد قانونی می‌شود.

نشان استاندارد حلال برای 20 صنعت داخلی

فقط 20 صنعت تولید داخل کشور با منشا دامی، نشان استاندارد حلال را دارند هرچند که تمامی تولیدات داخل کشور حلال هستند.

به گزارش ایانا، آیت‌الله سیدرضا تقوی رئیس شورای عالی نظارت بر غذای حلال در نشست خبری  با اشاره به اینکه سهم ایران از تجارت 4 هزار میلیارد دلاری غذای حلال در دنیا تنها یک درصد است گفت: در دنیا جریان غذای حلال به بازاری تبدیل شده که کالاهای عرضه شده در این بازار از کیفیت و سلامت بالاتری نسبت به کالاهای معمولی برخوردار است.

او اضافه کرد: کمیت غذای حلال نیز مورد توجه است و باید جامعه به اندازه کافی غذای سالم و حلال تولید و در اختیار افراد قرار دهد. به گونه‌ای که در سفر اخیر به استان سمنان گزارش شد که با وجود نیاز استان به حدود 80 هزار تن گندم امسال 100 هزار تن گندم در استان تولید شده که 20 هزار تن آن برای سایر استان‌ها استفاده خواهد شد.

تقوی در مورد استانداردهای ظاهری غذا و تولیدات محصولات حلال گفت: غیر از ضوابط شرعی که برای تولید غذای حلال رعایت می‌شود باید ظاهر و کیفیت شکل محصول تولید شده نیز در تولید و حتی بسته‌بند‌ی کالاهای صادر شده نیز باید مورد توجه باشد.

او اضافه کرد: تغییر در بسته‌بندی یا رعایت نکردن استانداردهای شکلی به کالا (درهم ریختن کالا و رعایت اندازه یا وزن کالا) به عنوان غش در معامله و عامل مخدوش کردن معامله و برند حلال می‌شود.

رئیس شورای عالی نظارت بر غذای حلال با اشاره به اینکه نماینده ولی فقیه به عنوان ناظر شرعی در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی عمل می‌کند توضیح داد: حدود 38 هزار ناظر شرعی در کل کشتارگاه‌ها نظارت بر نحوه ذبح دام و طیور و صید دارند. این نظارت  به غیر از نظارت سلامت بر دام ذبح شده است.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در مورد مشکلات پیش روی برند سازی کالای حلال در کشور گفت: متاسفانه متولی تولید کالای حلال با توجه به شرایط چند پاره شده است. بخشی از آن در وزارت صنعت و معدن و تجارت، بخشی از آن در وزارت جهاد کشاورزی و بخشی از برندسازی آن در سازمان استاندارد شکل می‌گیرد. در حالی که متولی اصلی این کار وزارت جهاد کشاورزی است.

او اضافه کرد: تمامی اتفاق‌های مربوط به تولید محصولات حلال و برندسازی در این باره بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و به طور خاص مربوط به دفتر نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی است. در مورد تعیین و تدوین استانداردهای آن نیز سازمان استاندارد با استعلام از وزارت جهاد کشاورزی عمل می‌کند و تمامی تخلفات نیز از این طریق پیگیری می‌شود. هیچ دستگاه یا نهاد دیگری (نه در بخش خصوصی و نه دولتی) تکلیف و مرجعیت قانونی برای این موضوع و اعطای نشان حلال ندارد و با خاطیان برخورد قانونی می‌شود.

در همین نشست پیمان فلسفی مدیرکل دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به ایانا در مورد تعداد تولید کنندگان رسمی با برند و نشان حلال در ایران گفت: در حال حاضر 20 صنعت تولیدی با منشاء دامی دارای برند و نشان حلال هستند. البته این برند فقط برای محصولات صادراتی درج می‌شود ولی تمامی محصولات تولید شده در ایران حلال هستند.

او اضافه کرد: طبق قانون بودجه ناظران شرعی از عوارض دریفت شده از کشتارگاه‌ها تامین می‌شود. این عوارض برای هر راس طیور 65 ریال، دام سبک (گوسفند) 1300 ریال و هر راس دام سنگین (گاو) 12 هزار ریال است. این عوارض به خزانه واریز می‌شود که حدود 50 تا 70 درصد این مبلغ برگشت داده شده و و به ناظران پرداخت می‌‌شود.‌

فلسفی با اشاره به اینکه استانداردهای نشان حلال استانداردهای تشویقی هستند گفت: در دنیا 250 نشان حلال وجود دارد اما تنها استاندارد حلال مجاز برای ورود به ایران، استاندارد اسمیک (نشان موسسه اندازه شناسی و استاندارد سازمان کنفرانس اسلامی) است.

او اضافه کرد: این نشان، استاندارد هشت مذهب اسلامی از جمله شیعه را راعایت می‌کند. بنابراین هیچ نشان استاندارد حلال از جمله نشان حلال مالزی اجازه ورود به ایران را ندارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید