Iranian Agriculture News Agency

رییس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی:

سم پاشی توربینی مصرف سم را 50 درصدی کاهش داد

ایانا-کشاورزی: کلیه سم پاش‌های عرضه شده در کشور مورد بررسی قرار گرفته و استاندارد شدند، گفت: این استانداردسازی طی زمان 18 تا 24 ماهه در دولت تدبیر و امید انجام شد.

سم پاشی توربینی مصرف سم را 50 درصدی کاهش داد

از عملیات‌های مهم و تاثیرگذار در حوزه تولید محصولات کشاورزی عملیات سم پاشی است و استانداردسازی دستگاه‌ها در این بخش از اهمیت بسیاری برخوردار است.

کامبیز عباسی رییس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا با بیان اینکه کلیه سم پاش‌های عرضه شده در کشور مورد بررسی قرار گرفته و استاندارد شدند، گفت: این استانداردسازی طی زمان 18 تا 24 ماهه در دولت تدبیر و امید انجام شد.

او با بیان اینکه کشاورزانی که برای خرید سم پاش‌ از بانک کشاورزی یا سایر منابع تسهیلات دریافت کرده‌اند، استانداردسازی شده‌اند، افزود: در حوزه‌ تولید محصول عملیات سم پاشی بسیار مهم است زیرا بر مدیریت یک نهاده اثرگذار است.

او با بیان اینکه در حال حاضر در حدود 90 درصد از سم پاش‌های کشور استاندارد هستند، افزود: البته ممکن است برخی سم پاش‌های خود را بدون تسهیلات دریافت کرده باشند که امکان دارد استاندارد نباشد.

عباسی در خصوص تولید سمپاش‌ها در داخل کشور نیز گفت: در تولید و ساخت این محصول، پمپ و نازل‌ها از کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و یا کشورهای همسایه مانند ترکیه وارد می‌شود.

او با تاکید بر اینکه شاسی، مخازن، شلنگ و سایر موارد در تولید سم پاش‌ها در ایران تولید می‌شود، افزود: همدان و خراسان رضوی از قطب های تولیدی سم پاش ها در کشور هستند.

رییس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی تصریح کرد: تمامی روش‌هایی که منجر به کاهش استفاده از سم و مصرف بهینه آن باشد در دستور کار است.

رییس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی در خصوص میزان مصرف سم در شالیزارهای برنج کشور نیز گفت: برای سم پاشی این مزارع از پهبادها به صورت آزمایشی استفاده شده است.

او با بیان اینکه در مناطق دیم کشور نیز با روش‌هایLV  و ULV با مصرف حجم پایین، میزان مصرف سم را کاهش داده‌ایم، افزود: همچنین با استفاده از سم پاش‌های توربینی 50 درصد کاهش میزان مصرف سم در مزارع و باغات داشته‌ایم.

او در پایان با تاکید بر اینکه سم باید بهینه مصرف شود، افزود: این استفاده باید در نهایت منجر به نابودی بافت هدف اعم از آفت‌ها، بیماری‌ها و علف‌های هرز شود و به منابع زیر زمینی آسیب نرساند.

انتهای پیام