Iranian Agriculture News Agency

مدیر باغبانی سازمان جهاد استان فارس:

شناسایی 21 هزار هکتار اراضی شیبدار مستعد کشت

ایانا-کشاورزی: حدود 410 هزار هکتار سطح زیر کشت باغات اراضی شیبدار است که از این مقدار بیش از 150 هزار هکتار آن باغات دیم است.

شناسایی 21 هزار هکتار اراضی شیبدار مستعد کشت

بیشترین میزان تعهدات معاونت باغبانی در توسعه باغات اراضی شیبدار در استان فارس شکل گرفته و عملیاتی شده است. در سال زراعی 97-96 حدود 21 هزار هکتار اراضی مستعد شناسایی شده که بیش از 12 هزار هکتار آن مورد تایید کارگروه شهرستانی و هفت‌هزار و 800 هکتار نیز مورد تایید کارگروه استانی قرار گرفته است.

مجیدرضا پاکاری مدیر باغبانی سازمان جهاد استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا با اشاره به اینکه استان فارس به دلیل شرایط اقلیمی خاص و منحصر به‌فرد، تولیدکننده انواع محصولات باغی است می‌گوید: بیشترین سطح زیر کشت باغات شیبدار در استان فارس است که بیشترین میزان تولید را نیز به خود اختصاص داده است. حدود 410 هزار هکتار سطح زیر کشت باغات اراضی شیبدار است که از این مقدار بیش از 150 هزار هکتار آن باغات دیم است.

او اضافه می‌کند: در بین اقلام زیر کشت این باغات، بیشتر باغات گل محمدی (لایه زنگون داراب) با سطح زیر کشت پنج هزار و 600 هکتار که به صورت ارگانیک کشت می‌شود. باغات انجیر استهبان که حدود 24 هزار هکتار انجیرستان دیم است که محصولات سالم و گواهی شده تولید می‌کنند. باغات بادام، انگور دشمن زیاری، باغات منطقه اقلید و... که بیشتر باغات دیم هستند.  

پاکاری با اشاره به اینکه بیش از 3.1 میلیون تن میزان محصولات باغی کل استان است توضیح می‌دهد: این استان هم از لحاظ سطح زیر کشت و هم از لحاظ میزان تولید محصولات باغی رتبه نخست کشور را دارد. در واقع حدود 14 درصد سطح زیر کشت باغات کشور در استان فارس واقع شده که حدود 15 درصد محصولات باغی کل کشور را تولید می‌کند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد استان فارس با اشاره به اینکه بیشترین میزان تعهدات معاونت باغبانی در استان فارس شکل گرفته و عملیاتی شده است می‌گوید: در سال زراعی 97-96 حدود 21 هزار هکتار اراضی مستعد شناسایی شده که بیش از 12 هزار هکتار آن مورد تایید کارگروه شهرستانی و هفت‌هزار و 800 هکتار نیز مورد تایید کارگروه استانی قرار گرفته است.

او اضافه می‌کند: نیمی از این سطوح به تصویب رسیده یعنی حدود سه هزار و 400 هکتار آن تایید شده و به اداره کل منابع طبیعی برای انعقاد قرارداد بهره‌برداری (در قالب ماده 3 و در حد تکلیف سال 97) معرفی شده است.

پاکاری در مورد کمیته‌هایی که در دهستان‌‌ها و شهرستان‌ها با هماهنگی نمایندگان منابع طبیعی تشکیل شده و از اراضی بازدید می‌کند تا موارد موجود بررسی و رصد شود توضیح می‌دهد: زمانی که این موارد واجد شرایط شوند پرونده آنها به کارگروه استانی ارسال می‌شود. در کارگروه استانی نمایندگانی از امور اراضی، منابع طبیعی، سازمان جهاد کشاورزی از بخش باغبانی، تحقیقات کرده و از عرصه بازدید می‌کنند. پس از آن تناسب با شرایط دستورالعمل مانند پوشش گیاهی، میزان بارندگی، شیب زمین، ارتفاع از سطح دریا، نوع پوشش گیاهی منطقه و الگوی کشت پیشنهاد شده، وضعیت بافت خاک و... سنجیده شده با طی مراحل قانونی و انعقاد قرار بهره‌برداری به اداره کل منابع طبیعی ارسال می‌شود.

این مقام مسول در جهاد کشاورزی استان فارس در مورد اهداف دنبال شد برای توسعه کشت در سطوح شیبدار، می‌گوید: جلوگیری از ورود ریزگردها، جلوگیری از فرسایش خاک (چون در حال حاضر به طور میانگین 15 تن در هکتار (سالانه) فرسایش خاک داریم که در سطوح شیبدار و در صورت عدم وجود پوشش گیاهی مناسب به 20 تن در هکتار می‌رسد، ایجاد اشتغال پایدار در مناطق کمتر توسعه یافته، ثبات درآمد خانوار، جلوگیری ازمهاجرت روستاییان به شهر و... است.

او اضافه می‌کند: باتوجه به اینکه اراضی دیم میزان آب کمتری برخوردار هستند گونه‌هایی پیشنهاد می‌شود که آب‌بری کمتری دارند و مقاوم به خشکی هستند. گونه‌هایی که بیشتر در استان فارس پیشنهاد می‌شود شامل انجیر، گل‌محمدی، بادام، انواع گیاهان دارویی متناسب با شرایط اقلیمی منطقه است.

پاکاری در مورد افزایش بهره‌وری در احداث باغات سطح شیبدار و مزایای آن می‌گوید: احداث باغ به روش‌های مختلف انجام می‌شود که اگر این روش‌ها به درستی و دقیق انجام شود می‌تواند به طور کامل رون‌آب‌ها را مهار کند به طوری که با اجرای کامل و دقیق الگوهای متناسب با سطوح شیبدار حدود، 80 درصد روان‌آبها را مهار کرده و بهره‌وری را بالا می‌برد. در مورد فرسایش خاک نیز به محض استقرار گیاهان 100 از فرسایش خاک کشاورزی جلوگیری می‌کند.

او اضافه می‌کند: قرار است برای سال زراعی 96-97 حدود 3500 هکتار به اراضی زیرکشت در سطوح شیبدار اضافه در قالب اراضی ملی و هم در قالب مستثنیات می‌شود. باتوجه به ظرفیت‌های استان فارس هیچ مانعی برای به‌کارگیری اراضی وجود  ندارد.  

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید