Iranian Agriculture News Agency

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا خبر داد:

اجرای طرح توسعه باغات دیم در 29 هزار هکتار

ایانا-کشاورزی: گیاهان مورد نظر در توسعه باغات اراضی شیبدار بیشتر از نوع گردو، بادام، سنجد، انواع گل محمدی، انگور، فندوق، انجیر، عناب، گیاهان دارویی و... است. به دلیل اینکه گیاهان منتخب این طرح از گیاهان دائمی هستند اشتغال ایجاد شده نیز پایدار است

اجرای طرح توسعه باغات دیم در 29 هزار هکتار

طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار امسال با اعتبار 56 میلیارد تومان در مساحت 29 هزار هکتار در 29 استان کشور اجرا می شود.

محمدعلی طهماسبی معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا با اشاره آغاز اجرای طرح کشت دیم در اراضی گفت: طی برنامه ششم و همچنین چشم‌انداز دیده شده، قرار است در 500 هزار هکتار از اراضی مستعد که بر اساس شیوه‌نامه دارای بارش و پراکندگی مناسب هستند، اجرایی شود. این طرح بیشتر در 29 استان کشور به خصوص در استان‌های غربی اجرا خواهد شد.

او اضافه کرد: البته در هر استان بنا به شرایط آب و هوایی و پوشش گیاهی مناسب و سازگار با اقلیم و اقتصادی بودن گیاه، این کار انجام می‌شود.

طهماسبی در مورد تاثیر کشت در اراضی شیبدار در محیط زیست و اقتصاد منطقه گفت: طرح اراضی شیبدار، یک طرح چند منظوره است و ابعاد مختلفی دارد. یکی اینکه موافق محیط زیست است چون از هدر رفتن روان‌آبها و فرسایش خاک جلوگیری می‌کند و توجه داشته باشید در حال حاضر فرسایش خاک در ایران 16 تن در هکتار برآورد شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه جلوگیری از افزایش یا ورود ریزگردها، کاهش کربن آلی خاک، فرسایش بادی و از همه مهمتر استفاده از آب سبز یا همان آب دیم، از مزایای کشت در اراضی شیبدار است، توضیح داد: علاوه بر موضوعات گفته شده در این طرح، به جنبه اقتصادی و تجاری کشت هم فکر شده است. گیاهان مورد نظر در توسعه باغات اراضی شیبدار بیشتر از نوع گردو، بادام، سنجد، انواع گل محمدی، انگور، فندوق، انجیر، عناب، گیاهان دارویی و... است. به دلیل اینکه گیاهان منتخب این طرح از گیاهان دائمی هستند اشتغال ایجاد شده نیز پایدار است.

او اضافه کرد: این طرح امسال با ردیف اعتباری حدود 56 میلیارد تومان شروع به کار کرده که امیدوارم کل این مبلغ تخصیص داده شود. همچنین اگر کسانی بخواهند از تسهیلات استفاده کنند می‌توانند از تسهیلات اشتغال روستایی و توسعه پایدار استفاده کنند. سود این تسهیلات 6 درصد و در مناطق مرزی چهار درصد است.

طهماسبی با اشاره به اینکه در سال 96 کشت در 25 هزار هکتار در دستور کار قرار داشت که بیش از 28 هزار هکتار اجرا شد توضیح داد: در سال 97 هم 29 هزار هکتار در دستور کار قرار دارد که در سطح 29 استان کشور از جمله استان‌های غربی مانند ایلام، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، البرز اجرا می‌شود. با توجه به شروع فصل سرد، کشت در اراضی شیبدار تازه آغاز شده است.

او اضافه کرد: اولویت‌های گیاهان کشت شده بیشتر بر اساس گیاهان بومی و منطبق با زیست بوم منطقه است. برای مثال در استان فارس درخت انجیر درخت سنتی و بومی است، در خراسان انگور، خراسان جنوبی زرشک و خارشتر، کردستان انگور، در مناطق شمالی فندوق، لرستان انجیر، بادم  زعفران و... است.

طهماسبی در مورد تنوع کشت در اراضی شیبدار توضیح داد: گونه‌های دیگری که مثمر نیستند ولی اقتصادی هستند مانند، گل نرگس که در ایلام، لرستان و برخی مناطق جنوب و خوزستان نیز کشت می‌شوند. در هر حال به دلیل اینکه این طرح باید علاوه بر اینکه اقدام‌های دولتی را داشته باشد مورد استقبال مردم نیز باشد حتما به اقتصادی و تجاری بودن گیاه و درآمدزایی آن نیز توجه می‌شود.

او اضافه کرد: به دلیل اینکه کشت در اراضی شیبدار نیاز به برخی زیرساخت‌ها دارد و آب مورد نیاز آن نیز آب سبز و دیم است نیاز به بودجه تخصصی و حتی ردیف تخصصی در بودجه دارد. پیشنهاد چنین بودجه‌ای را مطرح کردیم و امید داریم که با آن برای سال 98 موافقت شده و در سال‌‌های آتی حذف نشود. البته در حال حاضر استفاده از تسهیلات ارزان‌قیمت می‌توانند بخشی از این هزینه‌ها را تامین می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید