Iranian Agriculture News Agency

​معاون باغبانی وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد

موفقیت کشت در اراضی شیب‌دار با بارش 50 میلیمتر

ایانا-کشاورزی: بررسی سامانه‌های آبگیر نشان می‌دهد که 70 درصد بارش‌ها در اراضی شیبدار تبخیر می‌شود و مابقی آن نیز هرز می‌رود. بنابراین کشت در اراضی شیبدار از این نظر هم صرفه اقتصادی و زیست محیطی دارد.

موفقیت کشت در اراضی شیب‌دار با بارش 50 میلیمتر

معاون باغبانی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه توسعه باغ‌ها در اراضی شیب‌دار یکی از مهمترین طرح‌‌های توسعه‌ای وزارت جهادکشاورزی است، گفت: این طرح علاوه بر توسعه زمین‌های زیر کشت یک طرح به طور کامل موافق محیط زیست است، فقط امیدواریم که بتوانیم به این کار اعتبارات اختصاصی و بیشتری در بودجه تخصیص دهیم.

به گزارش ایانا، محمد علی طهماسبی در کارگاه آموزشی توسعه باغ‌های دیم در اراضی شیب‌دار و در جمع مدیران باغبانی استان‌ها با اشاره به اینکه آسیب شناسی این طرح نیز در توسعه و اختصاص بهینه منابع موثر است، این کار انجام شده و در حال بررسی است گفت: بازدید از استان‌ها و بررسی‌های فنی‌تری که انجام شده، نشان می‌دهد، توسعه این باغ‌ها رابطه مستقیم با بارندگی، میزان تبخیر آب، بافت خاک، میزان شیب، جهت شیب (شمالی یا جنوبی بودن)، تراکم کشت و... بستگی دارد.

او اضافه کرد: مهمترین نکته در توسعه کشت در اراضی شیبدار حذف شخم از مراحل کشت است که باعث می‌شود بافت خاک حفظ شود. موضوع مهم دیگر نقشه باغ (مهندسی نحوه کاشت درختان) در باغ‌های اراضی شیب‌دار بسیار حساب شده است و مانع فرسایش و رانش خاک می‌شود.

معاون باغبانی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه یکی از مزایای توسعه باغات در اراضی شیب‌دار مهار روان‌آب‌ها است که باعث تخریب محیط زیست می‌شود توضیح داد: بررسی سامانه‌های آبگیر نشان می‌دهد که 70 درصد بارش‌ها در اراضی شیب‌دار تبخیر می‌شود و مابقی آن نیز هرز می‌رود. بنابراین کشت در اراضی شیب‌دار از این نظر هم صرفه اقتصادی و زیست محیطی دارد.

او در مورد کشت اختصاصی و اقتصادی در اراضی شیب‌دار توضیح داد: کشت و توسعه باغات در اراضی شیب‌دار با توجه به اقلیم منطقه انجام می‌شود و بیشتر گیاهانی کشت می‌شود که به کم‌آبی و سختی‌های محیطی مقاوم باشند. البته در برخی نقاط نه فقط باغات بلکه کشت گیاهان دارویی و علوفه‌ای نیز ترویج می‌شود.

او اضافه کرد: با توجه به سامانه‌های آبی برای هر منطقه برنامه کشت خاصی پیش‌بینی می‌شود تا به اقتصاد منطقه کمک شود. در برخی مناطق مانند مناطق جنوبی و غربی نیز علاوه بر مزایای گفته شده تاثیری در کاهش ریزگردها دارد.

طهماسبی در مورد اولویت‌های نگهداری و توسعه باغات در سطوح شیب‌دار گفت: در مورد توسعه کشت در اراضی شیب‌دار توجه به موقعیت‌های اقلیمی اهمیت دارد اما نکته مهم این است که در برخی از اراضی کشت انجام شده مشکلاتی وجود دارد، برای مثال ممکن است درختانی کاشته شده که ثمر نمی‌دهد و نیاز به تصحیح یا پیوند دارد که اولویت این است که به جای کاشت درختان یا تغییر پوشش گیاهی همان گیاهان موجود را حفظ کرده یا برای بهره‌برداری و ثمردهی آماده کنند.

او اضافه کرد: تجربه نشان داده که کشت در اراضی شیب‌دار حتی در زمین‌هایی با بارش 50 میلیمتر هم موفق بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید