Iranian Agriculture News Agency

با فرمان رئیس جمهور صورت گرفت؛

بهره‌برداری468پروژه کشاورزی آذربایجان‌غربی

ایانا-کشاورزی: وزیر جهاد کشاورزی گفت:تا سال 92 ظزفیت سردخانه های کشور 2.5 میلیون تن بود که در دولت های یازدهم و دوازدهم دو میلیون تن به این ظرفیت افزوده شده و ظرفیت سردخانه های کشور هم اکنون به 4.5 میلیون تن رسیده است.

بهره‌برداری468پروژه کشاورزی آذربایجان‌غربی

468 پروژه عمرانی و تولیدی بخش کشاورزی آذربایجان غربی با فرمان رئیس جمهوری و توسط وزیر جهاد کشاورزی به طور همزمان بهره برداری  و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در آیین افتتاح همزمان این طرح ها که به صورت ویدئو کنفرانس به طور نمادین در سردخانه باغداران سیامند رحمان در شهرستان اشنویه برگزار شد، اظهار داشت:در این سفر تعداد 468 پروژه عمرانی و تولیدی در زیربخش های آب و خاک، صنایع تبدیلی و تکمیلی و طرح های گلخانه ای، آبخیزداری، دام و طیور و شیلات با اعتباری معادل 149 میلیارد تومان از محل منابع عمومی، تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری بخش خصوصی با ایجاد اشتغال جدید به تعداد 1003 نفر در استان، به طور همزمان افتتاح و به بهره برداری می رشد و یا عملیات اجرائی آن آغاز می شود.

وی ادامه داد: 18 طرح و پروژه در بخش صنایع تبدیلی، تکمیلی و غذایی کشاورزی به ظرفیت اسمی 39 هزار تن که با 44 میلیارد تومان اعتبار افتتاح می شود و 311 نفر اشتغالزایی دارد و با افتتاح این پروژه ها 970 هزار تن ظرفیت سردخانه ظرفیت نگهداری محصولات کشاورزی و همچنین 780 هزار تن ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی افزایش می یابد.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد:تا سال 92 ظزفیت سردخانه های کشور 2.5 میلیون تن بود که در دولت های یازدهم و دوازدهم دو میلیون تن به این ظرفیت افزوده شده و ظرفیت سردخانه های کشور هم اکنون به 4.5 میلیون تن رسیده است.

وی اضافه کرد:یک میلیون تن سردخانه با پیشرفت فیزیکی 60 درصدی نیز در حال اجراست.

حجتی گفت:تعداد 428 پروژه آبیاری تحت فشار در سطح 1441 هکتار با اعتباری معادل 60 میلیارد تومان به بهره برداری می رسد که با افتتاح این پروژه ها سطح آبیاری تحت فشار اراضی و باغی به بیش از 61 هزار هکتار افزایش می یابد.

وی خاطرنشان ساخت:از محل ویژه ای که به همت رئیس جمهوری و عنایت مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته اجرای طرح های نوین آبیاری در سطحی معادل 61570 هکتار مصوب و تاکنون 50833 هکتار آماده بهره برداری و باقیمانده به مساحت 10730 هکتار با اختصاص 1453 میلیارد تومان تا پایان سال جاری خاتمه خواهد یافت.

حجتی یادآور شد:اعتبار تخصیص یافته تاکنون به این طرح برابر با 1165 میلیارد تومان به استان بوده است.

وی اظهار کرد:از اول انقلاب تا پایان سال 91 در استان معادل 41672 هکتار آبیاری تحت فشار انجام شده و از سال 92 تاکنون مجموعاً 82150 هکتار عملیات اجرائی سیستم های نوین آبیاری معادل دو برابر از ابتدا تا پیش از فعالیت این دولت انجام شده و هم اکنون بیش از 120 هزار از اراضی استان به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شده است.

وزیر جهاد کشاورزی طرح کشتارگاه طیور در شهرستان مهاباد با ظرفیت 4 هزار قطعه در ساعت با امکان اشتغال 200 نفر و سرمایه گذاری 10 میلیارد تومان از دیگر طرح های افتتاحی سفر دولت تدبیر و امید به آذربایجان غربی عنوان کرد و افزود: سه واحد گلخانه ای سبزی و صیفی ، توت فرنگی و تولید نهال با ظرفیت 180 تن و یک میلیون اصله پایه های رویشی نهال در شهرستان های نقده و ارومیه و همچنین چهار پروژه تولید پرورش ماهیان سرد آبی با ظرفیت 81 تن در سال و 17 نفر اشتغالزائی نفر در استان به بهره برداری می رسد.

حجتی گفت: شش طرح آبخیزداری به مساحت 6400 هکتار با اعتبار 5.4 میلیارد تومان بهره برداری می شود و با افتتاح این طرحها حجم طرحهای آبخیزداری اجرا شده در استان به 454 هزار هکتار افزایش می یابد که بیش از 220 هزار هکتار آن در دولت های یازدهم و دوازدهم انجام شده است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت:پروژه ای که هم اکنون خدمت حضرت عالی گزارش می شود، طرح سردخانه باغداران با مدیریت سیامند رحمان (قهرمان پارالمپیک جهان) در شهرستان اشنویه در زمینی به مساحت 16 هزار مترمربع با سرمایه گذاری 5.5 میلیارد تومان با استفاده از سهم آورده شخصی و صندوق توسعه ملی با اشتغالزایی 7 نفر احداث گردیده است. با توجه به انبوه تولید میوه در شهرستان مذکور احداث این سردخانه  ضایعات حدود 5 هزار تن در شهرستان جلوگیری می نماید؛در صورتی که اجازه بفرمائید مورد بهره برداری قرار گیرد.

پس از گزارش وزیر جهاد کشاورزی،رئیس جمهوری از تلاش های مهندس حجتی و هکاران این وزارت در سراسر کشور به ویژه در آذربایجان غربی تشکر کرد و افزود:مردم شکرگزار کشاورزان و فعالیت های آنان هستند.

دکتر روحانی ادامه داد:در حال حاضر شاهد دو تحول در بخش کشاورزی هستیم؛یک تحول افزایش چشمگیر تولیدات کشاورزی و دوم افزایش بهره وری آب و ارتقای کشاورزی است که در هر دو زمینه کارهای بزرگی انجام شده است.

رئیس جمهوری،بهره برداری از 468 پروژه کشاورزی در یک روز را افتخاری برای مردم،کشاورزان و صنایع جانبی در استان دانست و افزود:دولت هم افتخار می کند که توانسته است به مردم کمک کند و این بدان معناست که در هر شرایطی می توانیم کشور را به سمت آبادانی پیش ببریم.

دکتر روحانی خاطرنشان ساخت:آذربایجان غربی استان مستعدی به لحاظ کشاورزی و صنایع جانبی است و امیدواریم همواره شاهد پیشرفت این استان باشیم.

در ادامه با فرمان رئیس جمهوری بهره برداری و عملیات اجرایی 468 پروژه عمرانی و تولیدی بخش کشاورزی آذربایجان غربی آغاز شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید