Iranian Agriculture News Agency

هشدار گندمکاران به اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی؛

تعلل، خود کفایی گندم را به خطر می‌اندازد!

ایانا-کشاورزی: عطاالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران: هشدارهای لازم در جهت مشکلات احتمالی کشاورزان به دلیل تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم، داده شده است. اما جای تاسف است که گویا کسی وضعیت را خیلی جدی تصور نمی‌کند! براین اساس ادامه چنین اوضاعی، تیشه بدی به ریشه خود کفایی گندم خواهد زد.

تعلل، خود کفایی گندم را به خطر می‌اندازد!

شهناز دیواندری- خلف وعده مسئولان در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم، یک بار دیگر برای کشاورزان مشکل‌آفرین شده است. آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد، وزارت جهاد کشاورزی نرخ پیشنهادی خود را در این زمینه داده و شورای اقتصاد با  گذشت حدود دو ماه از موعد مورد نظر هنوز در این زمینه رقمی را اعلام نکرده است. از این رو داستان نرخ خرید تضمینی گندم، امسال نیز دستخوش حواشی زیادی شده که از مهمترین آنها می‌توان به مختل شدن فصل کشت پاییزه اشاره کرد. چرا که کشت آبی گندم در ایران، با توجه به نرخ خرید تضمینی این محصول رخ می‌دهد و امسال هنوز خبری از رقم مربوطه نیست. با اینکه بسیاری از مسئولان مربوطه هشدارهای لازم را در جهت تبعات بعدی این داستان به شورای اقتصاد داده‌اند، اما گویا این روزها تصمیم‌گیرندگان در مقابل زنگ خطرها واکسینه شده‌اند. همین چند وقت پیش بود که اسماعیل اسفندیاری، مجری طرح گندم در رابطه با تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم هشدار داد که با این دست دست کردن‌ها، امنیت غذایی مردم به خطر خواهد افتاد و اشتباهات اوایل دهه 90 دوباره تکرار می‌شود. اگر زودتر در این رابطه اتفاقی نیافتد، ایران دوباره به واردات گندم نیازمند خواهد شد.  

در این باره عطاالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا می‌گوید: «هشدارهای لازم در جهت مشکلات احتمالی کشاورزان به دلیل تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم، داده شده است. اما جای تاسف است که گویا هیچ کس وضعیت را خیلی جدی تصور نمی‌کند! براین اساس ادامه چنین اوضاعی، تیشه بدی به ریشه خود کفایی گندم خواهد زد.»

او با پیش بینی اینکه تعلل طولانی در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم، کشت آبی را با کمبود مواجه می‌کند، ادامه می‌دهد: «اگر کشت آبی گندم در سال جاری به ندرت اتفاق بیافتد و کشاورزان نتوانند به موقع برای کشت اقدام کنند، ممکن است ایران باز هم نیازمند واردات گندم شود. اما با توجه به شرایط کنونی که بر کشور حاکم است، در رابطه با واردات گندم نیز، دو موضوع اساسی وجود دارد. یکی از مهمترین مواردی که در حال حاضر ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند، موضوع تحریم‌های حاکم بر ایران است. چرا که حتی اگر منابع مالی لازم برای واردات گندم در اختیار باشد، باز هم به دلیل تحریم‌ها، امکان پرداخت پول، خرید گندم و بدتر از آن ماجرای حمل و نقل و واردات گندم با مشکل رو‌به‌رو خواهد شد. مورد دوم به ضرر علنی وارد شده به کشور برخواهد گشت. حتی اگر ایران تحریم نباشد، مساله مشکل آفرینی در جهت تولید گندم چه خواسته و چه ناخواسته، خود نوعی خیانت به کشور محسوب می‌شود.»

رئیس بنیاد توانمندی سازی گندم‌کاران ایران، یادآوری می‌کند: «ایران اگر بخواهد گندم را از بازارهای جهانی وارد کند، باید بالای کیلویی2400تومان خرید داشته باشد. این داستان به منابع ملی و بیت‌المال ضرر خواهد زد و آن را به هدر می‌دهد. چرا که گندم‌کاران داخلی می‌توانند محصول مورد نظر را کشت کنند، منتها با امروز و فرداهای شورای اقتصاد و سردرگمی حاصل شده، قدرت انتخاب برای کشت را از آنها گرفته شده. بر این اساس اگر ایران دوباره نیازمند واردات گندم شود، به طور علنی سوبسید کاشت گندم را به کشاورز خارجی خواهد داد. »

او با اشاره به افزایش قاچاق گندم در پی تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی این محصول، توضیح می‌دهد: «به طور قانونی صادرات گندم در ایران ممنوع است، چرا که دولت و شورای اقتصاد انحصاراتی را در این رابطه ایجاد کرده‌اند. کشاورز گندم را تولید می‌کند، اما به دلیل قوانین انحصاری حاکم، اجازه صادرات ندارد. از این رو خیال مسئولان راحت است که محصول به بازارهای خارجی عرضه نمی‌شود و کشاورز چاره‌ای جز فروش داخلی ندارد. غافل از این که چنین ماجرایی، داستان قاچاق را به ویژه در استان‌های مرزی کشور بالا برده. با توجه به اختلاف فاحشی که بین قیمت جهانی گندم و نرخ داخلی وجود دارد، این طبیعی است که کشاورزان وسوسه شوند و محصول خود را به دلالان برای قاچاق بفروشند.»

هاشمی می‌افزاید: «حرفی در انحصاری بودن خرید گندم نیست، چرا که منافع ملی کشور در میان است. اما نکته اینجاست که باید جانب کشاورزان نیز رعایت شود، در غیراینصورت به دلیل هزینه‌های بالای تولید، این داستان دور از انصاف خواهد شد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید