Iranian Agriculture News Agency

رییس هیات مدیریه اتحادیه مرکزی دامدارن ایران:

شیرخام 2 هزار تومانی کفاف هزینه‌های تولید را نمی‌دهد

ایانا-کشاورزی: با توجه به این‌که کالاهای مورد نظر دامداران برای تولید محصولاتشان از جمله نهاده‌های دامی، افزایش دستمزد، گران شدن داروها و واکسن‌ها و سایر موارد گران شده است، این مبلغ هزینه‌های تولید شیرخام را پوشش نمی‌دهد.

شیرخام 2 هزار تومانی کفاف هزینه‌های تولید را نمی‌دهد

شیرخام پس از گذشت مدت‌ها با تصویب کارگروه تنظیم بازار به کیلویی 2 هزار تومان رسید. افزایش قیمت شیرخام به 2هزار تومان دامداران را به علت پوشش ندادن هزینه‌های تولیدشان گله‌مند کرده است و به عقیده آن‌ها شیرخام کیلویی 2 هزار تومان قیمت واقعی این محصول نیست، چرا که نهاده‌ها و هزینه‎های مربوط به تولید این محصول، افزایش قیمت چندین برابری داشته‌اند و اکنون با این‌که قیمت شیرخام افزایش پیدا کرده، اما هنوز پاسخگوی هزینه تولید آن‌ها نیست.

فرهاد اکبری رییس هیات مدیریه اتحادیه مرکزی دامدارن ایران در گفت‌وگو به خبرنگار کشاورزی ایانا اعلام کرد: «قیمتی که در حال حاضر برای شیرخام تعیین شده و قیمت شیرخام را به کیلویی 2 هزار  تومان رسانده است، هنوز هزینه‌های دامداران را پوشش نمی‌دهد. در حال حاضر دامداران نیز از این قیمت گله‌مند هستند و این نرخ را قیمت واقعی نمی‌دانند.»

او ادامه داد: «با توجه به این‌که  کالاهای مورد نظر دامداران برای تولید محصولاتشان از جمله نهاده‌های دامی، افزایش دستمزد، گران شدن داروها و واکسن‌ها و سایر موارد گران شده است، این مبلغ هزینه‌های تولید شیرخام را پوشش نمی‌دهد.»

اکبری توضیح داد: «به تازگی قیمت شیرخام پس از گذشت چهار سال تغییر کرده و توسط ستاد تنظیم بازار اعلام شده است اما با توجه به این که طی سال‌های اخیر قیمت شیرخام افزایش پیدا نکرده و قیمت محصولات لبنی زیاد شده است، مردم گمان می‌کنند افزایش حدود 25درصدی قیمت لبنیات که طی این سال‌ها شاهد آن بوده‌ایم  ناشی از قیمت شیرخام است، در حالی که این مساله درست نیست و شیرخام و محصولات لبنی ارتباط قیمتی ندارند.»

رییس هیئت مدیریه اتحادیه مرکزی دامداران اعلام کرد: «قیمت محصولات لبنی طی سال‌های اخیر افزایش داشته است، اما شیرخام چهار سال است که افزایش قیمت نداشته و اکنون که قیمت  2هزارتومان برای آن تعیین شده، این قیمت نیز قیمت واقعی آن نیست و نمی‌تواند هزینه‌های تولید را تامین کند. لازم به ذکر است که در حال حاضر هنوز دامداران شیر تولیدی خود را نمی توانند با قیمت تعیین شده بفروشند، ولی می‌توان گفت پس از گذشت چهار سال قیمت شیرخام به قیمت واقعی خود نزدیک شده است.»

اکبری در ارتباط با پیش‌بینی افزایش قیمت سایر محصولات لبنی در پی افزایش قیمت شیرخام گفت: «در حال حاضر دولت به  سه قلم از نهاده‌های مورد نیاز دامداران سوبسید می‌دهد. قیمت محصولات لبنی به  قیمت روز هزینه‌های تولیدشان بستگی دارد و وقتی همه کالاها گران می‌‌شوند، دولت باید به آن‌ها سوبسید بدهد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید