Iranian Agriculture News Agency

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران:

اصلاح پیمان سپاری ارزی از واجبات است

ایانا-کشاورزی: بعد از اجرای سیاست جدید پیمان سپاری ارزی توسط بانک مرکزی، صادرکنندگان به مانند قبل دل به صادرات زعفران ندادند. با اینکه صادرات زعفران در سال جاری رشد خوبی داشته، اما نمی‌توان نقش صادرکنندگان فرعی و غیرحرفه‌ای را در این زمینه نادیده گرفت.

اصلاح پیمان سپاری ارزی از واجبات است

داستان جدید پیمان سپاری ارزی و ماجرای اجرایی کردن چنین سیاستی در سیستم ارزی ایران،  بیش از هر چیزی بر روی صادرات کشور تاثیر گذاشته. به طوری که صادرکنندگان به ویژه فعالان در حوزه صادرات زعفران، طی چند ماهه اخیر زیر بار بخش‌نامه دستوری بانک مرکزی نرفته و ترجیح دادند گزینه کاهش صادرات را انتخاب کنند. آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد داستان پیمان سپاری ارزی و به دنبال آن رونق گرفتن کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف، پای صادرکنندگان غیر واقعی را به این جریان باز کرده. از این رو دور نشستن صادرکنندگان واقعی زعفران از میدان صادرات طلای سرخ، عرصه را برای مانور قاچاق‌چیان نیز گسترده‌تر کرده است. براین اساس در پی اعتراضات و هشدارهای فراوانی که توسط صادرکنندگان مختلف در ماه‌های اخیر صورت گرفت، خبرهایی از برگزاری جلساتی برای اصلاح سیاست پیمان سپاری ارزی به گوش می‌رسید. آخرین خبر هم به نشست مشورتی چند تن از فعالان اقتصادی با مسئولان بانک مرکزی باز می‌گردد که براساس آن و به گفته رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران، معافیت‌هایی در جهت پیمان سپاری ارزی در نظر گرفته شد که بر اساس پیشنهادات داده شده در این راستا، قرار است صادرات زیر یک میلیون دلار معاف از تعهد ارزی شود. این خبر البته از سوی نایب رئیس اتاق ایران تکذیب شد و سلاح ورزی اعلام کرد که توافقی برای تغییر دستورالعمل ارزی نشده و جلسه فعالان اقتصادی و مسئولان بانک مرکزی مشورتی بوده است و توافقی در این جلسه حاصل نشده.

با این حال احتمال تغییر و اصلاح این پیمان‌سپاری ارزی برای فعالان اقتصادی خبری خوش است و امید برای اصلاح ایرادات را افزایش داده است.

در این باره علی حسینی عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا می‌گوید: «بعد از اجرای سیاست جدید پیمان سپاری ارزی توسط بانک مرکزی، صادرکنندگان به مانند قبل دل به صادرات زعفران ندادند. با اینکه صادرات زعفران در سال جاری رشد خوبی داشته، اما نمی‌توان نقش صادرکنندگان فرعی و غیرحرفه‌ای را در این زمینه نادیده گرفت. همچنین رونق گرفتن کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف طی چند ماه اخیر، عرصه را برای صادرات نادرست این محصول باز کرده و همچنین قاچاق زعفران را در سال جاری بالا برده.»

او با اشاره به اینکه اصلاح در سیاست پیمان سپاری ارزی از واجبات است، ادامه می‌دهد: «اگر اصلاحات لازم در سیاست مورد نظر رخ دهد، به طور یقین صادرات زعفران به دست صادرکنندگان واقعی خود خواهد افتاد. همچنین باید خاطر نشان کرد که صادرکننده واقعی زعفران به هیچ عنوان نمی‌تواند با قاچاق‌چی رقابت کند. چرا که قاچاق چی نه تعهدی دارد و نه ملزم است به پیمان سپاری ارزی تن دهد. از همه مهتر اینکه ارز حاصل از صادرات را به هر قیمتی که بخواهد می‌تواند به فروش برسانند.»

حسینی معتقد است تعدیل بخش‌نامه‌های اینچنینی که بسیار سخت و غیرقابل انعطاف است، به طور یقین به نفع صادرکنندگان تمام خواهد شد. چرا که  اجرا کردن چنین بخش‌نامه‌هایی موجب شده صادرکنندگان زعفران به حاشیه بروند. بنابراین اگر تجدید نظری صورت نگیرد، به طور یقین صادرات به خطر خواهد افتاد.

او ادامه می‌دهد: «باید یادآوری کرد که گرچه صادرات زعفران در شش ماهه نخست سال جاری رشد داشته، اما رشد این محصول به دست افرادی صورت گرفته که در این کار هیچ گونه تبحری ندارند. این روزها صادرکنندگان واقعی زعفران این کار را به آرامی، بسیار آهسته و کند انجام می‌دهند. بنابراین لازم است که عرصه را دوباره برای فعالان این حوزه آسان کرد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید