Iranian Agriculture News Agency

بررسی دلایل افزایش بدون مجوز قیمت شیر توسط لبنی‌ها؛

هزینه تمام شده یک بطری شیر درکارخانه‌ 3850 تومان

ایانا-کشاورزی: در حال حاضر شیر خام به قیمت 2200تومان از در دامداری‌ها خریداری می‌شود. قیمت اقلام بسته بندی هر عدد بطری یک لیتری شیر در حدود هزار تومان است که براساس قیمت روز خرید محصولات در این شرکت بطری پلی‌اتیلن 700تومان، در بطری وارداتی 250 تومان، برچسب 100 و شرینک 50 تومان است.

هزینه تمام شده یک بطری شیر درکارخانه‌ 3850 تومان

 

نوسانات اخیر قیمت شیر و لبنیات در نهایت منجر به جریمه 9 کارخانه لبنی به دلیل افزایش قیمت خودسرانه لبنیات شد، این در حالی است که کارخانجات فراوری شیر خام عقیده دارند که قیمت تعیین شده فعلی مناسب با میزان هزینه‌کرد آنان نیست.

داود سلجوقی مدیر بازیابی یکی از شرکت‌های لبنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا از اختلاف قیمت فروش در پروسه‌ تولید این محصول خبر داد و گفت: با ادامه این روند و ممنوعیت واردات شیرخشک قطعا میزان حجم تولید کاهش خواهد یافت و در نهایت بازارهای صادراتی را از دست خواهیم داد.

او با بیان اینکه در حال حاضر شیر خام به قیمت 2200تومان از در دامداری‌ها خریداری می‌شود، افزود: قیمت اقلام بسته بندی هر عدد بطری یک لیتری شیر در حدود هزار تومان است که براساس قیمت روز خرید محصولات در این شرکت بطری پلی‌اتیلن  700تومان، در بطری وارداتی 250 تومان، برچسب 100 و شرینک 50 تومان است.

سلجوقی افزود: علاوه بر هزینه‌های ذکر شده هزینه‌های حمل نقل نیز افزایش یافته و صرفا هزینه‌های کارگری و انرژی در این صنعت در چند ماهه اخیر ثابت مانده است.

او با بیان اینکه هزینه‌های کارگری نسبت به سال قبل تغییر چندانی نکرده است، گفت: البته هزینه‌های حمل و نقل سال گذشته به ازای هر کیلوگرم شیر خام 50 تا 70 تومان بوده که در حال حاضر به 100 تا 150 تومان رسیده البته فاصله دامدارای تا شرکت فراوری نیز در این صنعت بسیار مهم است.

مدیر بازاریابی این شرکت فراوری شیر افزود: در سال گذشته، هزینه‌های کارگری، انرژی و سایر هزینه‌ها برای هر کیلوگرم محصول در حدود 300 تا 500 تومان بود. اما متاسفانه در سال جاری، میزان تولید شرکت‌های فرآوری شیر کاهش چشم‌گیری پیدا کرده و بعضا شرکت‌ها با نیمی از ظرفیت تولید سال گذشته فعالیت می‌کنند. بنابراین هزینه سربار هر کیلوگرم محصول تا حدود 2 برابر سال قبل افزایش داشته و تا حدود هزار تومان به ازای هر کیلوگرم محصول نیز  رسیده است.

او افزود: در شرایط فعلی شیر دامداری‌های صنعتی با نرخ‌های بالاتر از دو هزار تومان در هر کیلوگرم نیز به صورت محدود به شرکت‌ها عرضه می‌شود و تولید شیر خشک و صادرات غیرقانونی آن به کشورهای همسایه در حال انجام است.

سلجوقی با بیان اینکه نگاه تعزیراتی در این بخش وجود دارد، افزود: امروز نرخ هر بطری شیر پرچرب در درب کارخانه بالغ بر 3850 تومان بوده و با احتساب حدود 30% هزینه های توزیع و فروش می‌بایست حداقل نرخ مصرف کننده آن 5000 تومان باشد؛ اما متاسفانه سازمان‌های نظارتی هم‌چنان، نرخ‌های مصوب  گذشته را مبنای جریمه واحدهایی قرار می‌دهند که به سختی قادر به ادامه فعالیت و جلوگیری از بیکاری نیروی انسانی خود هستند.

او با بیان اینکه در این شرایط فعلی  فرآوری شیر عملیاتی زیان‌ده است، افزود: در این شرایط تنها کارخانجاتی که صادرات گسترده انجام می‌دهند امکان ادامه فعالیت دارند و در صورت ادامه روند فعلی، همانند سال‌های 90 و 91 شاهد موج تعطیلی جدید در صنایع تبدیلی شیر خواهیم بود که طی این دو سال شرکت‌های لبنی فعال کشور از حدود 500 واحد به کمتر از 150 واحد رسید.

او با بیان اینکه علاوه بر کاهش سرانه مصرف فرآورده‌های لبنی در کشور، وضع موجود همچنین موجب کاهش میزان صادرات فرآورده‌های لبنی به علت کمبود شیر خام در چند ماهه اخیر شده است، تاکید کرد: حذف رویکرد تعزیراتی به صنعت لبنیات و اجازه دادن به شرکت‌ها برای واقعی کردن قیمت‌های مصرف به منظور جلوگیری از تعطیلی گسترده این شرکت‌ها می‌تواند موثر باشد.

سلجوقی از دیگر راهکارهای اجرایی در این حوزه را  توقف رویکرد دولت در ارائه ارز دولتی برای واردات نهاده‌های دامی به کشور عنوان کرد و افزود: همچنین ارائه مجوز واردات شیر خشک به کشور به منظور رفع کسری مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌های لبنی  از اقدامات موثر در این حوزه می‌تواند باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید