Iranian Agriculture News Agency

بازی واردکنندگان و توزیع‌کنندگان نهاده‌های دام و طیور ادامه دارد

علامت سوال جای قیمت را در بازار نهاده‌ها گرفت

ایانا-کشاورزی: به خاطر بازی که با بازار نهاده‌ها در داخل کشور می‌شود، هم اکنون به جای قیمت انواع ذرت‌ها در بازار، یک علامت سوال گذاشته شده و فروشنده‌ها تلفنی نرخ را اعلام می‌کنند.

علامت سوال جای قیمت را در بازار نهاده‌ها گرفت

شهناز دیواندری- داستان کمبود نهاده‌های دامی در شش ماهه نخست سال جاری، از جمله مشکلاتی به شمار می‌رود که هنوز گریبانگیر صنعت مرغداری کشور است و نارضایتی مرغداران را با خود همراه کرده. این در شرایطی است که بر طبق آخرین گزارش گمرک از آمار تجارت خارجی کشور، واردات ذرت دامی در صدر محصولات وارداتی هفت ماهه نخست سال جاری قرار داشته و با این حال هنوز داستان کمبود و گرانی نهاده‌ها ادامه دارد. داستانی که پای تخلف برخی واردکنندگان و بازی گرانی که آنها در این بازار آغاز کرده‌اند را به میان می‌کشد. همچنین اعتصاب کامیون‌داران و نبود وسیله حمل جهت انتقال محموله‌های وارداتی مربوطه به نقاط مختلف کشور هم مزید بر علت شده تا داستان کمبود فراورده‌های دام و طیور جدی‌تر شود. جوری که فعالان این حوزه مجبور شدند با قرض دادن فرآورده‌های دامی به یکدیگر و کم کردن وعده‌های غذایی، وزن مرغ‌ها را کاهش داده و از نگرانی‌های جدیدی مبنی بر خطرمرگ گله‌ای مرغ‌ها حکایت کنند.

در این باره علی صابری، دبیر انجمن شرکت‌های تولیدکننده مرغ گوشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا می‌گوید: «ایران ناچار و ناگزیر است که بیشترین حجم واردات ذرت را داشته باشد. در واقع میزان بالای واردات ذرت دامی، ماجرای امروز و دیروز نیست که تعجب همگان را برانگیزد، بلکه سال‌هاست که محصول مورد نظر در صدر جدول واردات قرار گرفته. چرا که ذرت یک محصول آب بر است و با شرایط کنونی ایران در بخش کشاورزی امکان کشت بالای این محصول وجود ندارد.»

او با اشاره به اینکه سالانه نیاز است 7.5 میلیون تن ذرت وارد کشور شود، ادامه می‌دهد: «چنین حجم بالایی از واردات، در آینده نیز ادامه‌دارخواهد بود، اما نکته‌ای که در این بین باید به آن اشاره شود، بالا رفتن قیمت این محصول با توجه به رقم بالای واردات آن است.»

دبیر انجمن شرکت‌های تولیدکننده مرغ گوشتی، می‌افزاید: «در سال‌های اخیر واردات ذرت دامی سازوکار پیچیده‌ای نداشت، ولی امسال داستان جور دیگری رقم خورد. شرایط خاص پیش‌آمده برای کشور، به ناچار واردات این محصول را نیز پیچیده کرده و این روزها نیاز به مدیریت بهتری برای واردات ذرت به شدت احساس می‌شود.»

صابری معتقد است اگر به جنبه طنز گرانی ذرت دامی نگاه کنیم، باید بالا رفتن قیمت نهاده‌ها را چنین تعبیر کرد که "مدیریت واردات برای حفظ بالا بودن قیمت نهاده‌ها صورت می‌گیرد!" در حال حاضر قیمت‌های جهانی ذرت کاهش پیدا کرده، برای نمونه از 195دلار در هر تن به 160 دلار رسیده. اما به خاطر بازی که با بازار نهاده‌ها در داخل کشور می‌شود، هم اکنون به جای قیمت انواع ذرت‌ها در بازار، یک علامت سوال گذاشته شده و فروشنده‌ها تلفنی نرخ را اعلام می‌کنند.

او با توضیح اینکه چنین اتفاقی برای مخفی نگه داشتن قیمت‌ها از سازمان نظارت و بازرسی رخ می‌دهد، یادآوری می‌کند: «مسئولان مربوطه ادعا دارند طی اقداماتی بازار را کنترل کرده‌اند، اما بالا بودن قیمت‌ها چیزی متفاوت را نشان می‌دهد. با وجود مشکلات عنوان شده، مسائل دیگری مانند اعتصاب کامیون‌داران نیز مشکلی بر روی حجم بالای مشکلات مربوطه اضافه کرده، چرا که کرایه‌های حمل بالا رفته و این موضوع به تنهایی دلیل دیگری برای گرانی ذرت در داخل کشور شده است.»

دبیر انجمن شرکت‌های تولیدکننده مرغ گوشتی، در راستای توزیع نامناسب فرآوده‌های دامی، از جمله ذرت دامی، می‌گوید: «وقتی کالایی قیمت دستوری یا تعزیراتی به خود می‌گیرد، می‌توان هزار و یک بازی با آن درآورد و به طور قطع از قاعده بازار خارج می‌شود. قیمت‌گذاری یکی از دلایل اصلی است که بازار را از قاعده خارج می‌کند. مسئولان نگران افزایش قیمت ذرت هستند و در پاسخگویی به این مشکل، تنها کاری که انجام می‌دهند، قیمت گذاری است. این اشتباه‌ترین سیاستی است که آنها در پیش می‌گیرند.»

صابری معتقد است که بازار ذرت را تنها باید با افزایش عرضه تنظیم کرد، نه واردات نقطه به نقطه. از این رو باید اجازه داد، واردات ذرت دامی کمی بیش از نیاز سالانه اتفاق بیافتد تا قیمت‌ها تعدیل و ذخیره مناسبی نیز در انبارها اتفاق بیفتد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید