Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه:

تعدد تشکل‌ها در صنعت مرغ مشکل‌ساز است

ایانا-کشاورزی: تعدد تشکل‌های فعال در زمینه صنعت مرغ که توانمندی کافی ندارند باعث شده واگذاری امور به این تشکل‌ها دشوار شود.

تعدد تشکل‌ها در صنعت مرغ مشکل‌ساز است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه با اشاره به نابسامانی در تشکل‌های صنعت مرغ استان گفت: اتاق کرمانشاه آماده ایجاد یک تشکل واحد و قوی در حوزه صنعت مرغ استان است که نمایندگانی از تولیدکننده، کشتارگاه‌ها و سایر عوامل مرتبط با این صنعت در آن حضور داشته باشند.

کیوان کاشفی در سی و ششمین شورای گفت‌وگوی دولت  بخش خصوصی کرمانشاه که با دستور کار مشکلات واحدهای مرغداری برگزار شد، یادآوری کرد که تعدد تشکل‌های فعال در زمینه صنعت مرغ که توانمندی کافی ندارند باعث شده واگذاری امور به این تشکل‌ها دشوار شود.

به گزارش ایانا به نقل از اتاق بازرگانی ایران، رئیس اتاق کرمانشاه از مهمترین مشکلات مرغداران استان هم یاد کرد و گفت: یکی از این مشکلات عدم توزیع عادلانه نهاده‌های دامی است که گلایه‌هایی در این زمینه وجود دارد.

او اظهار کرد: به علاوه باید نظارت بیشتری بر رابطه بین کشتارگاه و مرغداران صورت گیرد تا برخوردهای سلیقه‌ای از سوی کشتارگاه‌ها صورت نگیرد.

رئیس اتاق کرمانشاه همچنین با اشاره به برگزاری 36 جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در استان کرمانشاه که پنج جلسه آن در سال جاری بوده، افزود: از نظر کیفیت مصوبات وضعیت خوبی داریم، اما کمیت مصوبات و برگزاری جلسات باید بیشتر شود و تقویم زمانی مشخصی در این زمینه داشته باشیم.

فروش مرغ زنده چند برابر شهرهای دیگر

استاندار کرمانشاه گفت: فروش مرغ زنده در کرمانشاه چند برابر برخی مراکز دیگر استان‌ها است.

هوشنگ بازوند از بالا بودن آمار عرضه و کشتار مرغ زنده در کرمانشاه یاد کرد و افزود: این امر ریشه در مسائل اقتصادی و وضعیت جیب مردم دارد. آن‌ها سراغ مرغی می‌روند که فکر می‌کنند برای آنها ارزانتر تمام می‌شود.

او، منطقه جعفرآباد را یکی از مراکز بزرگ عرضه و کشتار مرغ زنده در کرمانشاه دانست و ادامه داد: در بازدیدی که از جعفرآباد داشتیم در یک خیابان نزدیک به 10 کامیون حمل مرغ زنده مشاهده کردیم.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه جمع‌آوری فروشندگان مرغ زنده در جعفرآباد یک شبه انجام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: همانطور که راه افتادن این پروسه زمان‌بر بوده، اکنون نیز ساماندهی این مرغ فروشی‌ها زمان لازم دارد.

او عرضه مرغ زنده را محدود به جعفرآباد ندانست و اضافه کرد: باید ساماندهی این مراکز را از سایر محلات آغاز کنیم و اجازه ندهیم کشتارگاه‌های ما کف خیابان باشد.

بازوند معتقد است، اگر در کرمانشاه کشتارگاه قوی و قدرتمند وجود داشته باشد بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.

استاندار کرمانشاه اشاره‌ای هم به سایر مشکلات مرغداران داشت و با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری در حوزه مشکلات مرغداران نیازمند کار کارشناسی است، گفت: بخش خصوصی هم در این زمینه باید پای کار بیاید.

استاندار کرمانشاه همچنین خواستار تعیین تکلیف تشکل‌های فعال در حوزه صنعت مرغ استان ظرف یک ماه آینده و همچنین رفع مشکلات آنها شد.

او در ادامه بر لزوم برگزاری مستمر جلسات شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی در آخرین پنجشنبه هر ماه تاکید کرد و گفت: برای عبور از شرایط کنونی کشور نیازمند تعامل بخش خصوصی و دولتی هستیم.

بازوند با بیان اینکه منافع بخش خصوصی منافع دولت هم هست، اظهار کرد: البته بخش خصوصی هم باید جانانه پای کار بیاید.

به سمت صادرت برویم

در ادامه فرهاد تجری عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه نیز با اشاره به موانع پیش روی مرغداران، افزود: باید به سمت صادرات این محصول برویم و بر روی بسته‌بندی، برندینگ، بازارهای صادراتی و... کار کنیم.

او از عدم گازرسانی مرغداری‌های کرمانشاه نیز انتقاد کرد و گفت: در حوزه گازرسانی مشکل جدی داریم و از شاخص‌ها عقب هستیم.

او خواستار توجه به تولید سایر انواع طیور از جمله بوقلمون، شترمرغ و... نیز در کرمانشاه شد که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های مناسب، افرادی که در این زمنه تولید داشتند بسیار ضرر کردند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه سال‌هاست که به مشکلات صنعت مرغ رسیدگی نشده، گفت: تا صادرات نداشته باشیم، وضعیت صنعت مرغ همین است.

هدایت حاتمی با بیان اینکه سال‌ها است که به مشکلات صنعت مرغداری در کشور رسیدگی نشده، اظهار کرد: صنعت مرغ باید در قالب یک مجموعه کامل شامل قیمت تمام شده، بسته‌بندی، صادرات و ... پیگیری شود.

او یکی از راهکارهای مهم برون رفت صنعت مرغ از این وضعیت را صادرات مرغ دانست و خاطرنشان کرد: ظرفیت تنظیم بازار داخل و حتی تامین بخشی از نیاز دیگر کشورها را نیز داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه معتقد است، بسیاری از تکنولوژی‌ها و ظرفیت‌هایی که در صنعت مرغ ایران وجود دارد، در سایر کشورها نیست.

حاتمی گفت: کشور ترکیه که اکنون صادرات قابل توجهی در زمینه مرغ دارد هم ظرفیت تولید و هم تکنولوژی کمتری نسبت به ایران دارد، اما توانسته گوی سبقت را در بازارهای صادراتی از ایران برباید.

او یکی دیگر از مشکلات صنعت مرغ در ایران را زنده‌فروشی مرغ دانست و تاکید کرد: این معضل صنعت مرغ را با چالش جدی مواجه کرده و باید با آن برخورد کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه اشاره‌ای هم به مشکل تامین گاز واحدهای مرغداری استان کرمانشاه داشت و افزود: برای اینکه روند کار تسریع شود، تعیین کردیم که مرغداری‌ها خودشان نسبت به تامین هزینه‌های گازرسانی اقدام کنند و سپس این هزینه از گازبهای آنها کم شود.

حاتمی اظهار کرد: با این روند در هفته چند واحد مرغداری تامین گاز خواهد شد، اما نیازمند همکاری بیشتر سایر دستگاه‌ها است.

در ادامه خسرو شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز صنعت مرغ را یکی از پر چالش‌ترین صنایع دانست و خاطرنشان کرد: عامل اصلی که به صنعت مرغ ضربه می‌زند نوسانات شدید قیمت‌ها است.

او تاکید کرد: به علاوه کسانی که که در صنعت مرغ سرمایه‌گذاری کردند بنیه مالی چندان قوی ندارند و در شرایط سخت نمی‌توانند به خوبی مقاومت کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید