Iranian Agriculture News Agency

موج جدید حمایت سازمان مرکزی تعاون روستایی

سهم شش درصدی گیاهان دارویی از صادرات محصولات کشاورزی

ایانا-کشاورزی: طبق این آمار، تعداد ۴۷ تعاونی معادل ۳۰ درصد کل تعاونی‌ها به صورت مستقیم در تولید و جمع‌آوری این محصولات اقدام می‌کنند (به ترتیب ۲۱ تعاونی کشاورزی، ۱۵ تعاونی تولید، ۹ تعاونی روستایی زنان و۲ تعاونی روستایی) که سعی داریم این آمار را در شش‌ماهه دوم سال ۹۷ ارتقاء دهیم. امروزه تعاونی‌های ما سهم شش درصدی از صادرات محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده‌اند

سهم شش درصدی گیاهان دارویی از صادرات محصولات کشاورزی

تولید سالیانه گیاهان دارویی به میزان ۱۷ میلیون و ۷۱۵هزارو ۴۶۷ کیلوگرم است که از این میزان تولید، ۴ میلیون و ۹۰۳ هزارو ۴۲۶ کیلوگرم به صورت مستقیم یا جمع‌آوری شده توسط اعضاء این تعاونی‌ها تولید می‌شود.

به گزارش ایانا، حسین شیرزاد معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در جلسه راهکارهای توسعه فعالیتهای تعاون محور در برنامه جامع گیاهان دارویی کشور عنوان کرد: برنامه ساماندهی تولیدکنندگان و بهره برداران گیاهان دارویی به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی سند ملی گیاهان دارویی است و در همین راستا با برنامه ریزی در خصوص همکاری‌های بین بخشی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با دفتر طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، تفاهم نامه همکاری‌های مشترک منعقد و پس از آن طی جلسات متعدد، فراهم سازی زمینه‌های سازماندهی و تشکیل تعاونی‌های گیاهان دارویی، به عنوان اولویت‌های تفاهم نامه در دستور کار سازمان مرکزی تعاون روستایی قرار گرفته است.

رئیس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: بر این اساس اولین گام در تحقق برنامه، جمع‌آوری اطلاعات و شناسایی ظرفیت‌های تعاونی‌ها وتشکل‌های تحت پوشش سازمان در حوزه تولید، فرآوری، بسته بندی، بازرگانی و صادرات گیاهان دارویی بود که این امر در قالب گزارش‌های مربوطه از استانها اخذ شده است.

او اضافه کرد: براساس آمار جمع آوری شده از ۲۱ استان کشور، در حال حاضر تعداد ۲۰۹ شرکت تعاونی از مجموع شرکت‌های تحت پوشش شبکه تعاونی‌ها، به تفکیک ۸۳ تعاونی تولید (معادل ۴۰ درصد)، ۷۷ تعاونی روستایی (معادل 37 درصد)، ۳۷ تعاونی کشاورزی (معادل 17 درصد ) و۱۲ تعاونی روستایی زنان (معادل 6 درصد) در زمینه تولید ۸۰ گونه زراعی گیاهان دارویی، فعاالیت دارند.

شیرزاد گفت: این مجموعه‌ها بیشتر در استان‌‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، فارس، کرمان، همدان و اصفهان جمع آوری و بازاریابی محصولات گیاهان دارویی به ویژه گل محمدی، زعفران، باریجه، آنغوزه و شیرین بیان، در سطح کشور فعال هستند. همچنین تعداد ۱۰۲ هزار و ۸۸۰ نفر تولیدکننده و بهره‌بردار در سطح شبکه تعاونی‌های کشور، در حوزه کشت گیاهان دارویی در سطح ۵۰ هزار و ۱۴۱ هکتار فعال است.

او اضافه کرد: تولید سالیانه آن به میزان ۱۷ میلیون و ۷۱۵هزارو ۴۶۷ کیلوگرم و از این میزان تولید، ۴ میلیون و ۹۰۳ هزارو ۴۲۶ کیلوگرم به صورت مستقیم یا جمع‌آوری شده توسط اعضاء این تعاونی‌ها تولید می‌شود.

طبق این آمار، تعداد ۴۷ تعاونی معادل ۳۰ درصد کل تعاونی‌ها به صورت مستقیم در تولید و جمع‌آوری این محصولات اقدام می‌کنند (به ترتیب ۲۱ تعاونی کشاورزی، ۱۵ تعاونی تولید، ۹ تعاونی روستایی زنان و۲ تعاونی روستایی) که سعی داریم این آمار را در شش‌ماهه دوم سال ۹۷ ارتقاء دهیم. امروزه تعاونی‌های ما سهم شش درصدی از صادرات محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در بین محصولات متنوع گیاهان دارویی حدود ۶۹ درصد از مجموع سطح زیر کشت، به محصول زعفران اختصاص دارد. استان خراسان رضوی با ۹۷ درصد از سطح کشت، بالاترین رتبه را داراست. از سوی دیگر با توجه به اهمیت و جایگاه محصولات گیاهان دارویی در سطح شبکه تعاونی‌های تحت پوشش، ساماندهی وضعیت موجود تولید کنندگان و بهره برداران عضو تشکل‌های روستایی، کشاورزی، زنان و تولید در قالب‌های مشخص حرفه‌ای و قانونی، برنامه‌ریزی مناسب در جهت ارایه خدمات و مشوق‌های حمایتی برای تعاونی‌هایی که در حوزه تولید گیاهان دارویی فعال هستند.

به خصوص در زمینه تولید و بازاریابی محصولات و فراهم‌سازی زمینه‌های تشکیل شرکت بازرگانی محصولات گیاهان دارویی با حضور و مشارکت ذی‌نفعان، بهره‌برداران و تولیدکنندگان درسطح استانهای کشور در حال پیگیری توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران است. مراجعان می‌توانند با معرفی سازمان مرکزی تعاون از تسهیلات ارزان‌قیمت و کم‌بهره نیز در این خصوص برخوردار گردند.

این مقام مسئول افزود: راه‌اندازی و تقویت زنجیره ارزش محصولات گیاهان دارویی از طریق تاسیس و ایجاد تعاونی‌های تخصصی گیاهان دارویی و سازماندهی ذی‌مدخلان و ذی‌نفعان مرتبط با حوزه تولید اشتغال، امنیت غذایی و حفظ ذخایر ژنتیکی، فرآوری (خواص دارویی، عطری، ادویه‌ها و آرایشی- بهداشتی) پشتیبانی و بازرگانی در کنار استقرار صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری گیاهان دارویی با حضور و مشارکت شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های ملی، استانی و اجرای برنامه‌های آموزشی در قالب کارگاه‌های منطقه‌ای در استانهای واجد شرایط ویژه بهره‌برداران و تولید کنندگان عضو شبکه تعاونی‌های تحت پوشش با همکاری و هماهنگی معاونت باغبانی بر اساس بسته آموزشی مشتمل بر آموزش‌های تخصصی و مدیریتی و بازرگانی در دستور کار سه ماه آینده سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران قرار دارد.

در این رابطه اجرای پروژه بازدیدهای آموزشی به عنوان یکی از راهکارهای انتقال تجارب و بهره‌گیری از توانمندی‌های اجراشده درتشکلهای استانها و توجه ویژه به تعاونی‌های روستایی زنان و تولید روستایی به عنوان یکی از اهرم‌های توانمند آموزش، ترویج و تولید گیاهان دارویی در امر پرورش و جمع آوری گیاهان دارویی در حال حاضر برنامه‌ریزی شده است.  

شیرزاد افزود: مقرر شده تا در اواخر سال جاری برگزاری جشنواره و نمایشگاه‌های‌ ترویجی با همکاری بخش تخصصی تعاونی‌ها و فعالان حوزه تولیدی در جهت بکارگیری مکانیزم‌های انگیزشی برای مخاطبین و بهره برداران گیاهان دارویی عملیاتی شود.

شیرزاد با انتقاد از واردات بی‌رویه گیاهان دارویی در کشور خواستار تعرفه واردات تعیین شده افزون تر برای جلوگیری از واردات شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید