Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی:

ظرفیت خطوط ریلی برای حمل محصولات کشاورزی اعلام شود

ایانا-کشاورزی: رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی عقیده دارد که عدم حضور کانتینرهای یخچالی در واگن‌های باری سبب شده تا صادرکنندگان تمایلی به استفاده از این نوع از حمل و نقل نداشته باشند.

ظرفیت خطوط ریلی برای حمل محصولات کشاورزی اعلام شود

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران چندی پیش اعلام کرد که راه آهن باید ۳۰ درصد جابجایی‌ها را انجام دهد اما تنها ۱۲ درصد این کار را انجام می‌دهد و حمل و نقل تخصصی برخی محصولات کشاورزی مانند غلات و به خصوص گندم از طریق حمل و نقل ریلی انجام می‌شود.

سعید محمدزاده، همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش‌های مختلفی وجود دارند که از حمل و نقل ریلی برای حمل بار و کالای خود استفاده نمی‌کنند، توضیح داد: «وقتی دلیل عدم استفاده از حمل و نقل ریلی را از آنها می‌پرسیم، آنها به نبود واگن‌های تخصصی اشاره می‌کنند اما همین افراد برای حمل بار و کالا خودروهای تخصصی حمل همان کالا که به صورت ملکی خریداری شده، استفاده می‌کنند.»

در این بین رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی عقیده دارد که عدم حضور کانتینرهای یخچالی در واگن‌های باری سبب شده تا صادرکنندگان تمایلی به استفاده از این نوع از حمل و نقل نداشته باشند.

سید رضا نورانی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا در خصوص صادرات محصولات کشاورزی با ناوگان ریلی کشور گفت: متاسفانه کانتینرهای یخچال‌دار برای حمل و نقل میوه، تره بار و گل وجود ندارد.

او با بیان اینکه در حال حاضر غلات با کشتی‌های 200هزار تنی وارد کشور می‌شود، افزود: مشخص نیست که حجم واردات ریلی ما چقدر است و به طور مثال هزینه‌ واردات حمل و نقل از کشور روسیه چقدر خواهد بود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی با تاکید به اینکه در حال حاضر هزینه حمل و نقل 4 برابر شده، گفت: به طور مثال در سال گذشته حمل و نقل با کانتینرهای یخچالی به هند 450دلار بوده و این مقدار در سال جاری به  2هزار دلار رسیده است.

او با تاکید به اینکه باید ظرفیت و هزینه‌های حمل و نقل ریلی اعلام شود، گفت: اعلام ظرفیت و هزینه‌ها در این بخش قدرت تصمیم‌گیری را برای صادرکنندگان ایجاد خواهد کرد.

نورانی با بیان اینکه در حال حاضر امکان صادرات محصولات فسادپذیر وجود ندارد، گفت: در واردات غلات می‌توان از این ظرفیت در صورت اعلام ظرفیت و هزینه آن استفاده کرد.

او در پایان با تاکید به اینکه امیدواریم ظرفیت حمل و نقل ریلی افزایش یابد و این ظرفیت برای میوه‌، تره بار و گل نیز ایجاد شود، افزود: در صورتی که این حمل و نقل ریلی همراه با سردخانه هزینه‌ کمتری را برای صادرکنندگان در بر داشته باشد قطعا به نفع صادرکنندگان است و از آن استقبال می‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید