Iranian Agriculture News Agency

روایت دامداران از هزینه‌های نگهداری دام؛

اختلاف 24 هزار تومانی در هزینه‌کرد و سود تولید شیر خام

ایانا-کشاورزی: اختلاف 24 هزار تومانی بین هزینه تولید و فروش وجود دارد، قطعا این تفاوت قیمت به ضرر دامداران است و زمانی که قیمت خرید شیر خام به لیتری 2700 تومان برسد، شاهد سر به سر شدن هزینه‌ها خواهیم بود.

اختلاف 24 هزار تومانی در هزینه‌کرد و سود تولید شیر خام

نوسانات قیمت شیر در ماه‌ها و حتی سال‌های گذشته، همواره حواشی را با بازار محصولات لبنی همراه کرده است. از نگرانی‌های حذف محصولات لبنی از سبد خانوار با افزایش قیمت‌ها تا ضرری که کارخانه‌های لبنی از آن حکایت می‌کنند و همیشه یادآور می‌شوند که با توجه به قیمت تمام شده محصولات لبنی و قیمت شیر خام مجبور به افزایش قیمت هستند. در این میان ضلع سومی هم در کنار سبد خانوار، صرفه تولید برای کارخانه‌های لبنی قرار می‌گیرد و آن هم تولیدکنندگان شیر خام یا همان دامداران هستند. گروهی که معتقدند قیمت شیر بسیار اندک است و اگر خرید شیر توسط کارخانه‌ها با همین وضعیت ادامه پیدا کند، سبب خواهد شد تا در آینده‌‌ای نزدیک واحدهای تولیدی تعطیل شوند. این هشدار در حالی مطرح می‌شود که رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران ایران، از ضرری روایت می‌کند که دامداران برای نگهداری هر دام شیری به دلیل پایین بودن قیمت شیر خام پرداخت می‌کنند.

فرهاد اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا در تشریح خرج دامداری‌ها و سود حاصل از فروش شیر، با بیان اینکه برای هر گاو روزانه 36 هزار و 850 تومان علوفه مصرف می‌شود، گفت: قیمت 5 کیلو یونجه کیلویی 1600تومان، 1.5 کیلو کلش کیلویی 400تومان، کنسانتره 13 کیلویی که کیلویی 1650تومان است  و همچنین سیلوی ذرت 20کیلویی به قیمت 340 تومان، هزینه خوراک گاو است.

او با تاکید بر اینکه هزینه‌های تلقیح‌، دارو و کارگر نیز علاوه بر مصرف علوفه در دامداری‌ها وجود دارد، افزود: هزینه کارگری در یک دامداری 120راسی برای هر راس گاو روزانه 20هزار تومان است، همچنین هزینه آب، برق و گاز این مجموعه برابر با 26 هزار تومان در روز خواهد بود.

او افزود: هزینه‌ داروی یک گاو نیز به صورت روزانه 277 تومان است.

اکبری با تاکید به اینکه درآمد یک گاو 30کیلویی شیری با قیمت فروش یک لیتر 1900تومان روزانه 57 هزار تومان خواهد بود، افزود:  این درصورتی است که خرج یک‌روزه یک گاو 81هزار و 97تومان است.

رئیس اتحادیه مرکزی دامداران با بیان اینکه اختلاف 24 هزار تومانی بین هزینه تولید و فروش وجود دارد، افزود: قطعا این تفاوت قیمت به ضرر دامداران است و زمانی که قیمت خرید شیر خام به لیتری 2700 تومان برسد، شاهد سر به سر شدن هزینه‌ها خواهیم بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید