Iranian Agriculture News Agency

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:

سهم ۳۴ درصدی بهبود مصرف آب در ارتقای بهره وری کشاورزی

ایانا-کشاورزی: معاون وزیر جهاد کشاورزی: از آن جایی که تولید محصولات کشاورزی در بستر خاک و آب صورت می‌پذیرد، ضرورت دارد سایر معاونت‌های اجرایی وزارتخانه و به ویژه بخش تحقیقات، با عضویت در کمیته تخصصی آب وزارتخانه سیاستگذاری‌های منسجمی در زمینه خاک و آب تدوین کنند.

سهم ۳۴ درصدی بهبود مصرف آب در ارتقای بهره وری کشاورزی

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تعامل بین دو بخش تحقیقات و اجرا را از تاکیدات مهم وزیر جهاد کشاورزی برشمرد و همکاری موسسه های تحقیقاتی فنی مهندسی،خاک و آب،حفاظت خاک و آبخیزداری را در ارتباط با پروژه های معاونت آب و خاک نوید بخش ارزیابی کرد.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان تات، کاظم خاوازی در نشست بررسی راهکارهای هم افزایی تحقیقات کشاورزی در حوزه بهره وری خاک و آب با اشاره به وظایف معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان، توان علمی محققان این معاونت را در تهیه پیوست‌های اقتصادی- اجتماعی در زمینه مشارکت مردمی، بازار آب، شبکه‌های بهره برداری در موضوع اقتصادآب مهم دانست.

او با ارائه پیشنهاد راه‌اندازی مرکز تخصصی خاک و آب، ضرورت مطالعه مستمر پیرامون موضوعاتی از قبیل پایش خاک، کشاورزی حفاظتی، ماده آلی خاک و سایر موضوعات راهبردی در حوزه بهینه سازی آب و خاک را ذیل سیاستگذاری‌های یکپارچه یاد آور شد.

در این نشست، معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با ابراز خرسندی از وجود تعامل اثربخش بین این معاونت اجرایی و بخش تحقیقات، همکاری این دو معاونت در وزارت جهاد کشاورزی را در اجرای پروژه‌های مشترک و حضور فعال در مجامع بین‌المللی خواستار شد.

علیمراد اکبری با اشاره به موضوع آب به عنوان یک ضرورت قابل توجه، از تلاش‌های دکتر زند و همکاران نامبرده در کمیته بهره‌وری آب و کارگروه تخصصی سازگاری با کم آبی قدردانی کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، خاک و آب را دو نهاده اصلی تولید در بخش کشاورزی برشمرد و خاطر نشان ساخت: از آن جایی که تولید محصولات کشاورزی در بستر خاک و آب صورت می‌پذیرد، ضرورت دارد سایر معاونت‌های اجرایی وزارتخانه و به ویژه بخش تحقیقات، با عضویت در کمیته تخصصی آب وزارتخانه سیاستگذاری‌های منسجمی در زمینه خاک و آب تدوین کنند.

اکبری با اشاره به سهم ۳۴ درصدی بهبود مصرف آب در ارتقای بهره وری کشاورزی، اهمیت ترویج و آموزش را ذیل وظایف سازمان تات در راستای موفقیت در اجرای پروژه‌های این معاونت یادآور شد.

در این نشست، اسدی سرپرست موسسه تحقیقات خاک و آب راه‌اندازی سامانه تناسب اراضی را به عنوان پایه‌ای برای تدوین الگوی کشت از جمله اقدام‌های این موسسه در زمینه مدیریت بهره‌وری آب برشمرد و خاطر نشان ساخت موسسه تحقیقات خاک و آب آمادگی دارد همچون گذشته در اجرای برنامه‌های مشترک با معاونت خاک و آب در راستای بهینه‌سازی مدیریت آب گام بردارد.

همچنین ابوالحسنی مدیر کل دفتر توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی نیز با اشاره به سابقه همکاری مشترک بین این دفتر و سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، ضرورت همگرایی سیاستگذاری در برنامه ریزی کلان بین معاونت خاک و آب و بخش تحقیقات را یادآور شد.

در ادامه، گرجی معاون فنی دفتر سامانه های نوین آبیاری اجرای پروژه‌هایی از قبیل آبیاری هوشمند و استفاده از آب‌های نامتعارف در بخش کشاورزی را نیازمند تایید توسط محققان سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی دانسته و بر نقش آفرینی موسسه‌های تحقیقاتی در ارزیابی طرح‌های کاربردی این معاونت تاکید کرد.

همچنین نظر پور معاون دفتر آب و خاک نیز در اظهاراتی بهره برداری از طرح‌ها و پروژه‌های معاونت خاک و آب را نیازمند مشارکت محققان موسسه‌های تحقیقاتی سازمان تات دانست و یادآور شد: معاونت آب و خاک در اجرای پروژه‌هایی از قبیل آبیاری تحت فشار به خوبی عمل می‌کند، لیکن بهره برداری از این پروژه ها توسط کشاورزان نیاز به نقش آفرینی ترویج و آموزش دارد.

در ادامه این جلسه مدیران کل دفاتر معاونت امور خاک و آب و هم چنین روسای موسسه‌های تحقیقات خاک و آب و فنی و مهندسی کشاورزی ضمن بیان دیدگاه‌های خود در خصوص نحوه همکاری با معاونت آب و خاک، ابراز امیدواری کردند با تقویت مشارکت بین بخش اجرا و بخش تحقیقات در وزارت جهادکشاورزی بتوان گام موثری در راستای کارآمدی و پاسخگو بودن به نیازهای بخش کشاورزی برداشت.

این جلسه در راستای اجرای منویات وزیر جهاد کشاورزی در خصوص مشارکت موسسه ها، پژوهشگاه ها و پژوهشکده ها و مراکز ملی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در رفع مسایل و مشکلات بخش اجرا و با هدف احصاء اولویت های پژوهشی در حوزه خاک و آب با تاکید بر ارتقای بهره وری و حفظ منابع پایه برگزار شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید