Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران:

تنها 22 درصد سموم مورد نیاز وارداتی است

ایانا-کشاورزی: آفت‌کش‌ها و سموم در کشاورزی و باغداری هر کشوری حائز اهمیت است. ایران نیز از جمله کشورهایی است که بخش کشاورزی و باغداری آن نیاز مُبرمی به آفت‌کش‌ها و سموم باکیفیت دارد. از این رو حدود 87 درصد سموم در داخل کشور تولید می‌شود و تنها 22 درصد از آنها وارداتی است.

تنها 22 درصد سموم مورد نیاز وارداتی است

همواره یکی از مشکلات بزرگ بخش کشاورزی، سموم و کودهای شیمیایی است، به گفته بسیاری از کشاورزان و باغداران کودها و سمومی که امکان تهیه آن وجود دارد، چندان از کیفیت لازم و مناسبی برخوردار نیست. آنطور که کارشناسان مربوطه اعلام می‌کنند، بسیاری از تولیدکنندگان سموم شیمیایی کشاورزی در ایران، موفقیت‌های خوبی در این زمینه نداشته‌اند.

در این باره مهدی حسینی یزدی، رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا می‌گوید: «آفت‌کش‌ها و سموم در کشاورزی و باغداری هر کشوری حائز اهمیت است. ایران نیز از جمله کشورهایی است که بخش کشاورزی و باغداری آن نیاز مُبرمی به آفت‌کش‌ها و سموم باکیفیت دارد. از این رو حدود 87 درصد سموم در داخل کشور تولید می‌شود و تنها 22 درصد از آنها وارداتی است. قسمت اعظمی از سموم موجود در بخش کشاورزی ایران تولید داخلی است که متاسفانه از کیفیت خوبی برخوردار نیست.»

او در زمینه سموم وارداتی، هم توضیح می‌دهد: «تنها هفت درصد از میزان سمومی که وارد ایران می‌شوند، جزو سموم جدیدی هستند که دُز پایینی دارند، دوره کارنس (مدت ماندگاری) آن کم است و باقی مانده آن روی خاک زمان کوتاهی باقی می‌ماند. حدود هفت یا هشت درصد دیگر از سموم وارداتی، جزو آفت‌کش‌هایی هستند که هزینه تولید بالایی دارند و توجیه اقتصادی ندارد که در ایران تولید شود. مابقی سمومی که در بازار وارداتی وجود دارد، توسط خود تولیدکنندگان وارد می‌شود و تنها میزان محدودی از واردات آنها توسط شرکت‌های وارداتی تخصصی صورت می‌گیرد.»

رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران معتقد است در حال حاضر هیچ کمبودی در راستای سموم و آفت‌کش‌ها در بخش کشاورزی وجود ندارد و وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه همکاری مناسبی را در این راستا با کشاورزان داشته است.

او در زمینه اعتراضاتی که در راستای تولیدات سموم داخلی وجود داشته، توضیح می‌دهد: «اعتراضاتی که در جهت چرایی هزینه (واردات با ارز آزاد) بالای قوطی، کارتن و... صورت گرفت به جا بود. اما داستان اینجاست که هیچ ربطی به وزارت جهاد کشاورزی نداشت، بلکه این مساله به وزارت صنعت و معدن و تجارت باز می‌گردد. البته وزارت جهاد کشاورزی چیزی حدود چهارمیلیون و نیم کشاورز دارد که باید صددرصد از آنها حمایت کند.»

حسینی هاشمی در باره کود مورد نیاز بخش کشاورزی و باغداری، توضیح می‌دهد: «در زمینه کود مورد نیاز کشاورزان و باغداران نیز به همین منوال است و حدود 60 تا 70 درصد آن توسط شرکت خدمات حمایتی دولتی تامین می‌شود که نباید چنین اتفاقی روی دهد. باید تاکید کنم که این موضوع غیرقانونی در حال رخ دادن است. چرا که باید تامین کود کشاورزی به بخش خصوصی واگذار شود که متاسفانه چنین اتفاقی نیافتاده. بنابراین از میان 22درصدی که سهم واردات کود می‌شود، طبق مصوبه‌ای که در ابتدا داده شد، چیزی حدود 25 قلم از این کودها به آن ارز تعلق گرفت که این میزان نیز به شرکت خدمات حمایتی دولتی اختصاص یافت. مساله عمده مربوط به کودهای مغذی و شیمیایی است که باید برای بخش کشاورزی، باغداری و نیز گلخانه‌ها استفاده شود و متاسفانه در ایران کیفیت بالایی ندارد.»

او با اشاره به اینکه هیچ کدام از کود، سموم و آفت کش‌ها ارز دولتی نمی‌گیرند، ادامه می‌دهد: «در حال حاضر سموم، کود و آفت‌کش‌ها را با ارز نیمایی وارد وارد کشور می‌شود.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید