Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی:

پیش‌بینی تولید ۹۰ هزار تن دانه زیتون در سال جاری

ایانا-کشاورزی: سالانه بین پنج تا هفت هزار تن در کشور روغن زیتون تولید و همین میزان هم وارد می‌شود.

پیش‌بینی تولید ۹۰ هزار تن دانه زیتون در سال جاری

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد امسال با ۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل، ۹۰ هزار تن از این محصول در کشور تولید شود.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سید رحمت اله پریچهر افزود: بخشی از نهال‌هایی که در سنوات گذشته کشت شده بود به باردهی رسیده و از این رو در سال جاری افزایش تولید دانه زیتون پیش بینی شده است.

او با بیان این که در حال حاضر در ۲۶ استان کشور زیتون کشت می‌شود، گفت: تلاش می‌کنیم استان‌های روغن خیز به سمت تولید روغن زیتون سوق پیدا کنند.

پریچهر، تولید روغن زیتون را از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: مهمترین هدف ما ارتقای بهره وری عوامل تولید، اقتصادی کردن تولید زیتون و کمک به سلامت جامعه است.

او اظهار داشت: سالانه بین پنج تا هفت هزار تن در کشور روغن زیتون تولید و همین میزان هم وارد می‌شود.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی درباره قیمت روغن زیتون گفت: روغن زیتون در گروه دوم کالاهای اساسی قرار دارد و ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن تعلق نمی‌گیرد و از این رو قیمت روغن زیتون رقابتی خواهد شد.

او به باغداران توصیه کرد برای تولید روغن زیتون تلاش کنند چرا که موجب بهبود صنعت آن و اقتصاد ملی می‌شود.

پریچهر با اشاره به این که بیش از ۵۰ درصد ارقام زیتون کشت شده در ایران، روغنی هستند، اذعان داشت: بخشی از ارقام زیتون دو منظوره هستند به طوری که می‌توان علاوه بر استفاده از دانه، از آن روغن بدست آورد.

او افزود: صنایع روغن کشی در این حوزه به اندازه کل تولید داخل ظرفیت دارد و نیازی به افزایش ظرفیت این صنایع نیست.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی بر ادامه ممنوعیت واردات میوه و کنسرو زیتون به کشور تاکید و تصریح کرد: واردات روغن زیتون با تعرفه ۲۶ درصد آزاد است.

او با اشاره به این که در ایران ۲.۵ برابر سرانه دنیا، کنسرو زیتون مصرف می‌شود، گفت: سرانه مصرف روغن زیتون در کشور حدود ۱۳۵ گرم به ازای هر نفر است.

پریچهر تولید ۲۰۰ هزار تن میوه زیتون را از اهداف برنامه ششم توسعه عنوان کرد و اظهار داشت: در این برنامه هدف‌گذاری شده که سرانه مصرف روغن زیتون به ۲۰۰ گرم به ازای هر نفر برسد.

او خاطر نشان کرد که سال گذشته ۶۵ درصد میوه‌های زیتون به کنسرو و ۳۳ درصد به روغن تبدیل شد.

پریچهر ادامه داد: کیفیت زیتون در ایران به علت شرایط آب و هوایی و ارقام مورد استفاده بسیار خوب است.

او اعلام کرد: ما انتقال ژرم پلاسم زیتون از کلکسیون شورای بین المللی زیتون و روغن زیتون را در دستور کار داریم.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی افزود: ما همچنین دعوت از مدرسان شورای بین‌المللی زیتون و روغن زیتون برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی و شرکت کارشناسان در دوره‌های آموزشی این شورا را در برنامه‌های خود قرار داده‌ایم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید