Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی:

افزایش نرخ خرید تضمینی گندم ضروری است

ایانا-کشاورزی: وزیر جهاد کشاورزی: افزایش نرخ تضمینی گندم، یک ضرورت محسوب می‌شود. منتها باید منتظر بود و دید شورای اقتصاد چه تصمیمی در این راستا خواهد گرفت.

افزایش نرخ خرید تضمینی گندم ضروری است

وزیر جهاد کشاورزی، افزایش قیمت تضمینی گندم را ضرورت دانست و تاکید کرد باید منتظر تصمیم شورای اقتصاد بود.

به گزارش ایانا، محمود حجتی،  وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه صبحانه کاری اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر برنامه‌ریزی در جهت تامین نهاده‌های دامی و سازوکارهای جدید خرید تضمینی گندم، گفت: «تا کنون تلاش شده، سم، کود، نهاده‌های دامی، ماشین‌آلات کشاورزی مورد نیاز بخش‌های مختلف کشاورزی به موقع تامین شود که خوشبختانه این روند به خوبی پیش می‌رود. البته ناگفته نماند که در حال حاضر در رساندن کود و نهاده‌های دامی، با توجه به اعتصاب کامیون‌داران با نُقصان روبه‌رو شده‌ایم. در حال حاضر ذخایر استانی کم است، اما سعی شده با برنامه‌ریزی که انجام گرفته و با توجه به فصلی که در آن قرار داریم( زمان کشت مجدد استان‌ها است) تدابیر لازم اندیشیده شود.

او با اشاره به تعیین نرخ خرید تضمینی گندم، ادامه می‌دهد: «وظیفه وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تعیین نرخ خرید تضمینی گندم این است که طبق حکم قانونی رقم مورد نظر مشخص شود که دولت نیز باید تصویب و آن را ابلاغ کند. از این رو در مرداد سال جاری پیشنهاد رقم مورد نظر به دبیرخانه خانه اقتصاد، یعنی سازمان برنامه و بودجه انجام شده و مساله به دلیل اهمیت آن، دائم در حال پیگیری است.»

وزیر جهاد کشاورزی می‌افزاید: «اگر تاکنون نرخ مورد نظر اعلام نشده، علت را می‌توان در مشغله بالای دولتی‌ها دانست. لازم به یادآوری است، با توجه به اینکه معاون اول ریاست جمهوری نامه نوشته تا زودتر پروسه تعیین نرخ خرید تضمینی گندم در دستور کار قرار بگیرد، هنوز چنین اتفاقی روی نداده. امید می‌رود این روزها پیشنهادات لازم آورده شود تا با توجه به اختلاف نظرهایی که وجود دارد، بتوان به جمع‌بندی در شورای اقتصاد رسید. اما لازم به تاکید است، تلاش‌ها در این راستا همچنان ادامه دارد تا عقب افتادگی که در سال گذشته وجود داشت نیز مرتفع است.»

حجتی با اشاره به روش خرید تضمینی گندم، تصریح می‌کند: «در ارتباط با روش‌های جدید خرید تضمینی، می‌توان به فروش در بورس طبق برنامه پنجم اشاره کرد که بسیار موفقیت آمیز بوده.»

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که چرا کالاهایی مانند گوشت قرمز، مرغ، برنج، لبنیات و... با وجود تعلق گرفتن ارز 4200تومانی به آن، باز هم گران شده، توضیح داد: «افزایش قیمت در این راستا یک بحث است، اینکه قیمت خارج از روال باشد بحثی دیگر. برای نمونه برنج خارجی سال گذشته با 3300وارد می‌شود، در حالی که امروز باید با 4200تومان این محصول را وارد کرد. حتی خود برنج نیز در بازارهای جهانی پنج تا6 درصد افزایش قیمت داشته. هم اکنون قیمت برنج در بازار معادل قیمتی است که سازمان حمایت از مصرف کننده تعیین کرده. بنابراین تفاوت نرخ ارز و افزایش قیمت‌های جهانی نوسان قیمت‌ها را در پی داشته.»

او در پایان به افزایش نرخ تضمینی گندم اشاره و تاکید کرد: «چنین افزایشی یک ضرورت محسوب می‌شود. منتها باید منتظر بود و دید شورای اقتصاد چه تصمیمی در این راستا خواهد گرفت.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید