Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در جمع فعالان اقتصادی مطرح کرد:

در گندم و شکر نیازی به واردات نداریم

ایانا-کشاورزی: با بهره‌وری سالانه حدود 6 درصدی آب به ازای یک واحد آب توانسته‌ایم نزدیک به ۳۰ درصد تولید محصول را افزایش دهیم. که این بهره‌‎وری از طرق مختلف و با بهره‌گیری از مکانیزاسیون، بذر مناسب، کود، مراقبت پایش و به کارگیری تکنولوژی‌ها این اتفاق حاصل شده است در بحث راندمان ما از 37 به 44 رسیده‌ایم.

در گندم و شکر نیازی به واردات نداریم

وزیر جهادکشاورزی از افزایش 30 درصدی برداشت محصول با بهره‌وری آب مکانیزاسیون، بذر مناسب، کود، مراقبت پایش و به کارگیری تکنولوژی‌ها خبر داد.

به گزارش ایانا، در نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی ایران که با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و تعدادی از معاونین این وزارتخانه در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد پس از طرح مسائل و بیان مشکلات توسط فعالین بخش خصوصی که جمعی  از اعضای  تشکل‌ها، کمیسیون‌ها و روسای اتاق‌های کشور را شامل می‌شد، حجتی به بیان مسائل و ارائه پیشنهادات و راهکارهایی برای حل مشکلات پرداخت.

محمود حجتی با تشکر از غلامحسین شافعی و اعضای اتاق بازرگانی و فعالان بخش خصوصی از راهنمایی‌ها، نقطه نظرات و راهکارهایی که توسط حاضرین  بیان شد، تشکر کرد و گفت: «مدعی نیستیم که هر چه  فکر می‌کنیم و هر آن‌چه انجام می‌دهیم به طور مطلق صحیح است. ما اعتقاد داریم که بخش خصوصی، دولت و مردم همگی در یک کشتی نشسته‌ایم و نباید هر شخصی تنها منافع خود را در نظر بگیرد، بلکه باید با همکاری و همیاری در این شرایط سخت اقتصادی به فکر منافع جمعی و ساکنان کشتی باشیم که بر آن سوار هستیم. در این جلسه  نیز مسائلی مطرح شد که در برخی موارد با یکدیگر تناقض‌هایی داشت، ما باید طوری عمل کنیم که جامع الاطراف باشد و منافع همه ملت فراهم شود. البته باید این رو اعلام کنیم که ممکن است برخی اوقات در برخی موارد مشارکت داشته باشیم ولی این نظر قطعی ما نیست مثلا وقتی حکم یا ابلاغیه صادر می‌شود ما مجبوریم در چارچوب آن حکم حرکت کنیم البته نقطه نظرات اصلاحی خود را که مغایر حکم است دنبال می‌کنیم تا بتوانیم حکم را تغییر دهیم در این راستا، مسائلی وجود دارد و ما نمی‌توانیم همه آنها را تغییر دهیم و برخی قوانین ایجاد می‌شود که ما با آن موافق نیستیم ولی مجبوریم در راستای آن حرکت کنیم.»

او با اشاره به شرایط سخت اقتصادی که کشور در آن قراردارد، گفت: «ما در شرایط ناپایدار اقتصادی به سر می‌بریم، اگر در این شرایط  سخت هر کسی بخواهد تنها به پیشبرد برنامه‌  خود فکر کند، امکان پذیر نیست. ما در جنگ اقتصادی  سختی قرار داریم و در حال پشت سر گذاشتن دوره سختی هستیم، این وضعیت ناپایدار اقتصادی نه تنها شرایط بخش خصوصی که شرایط دولتی‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.»

حجتی در ادامه گفت: «در این چند ماه با توجه به شرایط سخت اقتصادی برخی سازو کارهای حکومتی تغییر کرد و اختیارات واگذار شد و ابلاغ‎های ویژه‌ای داده شد و اطلاعیه‌های مختلفی را شاهد بودیم. در سطح بین‌المللی  دشمنان ما نابسامانی‌هایی را در درون کشور ایجاد کردند که البته بخش عمده آن هم روانی بود، ولی این مشکلات باعث نشد که اجازه دهیم خواست دشمنان فراهم شود و با استقامت ما، شاهد عقب نشینی آن‌ها هستیم و امیدواریم بتوانیم در مقابل ناملایمات سازگار باشیم تا این دوره را پشت سر بگذاریم.»

او به موضوعاتی که توسط فعالان بخش خصوصی مطرح شد، پرداخت و گفت: «یکی از مسائل عمده‌ای که مطرح می‌شود و امروز توسط حاضرین هم مطرح شد، مربوط به بحث آب است. با محاسبه آماری در خصوص میزان مصرف آب کشاورزی پسته، که توسط یکی  از اعضای اتاق کرمان اعلام شد به این نتیجه می‌رسیم که قیمت هر متر مکعب آب ۳ دلار محاسبه می‌شود، باید توجه کرد که کجای دنیا آب سه دلاری برای بخش کشاورزی مصرف می‌شود، در دنیا بیشترین میزان مصرف آب توسط بخش کشاورزی است و جایی در جهان نیست که این میزان آب در بخش دیگری مصرف شود.»

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: «کشاورز ایرانی بیشتر از تمام کشاورزهای جهان قدر آب را می‌داند این مسئله را در طول تاریخ با ایجاد قنوات و سیستم‌های آبیاری مختلف نشان داده است. در طول تاریخ به علت شرایط اقلیمی سخت کشاورز ایرانی از آب استفاده بهینه می‌کرده است و با این وجود در حال حاضر باید گفت واردات بی‌رویه و پول نفت باعث شده از توجه به بخش کشاورزی کاسته شود.»

او در ارتباط با بهره‌وری آب توضیح داد: «در قانون برنامه هم آمده است که باید روشی را برای برداشت آب اتخاذ کنیم که به سفره‌های آب زیرزمینی فشار نیاید ما دچار  برداشت بی‌رویه آب در کشور هستیم و این یعنی عدم ناپایداری و برهم خوردن تعادل در دشت‌های کشور. در حدود 610 دشت در کشور وجود دارد و باید برای هر دشت روش و فرمول خاص خودش را پیاده کنیم و در این خصوص از هر پیشنهادی استقبال می‌کنیم.»

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به یکی از گزارش‌های اتاق ایران در رابطه با بهره‌وری آب و مطالعاتی که در این خصوص انجام شده، اعلام کرد که «برطبق مطالعاتی که اتاق بازرگانی انجام داده و گزارش آن منتشر شده، طی5 سال گذشته حدود ۶ درصد بهره‌وری آب افزایش داشته، اما بهتر است گفته شود که این بهره‌وری کجا اتفاق افتاده است. با بهره‌وری سالانه حدود 6 درصدی آب به ازای یک واحد آب توانسته‌ایم نزدیک به ۳۰ درصد تولید محصول را افزایش دهیم. که این بهره‌‎وری از طرق مختلف و با بهره‌گیری از مکانیزاسیون، بذر مناسب، کود، مراقبت پایش و به کارگیری تکنولوژی‌ها این اتفاق حاصل شده است در بحث راندمان ما از 37 به 44 رسیده‌ایم.»

حجتی در ادامه اعلام کرد: «در بخش آّب مزرعه در هیچ مقطعی از تاریخ کشور چه قبل و چه بعد از انقلاب به اندازه چند سال اخیر سرمایه‌گذاری نشده، در مصرف و انتقال آب  سرمایه‌گذاری بی‌سابقه بوده است. در سال 96حدود 9هزارمیلیارد تومان در مزرعه چه بودجه‌ای و چه غیر بودجه‌ای سرمایه‌گذاری شده است. سال گذشته سال بسیار سختی بود و گفته می‌شود کاهش میزان بارش‌ها در 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده است به طور مثال با توجه به گرمای بسیار شدید در کرمان در هنگام تلقیح  و سرمای بسیار شدید در فروردین ماه  که در حدود 10 الی 11 هزار میلیارد تومان به سردرختی‌های ما آسیب رسید. در سال 96 از هر طرفی که نگاه کنیم با مشکلات بسیار سختی گریبان گیر بودیم ولی با این حال کشور به تولید خود ادامه داد و در بسیاری از موارد افزایش تولید داشتیم با در نظر گرفتن شرایط بسیار سخت سال 96 حدود یک میلیون تن افزایش تولید درگندم داشتیم و به تولید 8.5 میلیون تن رسیدیم در تولید شکر نیز موفقیت داشتیم.»

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: «امسال 9.5میلیون تن خرید گندم داشتیم، تولید شکر ما امسال 2.5 میلیون تن را رد کرد، در حالی که در سال 92 میزان تولید شکر در حدود یک میلیون  و 100هزار تن بود. دو سال قبل تولید کلزا 60هزار تن بود و امسال این رقم به 340هزار تن رسید.»

حجتی علت به دست آوردن این موفقیت‌ها را تولید بذر، کود، افزایش فناوری و  توسعه مکانیزاسیون و غیره دانست و گفت: «میزان بارش کشور ما در حدود یک سوم میزان بارش جهانی است و حال آنکه 90درصد تولید محصولات کشاورزی ما آبی است. با در نظر گرفتن این که در دنیا 35درصد کشاورزی به روش آبی و 65 درصد آن دیم انجام می‌شود، ولی کشاورزی دیم ما تنها 10درصد است با مقایسه این ارقام  و در نظر گرفتن محدودیت و بحران آبی اگر بخواهیم کشاورزی و تولیدمان پایدار باشد، قطعا باید به پایداری منابع آب توجه کنیم.»

او با اشاره به این که اگر آب کم است پس گران فروشی کنیم این تفکر غلطی است و با اعلام حمایت از قشر کشاورز گفت: «ما باید به کشاورز کمک کنیم، چرا که کشاورز، کشاورز است. بنده به خوبی می‌دانم که کار کشاورزی تا چه حد سخت و طاقت فرساست چرا که یک کشاورز بوده‌ام و یک کشاورز هستم. در دنیا از کشاورزان حمایت بسیار می‌شود و یارانه‌هایی مستقیم و غیرمستقیم فراوانی به کشاورزان ارائه می‌شود. در این شرایط حساس ما باید راهنمای کشاورزانمان باشیم چرا که کشاورزان ما قدر آب را بهتر از هر شخص دیگری می‌دانند و ما باید راهنمای این بخش باشیم که به بهترین نحو از منابع موجود استفاده کنند. زندگی کشاورز در گروی محصولی است که می‌کارد، سرما، گرما، آفت و هر چیزی که این محصول را تهدید کند، زندگی کشاورز را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ما باید با حمایت مالی و پشتیبانی از این قشر به کمکشان بشتابیم و بتوانیم از آب به بهترین وجه ممکن استفاده کنیم.»

حجتی با اشاره به این که باید سفره‌های آب زیرزمینی را حفظ کنیم اعلام کرد: «برای حفظ سفره‌های زیرزمنی و ایجاد تعادل در منابع آبی باید سفره‌های آب زیرزمینی را حفظ کنیم که مسئله در قانون برنامه ششم توسعه نیز آمده است. باید آب را به بهترین نحو به مزرعه ببریم و بهره‌وری‌اش را افزایش دهیم. در این خصوص واردات آب مجازی مطرح شد که در دستور کار دولت بود.»

او در ارتباط با واردات ذرت و تولید آن در کشور توضیح  داد: «اصرار بر این است که کشت ذرت در چارچوب کشت فراسرزمینی نیز تعریف شده است که ارزش افزوده‌ای مستقیم و غیرمستقیم برای ایران و ایرانی داشته باشد. محصولی چون ذرت به علت گسترش صنعت  دام و طیور و فروکتوز کشور، تقاضای روزافزونی دارد، که سالانه در حدود یک میلیون تن افزایش تقاضا دارد.» 

حجتی با اشاره‌ای به طرح مسائل روز که حاضرین در این جلسه مسائل فراوانی را در ارتباط با آن طرح کردند، گفت: «بحث ارز 4هزار تومانی بعد از فراز و نشیب‌هایی که وجود داشت و نهایتا در 24 تیرماه 4هزار و 200 برای کالاهای اساسی و 25قلم مورد نظر تعیین شد. در این خصوص گرفتاری‌هایی ایجاد شد. تصمیم گرفته شد که ارز برای کالاهای اساسی نیز نیمایی باشد و ضایعات دونرخی و سه نرخی در ارتباط با ارز 4هزارو 200تومانی رفع شود. از نظر نگاه  بخشی باید گفت به نفع بخش کشاورزی بود که ارز نیمایی شود، ولی نگاه باید ملی باشد.»

حجتی با یک مثال به علت‌های دخیل در نوسانات قیمتی پرداخت و گفت: «به طور مثال مرغ دربازار جهانی روی کشتی قیمتی در حدود 1.8 تا 2 دلار دارد، این قیمت مربوط به قبل این  است که از دو دست عبور کند و به دست مصرف کننده برسد، حالا اگر این قیمت وارد سامانه نیما شود، تغییراتی خواهد داشت. قیمت مرغ به خاطر ارز گران شده است چرا که ارزی که پارسال برای کنجاله سویا و ذرت داده می شد3هزار و 200تومان بود و امروز این ارز4هزار و 200 تومان است، در واقع فقط در حدود30درصد قیمت ارز گران شده است و این مسائل تاثیر گذار است. در مورد محصولی چون جو قیمت جهانی سال گذشته 190دلار بود و امروز این قیمت 240دلار است که با در نظر گرفتن نرخ ارز سال گذشته و امسال متوجه افزایش قیمت جو تا 40درصد می شویم.»

وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با موضوع پیمان سپاری ارزی که دغدغه بسیاری از فعالان بخش خصوصی بود و مشکلات ناشی از آن به کرات از سمت حاضران بیان می‌شد گفت: «در موضوع پیمان‌سپاری ارزی مسئولیت مستقیمی ندارم ولی در ارتباط با مشکلات اجرایی موجود باید گفت سمعا و طاعتا و مشکلات مربوط به کم اظهاری، بیش اظهاری و مسائل مربوط کاملا صحیح است و این مشکلات را متوجه هستیم ولی باید به این نکته توجه داشت که در حال حاضر کشور به ارز نیاز دارد و تقاضا برای ارز بسیار زیاد است و اگر این ارز صادراتی پاسخ تقاضا را ندهد و با محدودیت مواجه شویم، چرخ تولید و اداره مملکت با اختلال روبه رو شود، چطور می توان گفت ارز نباید به کشور برگردد.»

حجتی، پیمان سپاری را تصمیم بانک مرکزی برای تضمین بازگشت ارز به چرخه اقتصاد کشور عنوان کرد.

او در مورد ممنوعیت صادرات برخی محصولات کشاورزی هم توضیح داد: «در زمینه گوشت مرغ ماهانه ۲۰۰ هزار تن تولید و در بهترین حالت حدود ۱۰ هزار تن یعنی معادل ۵ درصد صادرات داریم که در حال رایزنی برای رفع ممنوعیت هستیم. همچنین سالانه ۵ میلیون تن گوجه فرنگی تولید می شود ولی در برهه‌ای دو تا سه ماهه نزدیک به یک میلیون تن گوجه فرنگی و رب از کشور صادر شده بود که برای تامین نیاز مردم ناچار به اعمال ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی شدیم؛ گرچه صادرات گوجه فرنگی گلخانه‌ای آزاد است.»

وزیر جهاد کشاورزی وضعیت ذخایر کالاهای اساسی را مطلوب توصیف کرد و افزود: «در گندم و شکر نیازی به واردات نداریم و در ذرت، روغن و دانه‌های روغنی تمهیدات لازم را برای تامین کافی و به موقع این محصولات اندیشیده‌ایم.»

او در ادامه با بیان این که سالانه تا ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد می شود، گفت: «این در حالی است که یک هزار میلیارد تومان برای جبران خسارت ها اختصاص یافته و افزایش پرداخت غرامت‌ها باید پیگیری شود. در باره درباره امهال وام کشاورزان خسارت دیده از سرمازدگی هم این موضوع مراحل نهایی خود را طی می‌کند.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید