Iranian Agriculture News Agency

پرورش اندام‌های تکثیری با یک‌سوم هزینه خارجی؛

جلوگیری از خروج 1.5 میلیون ارز با پرورش داخلی اندام‌های تکثیری

ایانا-کشاورزی: تولید گیاهان و گل‌های گلخانه‌ای یک کسب‌وکار سودده در بخش کشاورزی است. این پروژه در حال حاضر که فقط فاز اول آن اجرا شده، حدود 50 تا 60 درصد نیاز منطقه داخل و تا حدود بازارهای صادراتی را تامین کرده است. تا این مرحله از کار حدود 1.5 میلیون یورو در هزینه‌ها صرفه‌جویی شده است

جلوگیری از خروج 1.5 میلیون ارز با پرورش داخلی اندام‌های تکثیری

کواکل روستایی در هلند است که بزرگترین مرکز پرورش اندام‌های تکثیری گیاهان به خصوص گل‌های تزئینی در دنیاست. انتخاب نام مرکز کواکل در ایران نیز به همین دلیل است و البته بیشتر گیاهان پایه و مادری (نیاز اولیه تکثیر) از همین روستا به ایران آورده شده است. نیاز به اندام‌های تکثیری گیاهان و واردات آن، هر ساله میلیاردها دلار ارز از کشور خارج می‌کند.

مرکز تکثیر کواکل در واقع یکی از بخش‌های شرکت گل و گیاه خاورمیانه است. شرکتی که مشهور به پرورش گل‌های زینتی و گلدانی است. سید محمد موسوی‌نیا رئیس هیات مدیره این شرکت گل و گیاه خاورمیانه است. او سال‌ها در بخش پرورش گل و گیاه فعال بوده و پروژه‌های زیادی را راه‌اندازی کرده اما در دوسال گذشته به طور مداوم به دنبال توسعه این مرکز و انتقال دانش پرورش اندام‌های تکثیری گیاهان بوده است. موسوی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا می‌گوید: این مرکز نخستین مرکز پرورش اندام‌های تکثیری گیاهان (پیاز، نشا، قلمه و...) است که از گیاهان پایه ژنتیکی و مادری استفاده کرده است. این گیاهان پایه از هلند و مرکز اصلی پرورش این گیاهان وارد شده‌اند.

او اضافه می‌کند: این گیاهان به همراه دانش و فناوری آموزش تکثیر و نگهداری آنها وارد شده‌اند. با این شیوه اندام‌های تکثیری پرورش یافته با این شیوه، یک‌سوم قیمت انواع خارجی آن است. همچنین این شیوه پرورش به معنای تثبیت قیمت برای استفاده کننده و تولید کننده است.

رئیس هیات مدیره این شرکت در مورد نحوه انتخاب و تعداد پایه‌های وارد شده توضیح می‌دهد: در حال حاضر حدود 300 واریته گیاهی انتخاب و وارد شده است. انتخاب این واریته‌ها و ارقام بیشتر بر اساس اقلیم و سازگاری با محیط و از همه مهمتر بازاریابی و سلیقه بازار انتخاب شده‌اند.

او اضافه می‌کند: گام نخست این پروژه حدود 2.6 هکتار است که محصول نهایی آن حدود 12 میلیون گیاه در سال (ماهی یک میلیون گیاه) است. با اتمام کل پروژه که حدود 18 هکتار است، حدود 20 تا 30 میلیون گیاه در سال تولید می‌شود.

موسوی‌نیا در توضیح ارقام پایه وارد و تکثیر شده می‌گوید: حدود 300 نوع از گل‌های زینتی و گلدانی واردشده که البته از هر واریته ارقام مختلفی انتخاب شده است. گیاهانی مانند انواع شمعدانی، انواع کریسمس، انواع کوکب، انواع فوشیا، انواع حنا، انواع بگونیا، انواع کالانکوا، اژدر و.... از جمله این گیاهان هستند. این مرکز برای مقاصد صادراتی مانند سلیمانیه عراق نیز گیاه تولید می‌کنند.

این پروژه با تلاش‌های بسیاری به ثمر رسیده به خصوص اینکه سرمایه‌گذاری برای این پروژه به طور کامل توسط بخش خصوصی انجام شده و بنا به دلایلی به هیچ‌وجه منتظر اخذ تسهیلات از بانک‌ها نمانده است. ابوالفضل ایران‌‌شاهی مدیرعامل شرکت گل‌وگیاه خاورمیانه در مورد تاسیس این مرکز تکثیر می‌گوید: زمانی که ما تصمیم به تاسیس این مرکز گرفتیم و انتخاب کردیم که در زمینه گیاهان تزئینی و گل‌های گلدانی فعالیت کنیم نمی‌توانستیم منتظر تسهیلات بانکی و تامین مالی بانک‌ها بمانیم. در تحقیقات پایه برای این کار متوجه شدیم که اگر قرار باشد گیاهانی مانند گل کریسمس را به گلخانه‌داران عرضه کنیم فقط سه ماه فرصت داریم. بنابراین خودمان سرمایه‌گذاری کردیم.

ایران‌شاهی در مورد نخستین محصول تولید داخل و مزیت‌های آن می‌گوید: نخستین محصول ما با استفاده از فناوری‌های جدید و به طور کامل در داخل تولید شده، تیرماه به بازار آمد و استقبال خوبی هم از آن شد.

او اضافه می‌کند: تولید گیاهان و گل‌های گلخانه‌ای یک کسب‌وکار سودده در بخش کشاورزی است. این پروژه در حال حاضر که فقط فاز اول آن اجرا شده، حدود 50 تا 60 درصد نیاز منطقه داخل و تا حدود بازارهای صادراتی را تامین کرده است. تا این مرحله از کار حدود 1.5 میلیون یورو در هزینه‌ها صرفه‌جویی شده است.

مدیر عامل این شرکت تولیدکننده گل و گیاه می‌گوید: برای توسعه و کامل کردن این پروژه با توجه افزایش نرخ ارز نیاز به تامین مالی بیشتری دارد و این مشکل تا به این لحظه برطرف نشده است. البته مشکلات دیگری هم داریم مانند قیمت سوخت که مقدار محدودی به این مجموعه سوخت تعلق می‌گیرد و ما مجبوریم برای تکمیل فرایند پرورش برای مثال گازوئیل را آزاد تهیه کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید