Iranian Agriculture News Agency

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده:

شروع دوباره قاچاق با ممنوعیت صادرات دام

ایانا-کشاورزی: در طول سال‌های گذشته، راه‌ حل وزارت جهاد کشاورزی که صادرات در ازای واردات بود بهترین و موثرترین راه‌حل برای محدودیت صادرات و در عین حال جلوگیری از قاچاق دام بود.

شروع دوباره قاچاق با ممنوعیت صادرات دام

ممنوعیت صادرات گوشت هم از جمله اقدامات وزارت صنعت و معدن است که برای تنطیم بازار داخلی انجام شده اما این ممنوعیت با اما و اگرهایی همراه شده که بهتر است به آن توجه کافی شود چرا که ممکن نسل دام زنده با خطر انقراض نیز مواجه شود. منصور پوریان رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده معتقد است برای حل این مشکل بزرگ راه‌حل وجود دارد که آزمون شده است. او در این باره به خبرنگار گروه کشاورزی ایانا می‌گوید: ممنوعیت صادرات دام همیشه و به صورت فصلی و مقطعی وجود داشته و مشکلی هم بر سر آن نیست اما ممنوعیت، آن هم یک‌‌شبه ضرر فراوانی برای صادرکننده واقعی دارد و فقط راه را برای قاچاق هموار می‌کند. این مشکلی است که همیشه بوده و هر ازگاهی هم دوباره و با بی‌برنامگی تکرار می‌شود و هر باز نیز هزینه هنگفتی را روی دست صادرکننده‌ها می‌گذارد.  

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده با اشاره به اینکه ممنوعیت دام به بهانه یا با استناد به قیمت داخلی گوشت در بازار از اساس کاری عبث و بیهوده است توضیح می‌دهد: قیمت‌گذاری گوشت با توجه به نوع کالا (داشتن جایگزین و کم کشش بودن) به طور مشخص در بازار انجام می‌شود و گرانی گوشت در بازار بیشتر یک پدیده سیاسی است تا اقتصادی و مرتبط با تولید.

او اضافه می‌‌‌‌‌‌‌‌کند: در طول سال‌های گذشته، راه‌ حل وزارت جهاد کشاورزی که صادرات در ازای واردات بود بهترین و موثرترین راه‌حل برای محدودیت صادرات و در عین حال جلوگیری از قاچاق دام بود.

پوریان می‌گوید: امروز با توجه به اینکه به طور کلی صادرات ممنوع شده، قاچاق دوباره با شدت بیشتری شکل گرفته است و در چنین مواقعی متاسفانه بخش زیادی از ذخایر ژنتیکی از این طریق قاچاق می‌شوند که قابل جبران نیست.

او اضافه می‌کند: در حال حاضر بیشترین میزان قاچاق در مناطقی انجام می‌شود که از همان استان‌ها صادرات انجام می‌شد. استان‌های خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه، ایلام، لرستان و شیراز بیشترین میزان قاچاق را دارند که در واقع استان‌های صادرکننده نیز هستند.

پوریان معتقد است مشکل گرانی گوشت در بازار با همان واردات گوشت گرم و حتی همان لاشه یخ‌زده به طور قطع برطرف می‌شود اما قاچاق ذخایر ژنتیکی را با چه چیزی می‌شود جبران کرد؟

او توضیح می‌دهد: دام‌هایی که برای صادرات ارسال می‌شوند فقط متناسب و برای صادرات با اختصاص هزینه هنگفت پروار می‌شوند و به طور کلی مصرف داخلی ندارد، ضمن اینکه بازارهای دام زنده ایران بازارهای محدودی دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید