Iranian Agriculture News Agency

امضای تفاهم‌نامه سازمان جنگل‌ها با سازمان اتکا برای توسعه زراعت چوب

تمامی قراردادهای بهره‌برداری از جنگل‌های شمال لغو شد

ایانا-کشاورزی: از اسفند ماه سال ٩٦ تمامی قراردادهای مربوط به بهره برداری جنگل‌های شمال که بالغ بر ١١٠ قرارداد بوده، لغو شده است.

تمامی قراردادهای بهره‌برداری از جنگل‌های شمال لغو شد

تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با سازمان اتکا در راستای توسعه زراعت چوب و حفاظت از منابع طبیعی منعقد شد.

به گزارش ایانا، این مراسم صبح امروز با حضور خلیل آقایی معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، محمود شکری نماینده کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، مهدی کربلایی مدیرعامل سازمان اتکا، بهدوست کلابی مدیرعامل شفارود در سالن همایش‌های این سازمان برگزار شد.

خلیل آقایی معاون وزیر در این مراسم با بیان اینکه از اسفند ماه سال ٩٦ تمامی قراردادهای مربوط به بهره برداری جنگل‌های شمال که بالغ بر ١١٠ قرارداد بوده، لغو شده است، گفت: این موضوع سبب شد تا میزان قاچاق چوب پنج درصد نسبت به سال گذشته کاهش یابد.

او با بیان اینکه بحث زراعت چوب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: تفاهم نامه موجود در راستای توسعه زراعت چوب، حفاظت از جنگل برای صیانت و برداشت غیرقانونی و قاچاق برای ١٠سال منعقد شده است.

او با تاکید بر اینکه در برنامه توسعه ششم ٧٥هزار تعهد زراعت چوب برای این سازمان وجود دارد، افزود: امید می‌رود با تامین منابع و تخصیص آن، این مهم محقق شود.

آقایی ادامه داد: به دنبال آن هستیم که در اراضی شخصی نیز زراعت چوب صورت گیرد و افراد می‌توانند علاوه بر اراضی ملی نسبت به زراعت چوب در اراضی شخصی خود نیز اقدام کنند.

معاون وزیر با بیان اینکه سالانه بین ٥ تا ٦ میلیون متر مکعب چوب مورد نیاز کشور است، گفت: از این مقدار ٥٠٠ تا ٦٠٠ هزار هکتار از محل بهره برداری داخل تامین می‌شده که با توقف بهره برداری از جنگل‌های شمال تلاش می‌کنیم تا زراعت چوب را افزایش دهیم.

او افزود: در زراعت چوب بحث خودکفایی مطرح نیست و می‌توان در معادلات واردات و صادرات برنامه ریزی کرد.

او همچنین گونه‌های صنوبر‌، اوکالیپتوس و پالونیا را از رقم‌های مورد استفاده در زراعت چوب عنوان کرد و گفت: در صورت تایید موسسه تحقیقات جنگل‌ها می‌توان رقم‌های جدیدی را نیز به این ارقام اضافه کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید