Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان شیلات خبر داد

رشد 20درصدی صادرات آبزیان

ایانا-کشاورزی: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال صادرات به بیش از 550 تا 580 میلیون دلار خواهد رسید.

رشد 20درصدی صادرات آبزیان

صادرات آبزیان با رشد 20درصدی در سال جاری همراه بوده است.

به گزارش ایانا، حسن صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات امروز در حاشیه افتتاح سومین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان و صنایع وابسته از رشد 20درصدی صادرات آبزیان در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

او با بیان اینکه تاکنون  بیش از 80 میلیون دلار صادرات محصولات آبزی انجام شده است، افزود: در میزان و ارزش صادرات هم رشد داشته‌ایم.

صالحی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال صادرات به بیش از 550 تا 580 میلیون دلار خواهد رسید، ادامه داد: در بخش پرورش میگو نیز در سال گذشته حدود 32 هزار تن تولید صورت گرفته است.

رئیس سازمان شیلات ادامه داد: از این میزان تولید 26هزار تن آن صادر شده و بیش از 150میلیون دلار ارزی آوری به همراه داشته است.

او با بیان اینکه آمار رسمی گمرک از رشد 100درصدی میگو خبر می‌دهد، گفت: امسال برنامه تولید 38 تا 40هزار تنی میگو وجود دارد.

صالحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پرورش گونه‌های جدید آبزی‌پروری اشاره کرد و گفت: با همکاری محیط زیست و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده که از جمله این اقدامات می‌توان به پرورش ماهی در قفس اشاره کرد.

او ادامه داد: مجوز پرورش ماهی تیلاپیا در چهار استان خراسان جنوبی، سمنان، یزد و قم داده شده و تا پایان سال تیلاپیای تولید داخل به بازار عرضه می‌شود و به همین جهت واردات تیلاپیا از سال گذشته به منظور حمایت از تولید داخل ممنوع شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص پرورش ماهیان خاویاری نیز گفت: این حوزه یکی از بخش‌های پیشرفته آبزی‌ پروری کشور است و هم اکنون بیش از ۱۰۰ مزرعه پرورش خاویار در کشور  وجود دارد.

او با بیان اینکه برآورد تولید ۵ تن خاویار پرورشی در سال جاری پیش ‌بینی شده است، گفت: با اینکه برآورد می‌شود تا پایان برنامه توسعه ششم این عدد به ۱۰ تن برسد.

صالحی در پایان گفت: پرورش ماهی با قلاب، صید با قلاب ماهی یال اسبی در خلیج فارس و دریای عمان و تن ماهیان دریای عمان از جمله برنامه‌هایی است که در این نمایشگاه به آن پرداخته شده است.

متین جهرمی، مدیر اجرایی این نمایشگاه نیز در خصوص برگزاری این نمایشگاه گفت: 80شرکت داخلی و خارجی از کشور‌های ایران، ترکیه، یونان، نروژ، هلند در نمایشگاه حضور دارند.

جهرمی اهداف برگزاری این نمایشگاه را توسعه همکاری‌های اقتصادی و فنی‌، بازاریابی و شناخت امکانات تجاری و تولیدی در عرصه داخلی  و بین‌المللی و همچنین ایجاد بستر صادرات محصولات شیلات‌، ارایه آخرین پیشرفت‌های داخلی و خارجی در عرصه صنعت شیلات، تقویت و بهبود سیستم توزیع و تسهیل ارتباطات تجاری و فنی‌، ارتقا دانش فنی در تولید، عمل‌آوری و بازاریابی‌، معرفی پتانسیل‌های جدید عنوان کرد و افزود: تاکنون بازدیدکنندگانی از کشورهای ترکیه، هلند، یونان، نروژ و روسیه  تا‌کنون درخواست بازدید از نمایشگاه را به ستاد ارسال کرده ‌اند و پیش بینی می شود این نمایشگاه با استقبال خوبی رو به رو شود.

گفتنی است سومین نمایشگاه بین المللی شیلات و آبزیان از ۱۱ تا ۱۴ مهرماه در نمایشگاه بین المللی تهران دائر است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید