Iranian Agriculture News Agency

تشکیل اولین زنجیره بخش کشاورزی؛

صادرات مستقیم سیب و حذف واسطه‌ها در جریان تولید تا مصرف

ایانا-کشاورزی: طی چند روز گذشته هیئت مدیره و بازرسان شرکت انتخاب شده‌اند، 60درصد از سهام زنجیره سیب ایران در اختیار تولیدکنندگان قرار دارد.

صادرات مستقیم سیب و حذف واسطه‌ها در جریان تولید تا مصرف

بر اساس دستور اجرایی معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی و به مسئولیت دفتر توسعه صادرات از آبان ماه 95 جلسات متعددی در وزارت جهاد کشاورزی و استان‌های تولیدکننده عمده سیب و فعالان بخش خصوصی از جمله اتحادیه سراسری باغداران، اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی، اتحادیه فرآوری‌کنندگان و سردخانه‌داران، اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی کشور و شرکت‌های حمل و نقل برای تاسیس زنجیره سیب ایران تشکیل شد و در نهایت زنجیره سیب ایرانیان به عنوان اولین زنجیره ملی در بخش کشاورزی عملیات اجرایی خود را از تاریخ ۲۱ شهریورماه جاری رسما آغاز کرد.

کمال یدالهی رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری تعاونی  باغداران ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا در خصوص تشکیل زنجیره ملی سیب ایرانیان گفت: این زنجیره سبب تعیین قیمت در بازار خواهد شد و نیاز داخلی این محصول  و صادرات آن را برنامه‌ریزی خواهد کرد.

او با بیان اینکه طی چند روز گذشته هیئت مدیره و بازرسان شرکت انتخاب شده‌اند، افزود: 60درصد از سهام زنجیره سیب ایران در اختیار تولیدکنندگان قرار دارد.

یدالهی با بیان اینکه استقبال خوبی نیز از سوی باغداران برای خرید سهام این زنجیره صورت گرفته است، افزود: قیمت‌گذاری این محصول در زنجیره سیب ایران انجام می‌شود و برای تنظیم بازار نیز موثر است.

او مزایای تشکیل این زنجیره را تحویل بی‌واسطه از تولیدکنندگان به مصرف‌کنندگان و صادرکنندگان عنوان کرد و افزود: قطعا این زنجیره با استقبال روبه‌رو خواهد شد و تولیدکنندگان در حال خرید سهام زنجیره سیب هستند.

او افزود: پیش خرید محصولات باغی نیز با توجه به برنامه‌ریزی‌های صادرکنندگان با قراردادهایی از تولیدکنندگان  از سال آینده خریداری خواهد شد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری تعاونی  باغداران ایران میزان خرید سیب را توسط زنجیره سیب ایران 100هزار تن عنوان کرد و گفت: البته خرید به دلیل تشکیل زنجیره  با تاخیر انجام شده و در غیر این‌صورت میزان خرید افزایش خواهد یافت.

او همچنین میزان صادرات این محصول را برای سه ماهه فصل پاییز 25 هزار تن اعلام کرد و گفت: این زنجیره سبب شده تا محصول مستقیم از تولیدکننده به مصرف کننده  و صادرکننده برسد.

یداللهی در پایان گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده زنجیره سیب ایران قبل از تولید، خدمات به باغداران عرضه خواهد کرد و همچنین بعد از صادرات، صادرکنندگان را حمایت می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید