Iranian Agriculture News Agency

واکنش دبیر انجمن ملی سیب زمینی به مخالفان از سرگیری صادرات

صدور 600 هزار تنی سیب زمینی هم مشکل ساز نشد

ایانا-کشاورزی: میانگین تولید داخل سیب‌زمینی به طور متوسط 5 میلیون تن است، در سال‌های مختلف تا 600 هزار تن نیز صادرات انجام شده و مشکلی برای تامین نیاز داخل ایجاد نکرده است.

صدور 600 هزار تنی سیب زمینی هم مشکل ساز نشد

طی چند روز گذشته حسن صابری رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در نامه ای به "قاسم نوده فراهانی" رئیس اتاق اصناف تهران نسبت به از سرگیری صادرات سیب زمینی، گوجه فرنگی و هندوانه به کشورهای همسایه همچون عراق هشدار داد و نوشت: «با توجه به اینکه سیب‌زمینی و گوجه فرنگی جزو  مایحتاج اصلی و ضروری سفره مردم می باشند و با توجه به رفع ممنوعیت صادرات و همچنین آفت و گرمای شدید قیمت هر محصول فوق 5هزار ریال تا 10هزار ریال گرانتر شده و با توجه به فصل برداشت در حال حاضر، اگر روال ادامه پیدا کند، به زودی شاهد نایاب شدن سیب زمینی و گوجه فرنگی در سطح کشور خواهیم بود.» این در شرایطی است که در این خصوص دبیر انجمن ملی سیب زمینی اعلام کرد که تنها مازاد این محصولات صادر می‌شود.

علی نیلی‌ احمد‌آبادی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا در خصوص صادرات این محصول گفت: در حال حاضر سیب زمینی به کشورهای مختلف از جمله عراق صادر می‌شود و برای تامین داخلی مشکلی وجود ندارد.

او با بیان اینکه میانگین تولید داخل سیب‌زمینی به طور متوسط 5 میلیون تن است، افزود: در سال‌های مختلف تا 600 هزار تن نیز صادرات انجام شده و مشکلی برای تامین داخل ایجاد نکرده است.

نیلی‌احمد‌آبادی با تاکید بر اینکه برای صادرات این محصولات، تولید باید با هدف صادرات برای کشورهای مقصد انجام شود، افزود: به طور مثال بعضی کشورها سیب زمینی با پوست قرمز را می‌پسندند و آن را با قیمت بالاتری وارد می‌کنند.

او ادامه داد: مساله صادرات این محصولات باید بررسی و ساماندهی شود، تولید با هدف صادرات می‌تواند هدفمند و با برنامه‌ریزی صورت گیرد.

دبیر انجمن ملی سیب زمینی با بیان اینکه واردات سیب زمینی به کشور صورت نمی‌گیرد، افزود: تنها برای سیب زمینی بذری واردات انجام می‌شود، پس از ورود  تولید و تکثیر شده و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید