Iranian Agriculture News Agency

علی اکبر مهرفر معاون وزیر جهاد کشاورزی:

افزایش تولید و واردات کالاهای اساسی در سال جاری

ایانا-کشاورزی: در سال جاری علی رغم این‌که بارندگی نسبت به سال گذشته 30درصد کاهش داشته است و حتی افزایش سطح زیر کشت نیز نداشته‌ایم، اما امسال تولید گندم از مرز 9.5 میلیون تن گذشته است و نیازی به واردات گندم در سال جاری نداریم. در سال گذشته رکورد تولید شکر در 120سال گذشته شکسته شد و 2میلیون و 15هزارتن شکر در کشور تولید شد. این در حالی است که نیاز کشور 2 میلیون و 300هزار تن است و خوشبختانه ما در سال جاری نیازی به واردات شکر نیز نداریم.

افزایش تولید و واردات کالاهای اساسی در سال جاری

در حالی که شایعات کمبود برخی کالاهای اساسی در میان مردم آن‌ها را دچار ناامیدی و نگرانی کرده است و همین شایعات منجر به دامن زدن به احتکار خانگی توسط مردم و انبار کردن کالاهای اساسی بیش از نیازشان شده، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی از بی نیازی در ورود برخی کالاها و تامین نیاز کشور خبر داده است.

علی اکبر مهرفر در جمع فعالان بخش خصوصی، در ارتباط با تامین کالاهای اساسی و برطرف شدن نیاز کشور از این کالاها با توجه به تولید داخل و میزان واردات متناسب با نیاز کشور اعلام کرد: «در شهریورماه امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته در وضعیت بهتری هستیم. در سال جاری علی رغم این‌که بارندگی نسبت به سال گذشته 30درصد کاهش داشته است و حتی افزایش سطح زیر کشت نیز نداشته‌ایم، اما امسال تولید گندم از مرز 9.5 میلیون تن گذشته است و نیازی به واردات گندم در سال جاری نداریم. در سال گذشته رکورد تولید شکر در 120سال گذشته شکسته شد و 2میلیون و 15هزارتن شکر در کشور تولید شد. این در حالی است که نیاز کشور 2 میلیون و 300هزار تن است و خوشبختانه ما در سال جاری نیازی به واردات شکر نیز نداریم.»

او در ارتباط با سه کالای ذرت، جو و کنجاله سویا هم توضیح داد:«سه کالای ذرت، جو و کنجاله سویا که پایه تولید چهار محصول شیر، گوشت، مرغ و تخم مرغ است، آمارها نشان می‌دهد تا 16شهریورماه امسال در دو محصول ذرت و جو افزایش واردات داریم و در ارتباط با کنجاله سویا با کاهش واردات روبه‌رو هستیم. در دانه‌های روغنی نیز افزایش واردات داشتیم و به همین دلیل افزایش تولید کنجاله نیز داریم.»

مهرفرد ادامه داد: «در سال جاری در مورد کالایی مثل برنج نیز در وضعیت خوبی به سر می‌بریم و حدود 900 هزار تن واردات داشته‌ایم، در حالی که سالانه به حدود بیش از یک میلیون تن برنج نیاز داریم که 900 هزار تن برنج در شرایط کنونی وارد کشور شده است. در ارتباط با گوشت نیز نسبت به سال گذشته افزایش واردات داشته‌ایم و همچنین در ارتباط با روغن نیز باید گفت تولید داخل افزایش داشته و میزان واردات از محل دانه روغنی افزایش داشته، ولی واردات از محل روغن خام کاهش یافته است.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید