Iranian Agriculture News Agency

رئیس شورای ملی نخود در گفت‌وگو با ایانا:

صادرات نخود تنها در 4 ماه از سال امکانپذیر است

ایانا-کشاورزی: در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور صادرات نخود امکان‌پذیر است، زیرا پس از آن بازارهای صادراتی هدف از دست کشور ما به دلیل قیمت پایین و عرضه سایر کشورها خارج می‌شود.

صادرات نخود تنها در 4 ماه از سال امکانپذیر است

رییس شورای ملی نخود در پی ابراز نگرانی فعالان صنعت بسته بندی حبوبات درباره خرید نخود توسط دلالان از کشاورزان و صادرات آن و هشدار نسبت به کمبود این محصول در بازار طی ماه‌های آینده، اعلام کرد که این موضوع صحت ندارد.

به گزارش ایانا، در روزهای اخیر یکی از خبرگزاری‌های کشور خبری مبنی بر گلایه  شرکت بسته بندی خشکبار و حبوبات از وضعیت بازار حبوبات کشور منتشر کرد و نسبت به خرید نخود توسط دلالان و کمبود آن در ماه‌های آینده هشدار داد و نوشت، روزانه بیش از هزار تا 1500 تن نخود از مرزهای کشور به مقصد کشورهای همسایه صادر می‌شود و برای شرکت‌های داخلی محصولی باقی نمانده است که به صورت بسته بندی شده به بازار عرضه کنند.

در این باره، ناصر مرادی رئیس انجمن ملی نخود در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا، گفت: در حال حاضر تولید کشور جوابگوی نیاز داخل است و برای مازاد این تولیدات نگاه صادراتی وجود دارد.

او با بیان اینکه تولید در هشت استان تولیدکننده برتر برابر با 270هزار تن است، افزود: این میزان تنها برای هشت استان است و در سایر استان‌ها نیز کشت نخود صورت  می‌گیرد.

مرادی با یادآوری اینکه در دهه 80 در حدود 130هزار تن صادرات نخود صورت گرفته است، افزود: با صادرات 130هزار تنی نیز کمبودی در داخل ایجاد نشد.

او با تاکید بر اینکه 100هزار تن مازاد تولید در کشور وجود دارد، ادامه داد: طی 2 سال گذشته پیگیر بوده‌ایم تا میزان واردات این محصول به کشور را به صفر برسانیم.

رئیس شورای ملی نخود گفت: اینکه نخود وارداتی را با نام ایران صادر می‌کنند ممکن است رخ دهد، اما در کل ما نیازی به واردات این محصول نداریم.

او با اشاره به اینکه قیمت این محصول طی چند سال گذشته تغییر چندانی نکرده است، افزود: قیمت نخود با دلار 3200تومانی با قیمت فعلی آن تفاوتی ندارد، قیمت فعلی نخود ریز هر کیلو  5هزار تومان و سایز 8  و 9 در حدود 8 هزار تومان است.

مرادی با بیان اینکه قادر هستیم 3 تا 4 ماه در سال صادرات نخود داشته باشیم، گفت: در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور صادرات نخود امکان‌پذیر است، زیرا پس از آن بازارهای صادراتی هدف از دست کشور ما به دلیل قیمت پایین و عرضه سایر کشورها خارج می‌شود. 

او با بیان اینکه روزانه در حدود 500 تا هزار تن نخود صادر می‌شود، افزود: صادرات روزانه 1500تن که توسط شرکت‌های فرآوری عنوان شده کاملا اشتباه است.

رئیس شورای ملی نخود با بیان اینکه شرکت‌های فرآوری و بسته‌بندی با سورت این محصولات در بسته‌های 900گرمی آن را به قیمت 11 تا 12 هزار تومان می‌فروشند، گفت: آن‌ها نخودها را به قیمت کیلویی 7 تا 7500 تومان خریداری می‌کنند و در حال حاضر چون سود فروششان کاهش یافته چنین ادعاهایی را مطرح می‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید