Iranian Agriculture News Agency

در حاشیه کنفرانس بین‌المللی غلات و دانه‌های روغنی 2018؛

ایران و روسیه برای تجارت گندم، همکار می‌شوند

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران گفت: مساله خرید گندم از روسیه توسط بخش خصوصی برای ترانزیت آرد به عراق در انتظار امضا وزرای کشاورزی ایران و روسیه و تامین یوزانس از سوی روسیه است.

ایران و روسیه برای تجارت گندم، همکار می‌شوند

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی تهران، کنفرانس بین‌المللی غلات و دانه‌های روغنی 2018 روسیه، با حضور نمایندگان رده بالای دولتی روسیه و نمایندگانی از شرکت‌های بزرگ کشاورزی روسی، تجار بین‌المللی فعال در حوزه غلات و دانه‌های روغنی، مدیران بازرگانی، بانک‌ها و سیاستگذاران این حوزه در شهر مسکو برگزار شد.

این کنفرانس یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین رویدادها با موضوع غلات در جهان است که هر ساله در کشور روسیه برگزار می‌شود و معتبرترین کارشناسان بین‌المللی حوزه غلات در این رویداد به ارائه گزارشات خود در این حوزه می‌پردازند.

کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران نیز از جمله فعالان غلات و دانه‌های روغنی حاضر در پنل اصلی این کنفرانس بود که در کنار چهره‌هایی چون دن باس (Dan Bass) رئیس آژانس پژوهشی Agresource به ارائه نظرات خود در ارتباط با بازار غلات ایران پرداخت.

زرگران در جلسه پرسش و پاسخ که با حضور نمایندگانی از کشورهای قزاقستان، روسیه و آمریکا و در پایان پنل اصلی این کنفرانس برگزار شد، در پاسخ به سوالی در ارتباط با امکان خرید گندم روسیه از سوی ایران، توضیحاتی ارائه داد و گفت: در حال حاضر حدود 60 درصد از 8.5 میلیون هکتار زمین زراعی ایران زیرکشت محصول گندم قرار دارد که نشان‌دهنده اهمیت کشت این محصول در ایران است.

او رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال گندم را خودکفایی در تولید اعلام کرد و گفت: ایران در سه سال گذشته از واردات گندم بی‌نیاز بوده، برداشت سال جاری نیز به میزان مصرف کشور است و ایران تا سال آینده نیز از واردات این محصول برای مصرف داخلی بی‌نیاز است.

زرگران همچنین با اشاره به تفاهمنامه بخش خصوصی ایران در ارتباط با خرید گندم از روسیه و ترانزیت آرد از ایران به عراق، تصریح کرد: این تفاهم‌نامه هنوز به امضای وزرای کشاورزی دو کشور ایران و روسیه نرسیده است و پس از امضای آن در صورت انجام شدن یوزانس از جانب روس‌ها اجرایی خواهد شد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با استراتژی ایران در خرید محصول ذرت توضیح داد: کشور ما به دنبال رویکردهای خود در مدیریت منابع آب کشور و با توجه به آب‌بر بودن کشت محصول ذرت، کماکان بخشی از نیاز ذرت خود را از کشورهای دیگر تامین خواهد کرد. نیاز ایران به واردات ذرت در حدود 6 تا 7 میلیون تن در سال جاری است و روسیه نیز ‌می‌تواند یکی از تامین‌کنندگان ذرت ایران باشد.

کاوه زرگران در پاسخ به سوال تجار آذربایجانی درباره دورنمای ایجاد خط ریلی آستارا-آستارا میان ایران و آذربایجان، ایجاد این مسیر را با توجه به کاهش قیمت نهایی کالاها و تسهیل تجارت با قطب‌های صنعتی و کشاورزی شمال غربی ایران برای توسعه روابط تجاری دو کشور مثبت ارزیابی کرد.

او در پاسخ به سوالی در ارتباط با چشم‌انداز تجارت روغن آفتابگردان میان ایران و روسیه، گفت: با توجه به پروژه‌های بزرگ ساخت مخازن روغن در مناطق شمالی ایران، مسیر تجارت روغن آفتابگردان میان ایران و روسیه در آینده نزدیک دستخوش تغییر خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید