Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن تخم مرغ شناسنامه‌دار:

قیمت‌گذاری روی اقلام جلوی نوسان قیمت‌ها را می‌گیرد

ایانا-کشاورزی: برای آن‌که از ضرر دیدن مصرف‌کننده و تولیدکننده جلوگیری کنیم، لازم است که روی تخم‌مرغ قیمت‌گذاری شود و این کار باعث می‌شود یک قیمت واحد داشته باشیم و از نوسانات قیمتی جلوگیری کنیم، دو سال و نیم است که ما اصرار به قیمت‌گذاری داریم اما دولت هنوز موافقت نکرده است.

قیمت‌گذاری روی اقلام جلوی نوسان قیمت‌ها را می‌گیرد

نوسان قیمت‌ها، مصرف‌کنندگان را سرگردان کرده و برنامه‌ریزی برای خرید مایحتاج را غیرممکن. قیمت‌ها هر روز با بازی که واسطه‌ها به راه می‌اندازند، بالا و پایین ‌می‌شود و مصرف‌کننده هم در زمان نیاز چاره‌ای جز تن دادن به این بازی قیمتی ندارد. یکی از اقلامی که همواره زیر سایه نوسانات قیمتی است و قیمت آن همچون نرخ ارز روزانه تعیین می‌شود، مرغ و تخم مرغ است. در حالی که این اقلام نباید تا این حد نوسان را تجربه کنند و قیمت خود را هر روز متغییر ببینند. دبیر انجمن تخم مرغ شناسنامه‌دار ایران در باره دلایل این اتفاق و ضرری که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده از این بازی قیمتی می‌بینند، به خبرنگار گروه کشاورزی ایانا می‌گوید: «80درصد قیمت تمام شده مرغ و تخم مرغ وابسته به نهاده‌ها است که قیمت نهاده‎ها در طول سال تا 15درصد نوسان دارد، اما چرا باید  قیمت مرغ و تخم‌مرغ تا 60 درصد نوسان پیدا کند، علت این افزایش قیمت 60 درصدی این است که مصرف کننده در زنجیره واسطه‌گری قرار گرفته است؛ از در مرغداری تا خرده‌فروشی‌ها سود میزان مشخصی است. به طور مثال در  مورد تخم مرغ، بنکدار می‌گوید من برای فروش هر کیلوتخم مرغ 50تومان می‌گیرم چه این تخم مرغ کیلویی 2هزارتومان باشد چه20هزار تومان در واقع این افراد چه قیمت‌ها بالا برود و چه پایین برود، سود دارند، مثلا شرکت‌های پخش بی‌توجه به قیمت خواهان مقدار معینی برای فروش هر کارتن هستند، در واقع در حالی‌که تولیدکننده و مصرف‌کننده متحمل ضرر می‌شوند اما این افراد همچنان سود خود را دارند و این منطقی نیست.»

فرزاد طلاکش در باره راه‌های جلوگیری از نوسانات قیمت تخم مرغ و جلوگیری از سواستفاده سودجویان توضیح می‌دهد: «برای آن‌که از ضرر دیدن مصرف‌کننده و تولیدکننده جلوگیری کنیم، لازم است که روی تخم‌مرغ قیمت‌گذاری شود و این کار باعث می‌شود یک قیمت واحد داشته باشیم و از نوسانات قیمتی جلوگیری کنیم، دو سال و نیم است که ما اصرار به قیمت‌گذاری داریم اما دولت هنوز موافقت نکرده است.»

او ادامه می‌دهد: «قیمت تخم‌مرغ شناسنامه‎‌دار مشخص است و توسط انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار تعیین می‌شود و تکلیف مردم با این محصول مشخص است، علاوه بر این قیمت ما روزانه تغییر نمی‌کند و با این‌که قیمت بسته‌بندی و قیمت تخم مرغ بالا رفته است، اما قیمت تخم مرغ شناسنامه‌دار همچنان ثابت است، به علت این که ما سود را نقطه‌ای نمی‌بینیم و آن را در یک دوره زمانی مدنظر قرار می‌دهیم.»

دبیر انجمن تخم مرغ شناسنامه‌دار می‌گوید: «علاوه بر تخم‌مرغ، مرغ نیز باید قیمت‌گذاری شود و روی بسته‌بندی مرغ قیمت هر کیلو لحاظ شود. البته این قیمت‌گذاری باید واقعی باشد، با این کار می‌توان یک ثبات نسبی قابل قبول در بازار ایجاد کرد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید