Iranian Agriculture News Agency

جزئیات صید فانوس ماهی‌ها و شائبه فعالیت کشتی‌‌های چینی در آب‌های ایران

بوشهری‌ها پیشگام‌ اخذ مجوز برای فعالیت در صید

ایانا-کشاورزی: از 90 شناور چینی، حدود 35 شناور اجاره بلند مدت و حدود 55 تا خریداری و با باطل شدن پرچم و ثبت آنها در کشورشان وارد ایران شده‌اند. از این رو موسسه ارزیابی سازمان بنادر نیز ارزیابی لازم را انجام داد تا مشخص شود این شناورها مناسب صید هستند یا خیر!؟ بعد از گذران این مراحل، پرچم ایران به آنها داده شده و در یکی از بنادر کشور ثبت شدند. موضوع دیگری که باید آن را مورد توجه قرار داد، مجوزهای جدیدی است که در راستای این موضوع به شرکت‌های ایرانی جدید برای این منظور داده شد.

بوشهری‌ها پیشگام‌ اخذ مجوز برای فعالیت در صید

شهناز دیواندری: این روزها حواشی صید ماهیان توسط کشتی‌های چینی در آب‌های جنوب ایران مجدد جان گرفته. ماجرایی که بیشتر شبیه آتش زیر خاکستر شده که گاهاً در بُرهه‌های زمانی مختلف خاکستر روی آن توسط برخی حاشیه سازان فوت می‌شود و از روی ناآگاهی از جزئیات این ماجرا، به ناگاه زبانه می‌کشد! اما این روزها باز هم شاهد برپا شدن جنجال‌ها و اعتراضاتی در این زمینه هستیم. از این رو برخی از صیادان بومی مدعی شده‌اند که حضور این شناورها صید آنها را تحت تاثیر قرار داده و باید تدبیری برای آنها اندیشیده شود. این اعتراض‌ها در حالی رخ می‌دهد که مسئولان مختلف از وزارت جهاد تا سازمان کشتیرانی و وزارت امورخارجه اعلام می‌کنند که این شناورها زیر پرچم ایران فعالیت می‌کنند و تمام منافع صید آنها برای ایران خواهد بود.

در این باره هادی حق شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر کشور، در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا می‌گوید: «اعتراض‌هایی که در پی حضور کشتی‌های چینی در جنوب ایران رخ داده، به علت ناآگاهی از قوانین دریا و نیز اصل داستان است. سازمان بنادر ایران اجازه دارد برای شرکت‌های ایرانی علاقمند به این امر، مجوز اجاره یا خرید شناورها و کشتی‌های خارجی را صادر کند. بنابراین تمام این شناورهای چینی نیز تحت اجاره شرکت‌های ایرانی هستند. به همین دلیل است که پرچم ایران بر روی آنها نصب و اغلب خدمه آن ایرانی‌اند.»

او با اشاره به اینکه شرکت‌های ایرانی که در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان فعالیت می‌کنند، کشتی‌های خارجی را برای اجرای پروژه‌های خود  اجاره می‌کنند، ادامه می‌دهد: «طبق قوانین دریایی ایران، هر شرکت ایرانی می‌تواند کشتی‌های خارجی را به صورت کوتاه و بلند مدت برای انجام فعالیت‌های قانونی خود اجاره کند و به همین دلیل نیز به آنها پرچم ایران داده می‌شود، تا اثبات شود این کشتی‌ها خارجی نیستند و تمام منافع آنها وارد ایران خواهد شد.»

ملوانان ایرانی کسب دانش می‌کنند

حوالی حواشی ایجاد شده در این زمینه، حسن صالحی رئیس سازمان شیلات با اشاره به وجود ذخایر مشترکی از فانوس ماهی‌ها بین سه کشور ایران، عمان و پاکستان که در اعماق بیش از 200متری قرار دارند، وجود این شناورها را برای صید این نوع ماهی که در اجاره شرکت‌های ایرانی هستند، تائید کرد و آن را بلامانع دانست.

از این رو اسماعیل خوش نماینده صیادان شرق هرمزگان نیز تایید می‌کند که صیادان ایرانی در چنین عمقی نمی‌توانند صید کنند و حضور این شناورها ضرری برای آنها ندارد. او حضور کشتی‌های چینی در منطقه جاسک را تکذیب و یادآوری کرد که این کشتی‌ها با پرچم ایران و با خدمه ایرانی و ملوانان در حال آموزش ایرانی صید فانوس ماهی را انجام می‌دهند. همچنین تورج ولی نسب، کارشناس ارزیابی ذخایر موسسه تحقیقات شیلات، توضیح داد که شیلات ایران با کمک فائو تصمیم گرفت یک پروژه تحقیقاتی جامع در طول سال‌های 71 تا 73 انجام دهد. بنابراین طی این پروژه، برآورد ذخایر آبزیان در طول سال صورت پذیرفت و بالاترین ذخایر به گونه فانوس ماهی با میزان دو میلیون تن اختصاص یافت. از این رو موسسه تحقیقاتی شیلات اعلام کرد که سالانه تا 300هزار تن این ذخایر را می‌شود، برداشت کرد. بنابراین حتی اگر سالانه 200هزار تن نیز از این نوع ماهی صید شود، (یعنی ده درصد مقدار کل توده زنده) هیچ مشکل و تاثیرات منفی روی ذخایر سایر آبزیانی که از نظر غذایی وابسته به این گونه هستند، نخواهد داشت.

شناورهای چینی زیر پرچم ایران

از 90 شناور چینی، حدود 35 شناور اجاره بلند مدت و حدود 55 تا خریداری و با باطل شدن پرچم و ثبت آنها در کشورشان وارد ایران شده‌اند. از این رو موسسه ارزیابی سازمان بنادر نیز ارزیابی لازم را انجام داد تا مشخص شود این شناورها مناسب صید هستند یا خیر!؟ بعد از گذران این مراحل، پرچم ایران به آنها داده شده و در یکی از بنادر کشور ثبت شدند. موضوع دیگری که باید آن را مورد توجه قرار داد، مجوزهای جدیدی است که در راستای این موضوع به شرکت‌های ایرانی جدید برای این منظور داده شد. آمارها نشان می‌دهد تا سال جاری حدود 261 موافقت اصولی در این زمینه صادر شده و بوشهری‌ها نیز در گرفتن این مجوزها پیشگام‌ بوده‌اند. همچنین شاپور کاکولکی، معاون صید و بنادر ماهیگیری ایران نیز در این باره شفاف سازی انجام داد و به مقوله آموزشی بودن این ماجرا اشاره می‌کند. او به نیروهای در حال آموزش ایرانی بر روی این شناورها اشاره دارد و کل فعالان روی این شناورها را 2200نفر بر می‌شمارد که از این تعداد 300 نفر از آنها متخصصان خارجی و باقی ایرانیان مشغول به آموزش‌اند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید