Iranian Agriculture News Agency

دستور رئیس سازمان حفظ نباتات برای واردات سموم

اجازه ورود سموم آماده مصرف فقط به میزان ۱۲ تا ۱۳ درصد

ایانا-کشاورزی: رئیس سازمان حفظ نباتات به معاون مبارزه با آفات و مدیرکل دفتر آفت‌کش‌ها دستور داد اجازه واردات سموم آماده مصرف فقط به میزان ۱۲ تا ۱۳ درصد و آن هم به سمومی که مورد نیاز و جزو برندهای معروف هستند داده شود.

اجازه ورود سموم آماده مصرف فقط به میزان ۱۲ تا ۱۳ درصد

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم، با تشریح موانع و مشکلات پیش روی بخش تولید سموم از جمله مشکلات ارزی و همچنین مسائل مربوط به سامانه مونیتورینگ، گمرگ و بانک مرکزی، خواستار همکاری بیشتر سازمان حفظ نباتات در رفع این مشکلات شد.

به گزارش ایانا به نقل از سازمان حفظ نباتات، در نشست رئیس سازمان حفظ نباتات به همراه معاونین کنترل آفات و قرنطینه سازمان با اعضای انجمن تولید کنندگان سموم، رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم با اشاره به اینکه در چرخه تولید سموم حدود ۵۰ درصد ملزومات از قبیل کارتن و ظروف بسته بندی و ... با ارز آزاد تأمین می‌شود، از عدم رقابت پذیری تولیدات داخل با محصولات مشابه که از خارج وارد می شود انتقاد کرد و خواستار قطع واردات سموم آماده مصرفی شد که با وجود داشتن مشابه تولید داخل به کشور وارد می شوند.

گیل آبادی، موضوع ممنوعیت صادرات آفت‌کش‌های تولید داخل را از دغدغه‌های دیگر تولید‌کنندگان برشمرد و گفت: با توجه به ایجاد بازارهای بین‌المللی که ظرف چند سال و با مشقت فراوان تولیدکنندگان برای تولیدات ایرانی بوجود آمده، نباید اقدامی صورت بگیرد تا این فرصت از دست برود و پیشنهاد کرد راهکاری اندیشیده شود تا با پرداخت و برگرداندن سهم دولت زمینه‌ای فراهم شود تا فرصت صادرات از بین نرود .

در این جلسه تعدادی از تولیدکنندگان نیز به صورت مستقیم دغدغه‌های خود را با ریاست سازمان حفظ نباتات در میان گذاشتند که اغلب موارد پیرامون موضوعات مطرح شده توسط مهندس گیل آبادی بود.

در این زمینه دکتر خصوصی گفت: با توجه به سابقه ۵۰ ساله‌ای که در تولید سم در کشور دارم می‌توانیم این قول را به دولت بدهیم که با تولید سموم مرغوب و با‌کیفیت، همانطور که سالیان گذشته آمریکا را از بازار سم ایران خارج کردیم هم اکنون چین را از بازار سم کشور خارج کنیم به شرط آنکه اجازه واردات محصولات چینی بدون کیفیت که بعضاً با یک چهارم قیمت تولیدات داخلی بفروش می‌رسد داده نشود.

در ادامه این نشست، رئیس سازمان حفظ نباتات با تشکر از حضور و همکاری انجمن تولید کنندگان و تدارک کنندگان سموم در این جلسه عنوان کرد: ما در حال خدمت به بخشی از جامعه هستیم که بدون واسطه روزی‌شان را از خدا می‌گیرند و این افتخار بزرگی برای ماست که با همکاری یکدیگر به کشاورزان عزیز خدمت رسانی کنیم .

محمد رضا درگاهی با اشاره به اینکه نکات مطرح شده در این جلسه توسط تولیدکنندگان محترم بسیار مهم و جزو دغدغه های اصلی مدیران سازمان و بخش کشاورزی در دولت است، به تولیدکنندگان اطمینان خاطر داد تا در صورتی که اعتماد دو سویه بصورت کامل بین دو طرف حاصل شود، بخش دولتی و سازمان حفظ نباتات خواهند توانست با استفاده از ابزارهای قانونی که در اختیار دارد از منافع تولیدکنندگان محترم دفاع کند.

او با اشاره به اینکه علیرغم درخواست های متعدد نسبت به ارائه آمار از میزان موجودی سموم در انبار شرکت‌ها و نیز اعلام دقیق قیمت تمام شده اقلام تولیدی هنوز اطلاعات دقیقی به سازمان نرسیده است، گفت: با در اختیار داشتن این اطلاعات سازمان حفظ نباتات می‌تواند با توجه به نیاز کشور بررسی‌های لازم را در زمینه امکان صادرات و نیز نرخ‌گذاری مناسب را با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی مربوطه انجام دهد .

درگاهی در ادامه به معاون مبارزه با آفات و مدیرکل دفتر آفت‌کش‌ها دستور داد اجازه واردات سموم آماده مصرف فقط به میزان ۱۲ تا ۱۳ درصد و آن هم به سمومی که مورد نیاز و جزو برندهای معروف هستند داده شود.

او با اشاره به اینکه باید در تهیه و تولید منابع تکنیکال هم فعالیت ویژه صورت پذیرد، گفت: هم اکنون باتوجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد منابع تکنیکال از چین و هند وارد می‌شوند باید زمینه سازی لازم را در این عرصه ایجاد کنیم و با کمک دولت در جهت تولید تکنیکال قدم برداریم .

درگاهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه با ایجاد شبکه توزیع یکپارچه در بخش سموم می‌توان در جهت رفع مشکلاتی از قبیل تقلب و جلوگیری از گرانفروشی و بسیاری موارد دیگر مدیریت مناسب‌تری کرد، گفت: انجمن‌های تولیدکنندگان و واردکنندگان می‌بایست در زمینه ایجاد یک شبکه توزیع منسجم اقدام کنند که در این صورت سازمان حفظ نباتات نیز پشتیبانی لازم را در شکل‌گیری و نظام‌دهی آن انجام خواهد داد.

رئیس سازمان حفظ نباتات در این جلسه اعلام کرد: از این پس تمامی هماهنگی‌ها و تصمیم‌سازی‌ها با مشارکت انجمن تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان انجام خواهد شد لذا لازم است تا شرکت‌هایی که عضو این انجمن‌ها نیستند نیز تحت پوشش آنها در آمده تا در زمینه تولید و تهیه و تدارک و واردات آفت‌کش‌ها به وحدت رویه برسیم .

او دستور داد: این جلسات بصورت فصلی برگزار تا بخش خصوصی و اجرایی بصورت رو در رو بتوانند نسبت به بررسی و حل و فصل مسائل و مشکلات اقدام کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید