Iranian Agriculture News Agency

به دلیل شرایط کنونی کشور :

صادرات شکر هم ممنوع شد

روغن، سیب‌زمینی، گوجه فرنگی، شیرخشک و برخی محصولات لبنی هم صادراتشان ممنوع شده است.

ایانا-کشاورزی: پس از اعلام ارز 4200 تومانی و پیامدهای آن در مورد استفاده از ارز 4200 تومانی و فروش کالا به قیمت ارز آزاد در بازار داخلی کنترل بر روی کالاها برای میزان ارزبری و نوع ارزی که استفاده می‌کنند، زیاد شد. اما برخی از کالاها به خصوص محصولات کشاورزی که ظرفیت بالایی برای صادرات دارند بیشتر با تابلوی ممنوعیت روبه‌رو شدند.

صادرات شکر هم ممنوع شد

«وزرات صنعت و معدن با ارسال نامه‌ای به گمرک خواستار ممنوعیت صادرات...» این روزها، روزهای ممنوعیت صادرات به شیوه‌ها و شکل‌های مختلف است. هر از گاهی وزارت صنعت و تجارت که متولی صاردات و واردات است محصولی را برای صادرات ممنوع می‌کند در حالی که زیر بنا و ابنای اقتصاد مقاومتی، تولید در داخل و صادرات بیشتر به خارج از مرزهاست.  از این گذشته در هیچ کدام از این نامه‌ها برای این ممنوعیت دلیل واضح و مشخصی اعلام نمی‌شود.

البته در مورد ممنوعیت صادرات روغن خوراکی تا حدودی دلیل موجهی وجود داشت چون به روغن خام ارز دولتی تعلق می‌گرفت، بنابراین برای فراوری روغن و صادرات آن که با ارز آزاد محاسبه می‌شد، منطقی وجود نداشت. به همین دلیل ممنوعیت صادرات روغن خوراکی فراوری شده تا حدود زیادی موجه بود.

پس از اعلام ارز 4200 تومانی و پیامدهای آن در مورد استفاده از ارز 4200 تومانی و فروش کالا به قیمت ارز آزاد در بازار داخلی کنترل بر روی کالاها برای میزان ارزبری و نوع ارزی که استفاده می‌کنند، زیاد شد. اما برخی از کالاها به خصوص محصولات کشاورزی که ظرفیت بالایی برای صادرات دارند بیشتر با تابلوی ممنوعیت روبه‌رو شدند.

برای مثال صادرات شیرخشک، در حالی ممنوع شد که شیرخشک ایران فقط مقصد صادراتی دارد و برای داخل مصرفی ندارد. ضمن اینکه صنعت لبنی ایران ظرفیت و پذیرش فراوری بیش از این را در مورد شیر خوراکی ندارد.

پس از آن ممنوعیت صادرات سیب زمینی و گوجه فرنگی بود که به تازگی ممنوعیت آن برای صادرات به عراق برداشته شده. این ممنوعیت نیز به دلیل (یا بهانه) تنظیم بازار داخلی و نزدیک شدن ماه محرم  و نیاز بازار داخلی اعمال شد.

البته اقلام دیگری مانند چای نیز جزو لیست ممنوعه‌های صادراتی بود که با تلاش وزارت جهاد کشاورزی برداشته شد. حال با توجه به شرایط اقتصادی و نیاط سنجی بازارهای داخلی ممکن است واردت برخی از کالاها مانند شکر وجود نداشته باشد اما صادرات این نوع کالاها نیز ممنوع شده است. به نظر می‌رسد که وزارت صنعت و تجارت و معدن به نیابت از دولت سعی دارد در تمامی جنبه‌ها و جهات از تنش در بازار جلوگیری کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید