Iranian Agriculture News Agency

​عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور:

خشکه کاری برنج در گیلان و مازندران ریسک بالایی دارد

ایانا-کشاورزی: خشکه کاری برنج روشی است که کاشت به صورت مستقیم انجام می‌شود و این روش کاشت در استان‌های گیلان و مازندران با ریسک بالایی همراه است.

خشکه کاری برنج در گیلان و مازندران ریسک بالایی دارد

نوع کشت برنج و مصرف آب کمتر، از مسایلی است که همواره محققین و کشاورزان به دنبال آن هستند. در میان روش‌ها یکی از روش‌هایی که مورد توجه قرار دارد، خشکه کاری برنج است که گفته می‌شود میزان آب کمتری را مصرف می‌کند و سازگار با کم‌آبی است.

غلامرضا خانکشی پور عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا، در خصوص خشکه کاری برنج گفت: خشکه کاری برنج روشی است که کاشت به صورت مستقیم انجام می‌شود و این روش کاشت در استان‌های گیلان و مازندران با ریسک بالایی همراه است.

او با بیان اینکه در روش فعلی کاشت برنج در گیلان و مازندران کشت نشایی است، افزود: در این راستا همزمان و یا قبل از جوانه‌دار کردن بذر اقدام به تهیه خزانه می‌کنند. خزانه قطعه زمین کوچک و محصوری است که در داخل زمین اصلی یا در قطعه‌ای از زمین در خارج مزرعه اصلی تعبیه می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در خشکه کاری بذر برنج را مانند گندم بر روی زمین می پاشند، گفت: البته این روش نسبت به روش کشت نشایی میزان آب کمتری را مصرف می‌کند.

او  در پایان با بیان اینکه در روش خشکه کاری به آب و هوای مناسب و بدون سرما نیاز است؛ افزود: برای این روش کاشت استان‌های جنوبی کشور و استان گلستان مناسب است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید