Iranian Agriculture News Agency

معاون برنامه‌ریزی و توسعه آبفای کشور:

آبرسانی به 1900 روستا در دولت دوازدهم

ایانا-کشاورزی: در بازه‌ زمانی 1395 تا پایان 31 مرداد 1396، تعداد سه هزار و 773 روستا با جمعیت 2.5 میلیون نفر از آب شرب سالم و پایدار بهره‌مند شده‌اند. با تداوم این روند در دولت دوازدهم یعنی از شهریورماه سال گذشته تا شهریورماه 1397، آب‌رسانی به یک هزار و 935 روستا با مجموع جمعیت 1.33 میلیون نفر انجام شده است که بخشی از این طرح‌ها در هفته‌ دولت به بهره‌برداری رسیده است.

آبرسانی به 1900 روستا در دولت دوازدهم

معاون برنامه‌ریزی و توسعه آبفای کشور با تاکید بر اینکه هزار و 500 مجتمع آبرسانی روستایی در کشور در مرحله اجرا است، گفت: در طی دولت دوازدهم آب‌رسانی به یک هزار و 935 روستا با مجموع جمعیت 1.33 میلیون نفر انجام شده است.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، شاهین پاکروح افزود: در طی سالیان گذشته افت شدید منابع آبی شرب روستاها که عمدتاً از منابع آبی محلی بوده‌ باعث شده تا مطالعات طرح‌های آب‌رسانی روستایی به جهتی سوق پیدا کند که با تجمیع چند روستا و اتصال آنها به منابع آبی پایدار و مطمئن، تأمین آب روستاها در قالب مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی انجام شود.

 اجرای 1500 مجتمع آب‌رسانی روستایی در کشور

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر مطالعات هزار و 500 مجتمع آب‌رسانی در کشور انجام شده و در مرحله اجرا می‌باشد، ادامه داد: از این تعداد 924 مجتمع آب‌رسانی در کشور حدود 16 هزار روستا را تحت پوشش قرار می‌دهند و بخش عمده‌ای از مشکلات کمی و کیفی آب شرب روستاها را به صورت کامل مرتفع می‌سازند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: تکمیل تمامی اجزای این طرح به حدود 79 هزار میلیارد ریال با فهرست بهای سال 1396 اعتبار نیاز دارد که با اجرای کامل این طرح شاخص بهره‌مندی آب روستایی کشور به صورت مناسبی افزایش می‌یابد.

پاکروح ادامه داد: برای پیشبرد اجرای این طرح از محل صندوق توسعه ملی و با حمایت‌های مجلس شورای اسلامی و همچنین کسب اجازه از مقام معظم رهبری در سال 1395 اعتباری به میزان 15 هزار میلیارد ریال، در سال 1396 مبلغ هشت هزار و 415 میلیارد ریال و در سال جاری نیز مبلغ هفت هزار میلیارد ریال برای طرح‌های بخش روستایی در نظر گرفته شده است.

او با تاکید بر اینکه طرح تکمیل مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی دارای اولویت یکی از پروژه‌های شاخص اقتصاد مقاومتی در سال جاری است، ادمه داد: این طرح با هدف آب‌رسانی به بیش از یک هزار و 500 روستا و جمعیتی در حدود 1.5 میلیون نفر پیش‌بینی شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: طرح‌های دیگری نیز برای رفع مشکلات و فرسودگی شبکه توزیع و یا رفع مشکلات کیفی خاص در برخی منابع آب شرب روستایی مثل وجود فلزات سنگین و… وجود دارد. البته وزارت نیرو تمرکز اصلی خود را بر روی طرح آب‌رسانی به مجتمع‌های دارای اولویت قرار داده است چرا که اثربخشی این مجتمع‌ها بسیار بالا بوده و می‌تواند بخش اساسی مشکلات تأمین آب شرب روستایی را به طور کامل مرتفع سازد.

پاکروح افزود: در بخش‌هایی از کشور نظیر مناطقی در استان سیستان و بلوچستان شاخص برخورداری از آب شرب و سالم کمتر از میانگین کشوری است و حال آن که در همان حوزه دو سد وجود دارد که به راحتی می‌توانند نیاز حدود 500 روستای منطقه را مرتفع کند. این در حالی است که کمبود اعتبارات اختصاص یافته برای تکمیل این طرح‌ها، اجرای آن‌ها را با تأخیر روبه رو کرده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تاکید بر اینکه اختصاص اعتبارات صندوق توسعه‌ی ملی تکمیل طرح‌های آب‌رسانی روستایی را با سرعت مناسبی به پیش برده است، عنوان کرد: در مقطعی که تعداد بسیاری از طرح‌های آب‌رسانی روستایی در آستانه تکمیل قرار داشته و یا بخش‌هایی از آن‌ها از سرعت اجرایی مناسبی برخوردارند، تداوم تأمین اعتبارات مورد نیاز این طرح‌ها، برای به نتیجه رساندن هزینه‌هایی که تاکنون صورت گرفته، ضروری و حایز اهمیت است.

او تصریح کرد: بر این اساس در طی دولت یازدهم و تا پایان مردادماه سال گذشته آب‌رسانی به هفت هزار و 154 روستا انجام شد و حدود 5.25 میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور را تحت پوشش قرار دارد.

آبرسانی به 1900 روستا طی دولت دوازدهم

پاکروح یادآور شد: در بازه‌ زمانی 1395 تا پایان 31 مرداد 1396، تعداد سه هزار و 773 روستا با جمعیت 2.5 میلیون نفر از آب شرب سالم و پایدار بهره‌مند شده‌اند. با تداوم این روند در دولت دوازدهم یعنی از شهریورماه سال گذشته تا شهریورماه 1397، آب‌رسانی به یک هزار و 935 روستا با مجموع جمعیت 1.33 میلیون نفر انجام شده است که بخشی از این طرح‌ها در هفته‌ دولت به بهره‌برداری رسیده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تاکید بر اینکه همزمان با هفته دولت سال جاری پروژه‌ها‌ی آب‌رسانی در 796 روستا با جمعیتی بیش از 518 هزار نفر در 21 استان کشور افتتاح می‌شود، عنوان کرد: این پروژه‌ها شامل تأمین آب شرب و بهداشتی روستاها از طریق حفر و بهسازی چاه و چشمه و قنات (بیش از 50 مورد) با مجموع به ظرفیت 974 لیتر بر ثانیه، احداث مخازن ذخیره آب (زمینی و هوایی) به ظرفیت 58 هزار مترمکعب، احداث 268 کیلومتر انتقال آب، توسعه 415 کیلومتر شبکه توزیع، اصلاح و بازسازی 129 کیلومتر شبکه توزیع آب و احداث ایستگاه‌های پمپاژ به ظرفیت 2742 لیتر بر ثانیه می‌باشد که برای اجرای این طرح‌ها، اعتباری به مبلغ دو هزار و 460 میلیارد ریال از محل منابع دولتی و صندوق توسعه ملی هزینه شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید