Iranian Agriculture News Agency

بحث یک ناخدا و رییس شیلات در برنامه حالا خورشید

صالحی: به هیچ شناور غیر ایرانی مجوز ندادیم و نمی‌دهیم

ناخدا: کارشناسان فائو را به سواحل مکران دعوت کنید تا تورها و ابزار کشتی ها را بازبینی کنند

برای فعالیت در آب‌های فراساحلی، فقط 261 موافقت اصولی برای 128 شرکت که همگی ایرانی هستند صادر شده است. در این شرکت‌ها بوشهری‌ها پیشتاز کسب و اخذ مجوز بوده‌اند.

صالحی: به هیچ شناور غیر ایرانی مجوز ندادیم و نمی‌دهیم

حسن صالحی معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان شیلات که در برنامه حالا خورشید حضور یافته بود، در پاسخ به مجری این برنامه و این پرسش که گفته می‌شود شناورهای چینی در دریای عمان و خلیج فارس ماهیگیری می‌کنند و این تمامی صید مناطق ساحلی را تحت تاثیر قرار داده است گفت: مطالعاتی که بر مبنای آن اجازه صیادی به شناورها داده شده، در حدود 40 سال گذشته انجام شده است اما تا 30 سال پیش بنا به دلایلی صید این نوع ماهی‌ها به تاخیر افتاد.

او اضافه کرد: صید آزمایشی توسط چینی‌ها از سال 87 شروع شد و ادامه پیدا کرد تا سال 90 اما از سال 90 به این طرف و شرکت‌های ایرانی و صیادان ایرانی هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند. این فعالیت در این زمینه  در قالب شرکت 261 موافقت اصولی، برای 128 شرکت ایرانی صادر شده و بوشهری‌ها پیشگام‌تر بوده‌اند.

او درباره شناورهای فعال در این بخش گفت: حدود  90 شناور فعال شده که 35 شناور اجاره‌ای و 55 شناور ملکی هستند. حال چه شناور اجاره‌ای باشد و چه خریداری شده ثبت شده  و توسط سازمان کشتیرانی ارزیابی شده است. تمام شناورهای تحت اجازه نیز پرچم‌هایشان باطل شده و این ابطال هم توسط سفارت ایران در کشور مبدا تایید شده و سپس به آنها پرچم ایرانی تحویل داده شده است. در حال حاضر دو هزار و 200 نفر روی این شناورها کار می‌کنند که حدود 1900 نفر انها ایرانی هستند. و حدود شش تا هفت هزار نفر نیز در ساحل کار می‌کنند.

در این برنامه ناخدا عبدالرسول غریبی به عنوان نماینده صیادان جنوب (خلیج فارس و دریای عمان) در این برنامه حضور داشت. او با اشاره به اینکه ما برای صید فانوس ماهی مشکلی نداریم اما مشکل در جای دیگری است گفت: ماهیگیرانی که برای صید فانوس ماهی می‌آیند بیش از فانوس ماهی‌ها صید می‌کنند. در واقع تور آنها برای صید فقط فانوس ماهی مناسب نیست و ماهیان دیگر را هم صید می‌کند و دریا را جارو می کنند  ضمن اینکه صیدان محلی به هیچ وجه مشارکتی ندارند. ما از شیلات تقاضا داریم که کارشناسان فائو را به سواحل مکران دعوت کند تا این تورها و ابزار بازبینی کنند و متوجه شوند که ابزار آنها مناسب صید فانوس ماهی نیست.

صالحی در پاسخ به این موضوع توضیح داد: در قرارداد این شناورها برای‌شان تا سقف 40 درصد صید ضمنی هم پیش‌بینی شده ولی تا به امروز این شاورها تا حد 38 درصد صید ضمنی داشته‌اند. صید ضمنی یکی از محاسبات اصلی برای صید اقتصادی است. این بخش در تمام قراردادهای بین‌المللی هم وجود دارد.

اما ناخدا غریبی در پاسخ به این موضوع گفت: متاسفانه شناورهای موجود فقط به اتکای همان صید ضمنی آمده‌اند و حتی صید ضمنی از صید فانوس‌ ماهی‌ها به صرفه‌تر و اقتصادی‌تر است. از همه مهمتر اینکه این شناورها از ظرفیت صیادان بومی منطقه استفاده نمی‌کنند و نیروی کار ساحلی همچنان بیکار است و این مشکل‌ساز شده است.

او اضافه کرد: در حال حاضر صید برای صیادان بومی دیگر صرفه اقتصادی ندارد وماهی برای صیاد بومی به خصوص در سواحل مکران کم شده بنابراین صیادان بومی باید خطر دزدان دریایی را به جان بخرند و به آب‌های افریقایی و آبهای اقیانوسی و سواحل اندونزی و... بروند.

غریبی همچنین به این نکته مهم اشاره کرد که نحوه اعطای این مجوز به شناورها خاص بوده است. او در توضیح این مطلب گفت: دیده شده که معاونان سابق وزیر یا سازمان شیلات، مشاور سابق شیلات استان، یا مدیرکل بازنسشته جهاد کشاورزی استان از جمله متقاضیان مجوز این شناورها هستند برای این حرف چه توضیحی دارید؟ حتی گفته شده یکی از مدیران سابق 15 شناور را در اختیار دارد و مجوز گرفته است.

صالحی در پاسخ به این موضوع مطرح شده گفت: به هیچ فردی (حقیقی یا حقوقی) تا این لحظه بیش از پنج مجوز داده نشده که تعداد آن هم مشخص است و بسیار انگشت شمار هستند در حد یک یا دو مورد بوده است. ما ممانعتی برای گرفتن یا محدود کردن شرایط نداشتیم حتی صندوق توسعه ملی هم به این طرح تسهیلات می‌داد. اما از صیادان بومی کسی برای مجوز درخواست نداد. یا اگر درخواستی داده شد برای تامین اعتبارات از صندوق توسعه ملی با چالش‌هایی روبرو شد که نتوانست تسهیلات دریافت کند.

او اضافه کرد: ما نمی‌توانیم به فرد یا افرادی به صرف اینکه بازنشسته وزارت جهاد هستند مجوزی اعطا نکنیم. اما می‌‌توانیم از تشکل‌های صیادی و صیادان جنوبی بخواهیم که برای گرفتم مجوز کار با این نوع شناورها اقدام کنند و ما برای آنها هم کمک می‌کنیم و هم راه را هموار می‌کنیم. در ضمن ‌می‌توانیم تمامی مالیات و عوارضی را که از این شناورها گرفته و به خزانه واریز می‌شود را برای بهبود وضعیت صیادان بومی در منطقه هزینه کنیم.

صالحی گفت: متاسفانه تسهیلات برای خرید شناور و رفتن به سمت صید صنعتی با مشکلات زیادی روبرو شده است برای مثال بانک قایق و شناور را به عنوان وثیقه نمی‌پذیرد. و مشکلات زیادی بر سر راه گذر از صید سنتی به صنعتی وجود دارد و باید این مشکلات هم حل شود. اما تاکید می‌کنم که ما به هیچ شناور غیر ایرانی مجوز ندادیم و نمی‌دهیم. این ماهی‌های صید شده به طور کامل در بنادر ایران تخلیه می‌شود و متعلق به ایران است. حتی اگر خارجی هم روی این شناورها کار کند برای ایرانی‌ها کار می‌کنند.  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید