Iranian Agriculture News Agency

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی

رایزنی برای صادرات شیرخشک انجام شده است

زمانی که قیمت ارز به یکباره تغییر کرد برای کنترل ثبت سفارش و اختصاص ارز واردات این نهاده‌ها با وقفه مواجه شد اما اکنون به وفور و اندازه نیاز از این نهاده‌ها تأمین شده و حتی ۱۰ تا ۲۰ درصد این نهاده‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر وارد کشور شده است.

رایزنی برای صادرات شیرخشک انجام شده است

مرتضی رضایی معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد با اشاره به اینکه برای تولیدات محصولات دامی در سال 97 پیش‌بینی انجام شده گفت: پیش‌بینی‌ برای تولید بخش‌های مختلف از جمله گوشت قرمز حدود 700 هزارتن (انواع دام‌های سبک و سنگین) 900 هزارتن تخم‌مرغ، 2.3 میلیون تن گوشت مرغ، 87 هزارتن عسل، یک‌هزار و 260 تن محصول پیله‌ تر ابریشم، 700 هزار تن فقط تولید شیرخام و... انجام شده است که بخش‌های دیگر مربوط به محصولاتی است مورد مصرف مانند محصولات گفته شده را ندارد.

رضایی با اشاره به اینکه سرانه مصرف پروتئین در ایران روزانه 28.5 گرم است توضیح داد: بخش مهمی از این میزان در بخش حیوانی تامین می‌شود که سعی شده در این مورد کیفیت و کمیت در تولید محصولات دامی در نظر گرفته شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در مورد پروژه‌هایی که برای بهبود تولیدات دامی در پیش‌گرفته شده گفت: کاهش هزینه‌های تولید، ارتقای بهر‌ه‌وری، ارتقای کیفیت محصولات تولید شده، تامین امنیت پایدار تولید برای همه بخش‌ها از جمله زیربخش دام و طیور، حفظ ذخایر ژنتیکی، توانمندسازی تشکل‌ها، اصلاح ساختارها (زنجیره وطرح مزرعه تا سفره)، حمایت از تولید کنندگان، و... از جمله سیاست‌هایی است که برای بهبود وضعیت تولیدات دامی در نظر گرفته شده است.

او اضافه کرد: مهمترین پروژه‌ای در چند سال اخیر برای بهبود وضعیت به خصوص در بخش تولید دام کوچک در پیش گرفته شده، پرورش و اصلاح نژاد دام بز است. چون بز یکی از دام‌هایی است که هزینه‌ پرورش آن بسیار پایین‌تر از گوسفند یا گاو است. در حال حاضر به دلیل اینکه بزهای بومی از نظر تولید شیر بسیار کمتر از انواع خارجی است.

رضائی توضیح داد: به همین منظور و برای اصلاح نژاد دام‌ها برای پرورش صنعتی 50 هزار بز وارداتی ظرفیت سازی شده که 21 هزار راس آن (از نژاد سانن و آلپاین) تاکنون وارد شده است. پیش‌بینی‌ و برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس است که تا سال 1400 تعداد این دام به یک میلیون راس و شیر حاصل از آن به 800 هزارتن برسد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در مورد دام گوسفند نیز هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی برای اصلاح نژاد بومی و استحصال گوشت و شیر بیشتر انجام شده است گفت: پرورش گوسفند صنعتی نیز یکی دیگر از برنامه‌های این معاونت است که برای 66 هزار راس ظرفیت‌سازی شده و تاکنون 11 هزار راس آن نیز وارد شده است.

او اضافه کرد: نژادهای گوسفندان بومی راندمان تولید مثل‌شان کمتر از یک (هفت دهم به ازای هر 100 گوسفند 70 بره) و سرعت وزن‌گیری 200 تا 250 گرم است در حالی که در انئواع خارجی به خصوص مدیترانه‌ای که وارد شد سرعت رشد بالای 300 گرم و راندمان تولید مثل دو به بالاست.

این مسئول وزارت جهادکشارزی در مورد پرورش نژادهای تلفیقی و خاص گفت: در این شیوه هم از دامپروری صنعتی استفاده شده که نژاد مادری از گوسفند بومی و نژاد پدری از بز‌های وارداتی است. در مورد گاو نیز دام‌ها دو منظوره شیری-گوشتی در دستور کار قرار دارند. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار رأس از این نوع گاو در کشور وجود دارد که امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ بتوانیم ۶ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز و ۱۵۰ هزار تن شیر از گاوهای دومنظوره تولید کنیم.

رضایی در مورد تولید گوشت مرغ و ثبات میزان تولید گفت: با وجود نوسان‌های زیاد در قیمت نهاده‌های تولید و دیگر عوامل تولید میزان تولید گوشت مرغ در سطح دو میلیون 300 هزارتن باقی مانده و کاهش نداشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام با اشاره به اینکه تمام یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون قطعه مرغی که در کشور تولید می‌شود به طور کامل در سامانه سماصط (سامانه جامع اطلاعات صنعت طیور) ثبت و تحت کنترل است. در دنیا بیش از ۸۰ درصد گوشت مرغ تولید شده بین یک و ۱۰۰ تا یک و ۲۰۰ گرم دارد ولی مردم ما لاشه‌های سنگین را می‌پسندند که هم قابلیت هضم پایین دارد و هم دورریز آن افزایش می‌یابد.

او اضافه کرد: با توجه به جوجه‌ریزی‌ مناسبی که در تیرماه انجام شده در شهریورماه به اندازه لازم مرغ روانه بازار شده و تا حدی قیمت‌ها تعدیل می‌شود. در حال حاضر حدود ۲۰ درصد مناطق تولیدکننده پروتئینی در اختیار تعاونی‌ها قرار گرفته تا با حذف واسطه‌ها قیمت مرغ کاهش یابد.

رضایی همچنین در مورد تدابیر اندیشیده شده برای جلوگیری از شیوع آنفلوآنزا در مرغداری‌های کشور توضیح داد: در سطح ملی و سطح کشور ستاد آنفلوآنزا تدابیری اندیشیده که مرغداری‌های غیرمجاز و مرغداری‌هایی که حداقل شرایط را رعایت نکنند اجازه جوجه‌ریزی به آنها داده نمی‌شود و سالن‌های مرغداری به شدت ممیزی می‌شود.

این مقام مسول در مورد افزایش قیمت ذرت و کنجاله سویا به عنوان دو نهاده مهم و تأثیرگذار در قیمت تمام‌شده گوشت مرغ گفت: زمانی که قیمت ارز به یکباره تغییر کرد برای کنترل ثبت سفارش و اختصاص ارز واردات این نهاده‌ها با وقفه مواجه شد اما اکنون به وفور و اندازه نیاز از این نهاده‌ها تأمین شده و حتی ۱۰ تا ۲۰ درصد این نهاده‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر وارد کشور شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام توضیح داد: ساختار تولید و توزیع مرغ، گوشت و تخم‌مرغ به دلیل واسطه‌گری‌هایی که وجود دارد همیشه از لحاظ قیمت با مشکل مواجه است. زیرا کشاورز خودش مستقیم نمی‌تواند وارد بازار شود و هر واسطه‌ای ۵ تا ۱۰ هزار تومان به قیمت اضافه می‌کند و این در حالی است که نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت واحدهای تولید گوشت مرغ ما خالی است.

رضایی در مورد دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار با وجود واردات گوشت گفت: دولت نسبت به تنظیم بازار بی‌توجه نیست، بلکه دولت سالانه تا ۱۵۰ هزار تن گوشت منجمد یا تازه وارد بازار می‌کند که با قیمت‌های مناسب تزریق می‌شود. اما به دلیل فعالیت واسطه‌ها همواره قیمت‌ها با آنچه‌که از تولیدکننده خریداری می‌شود فاصله دارد.

او اضافه کرد: به عنوان مثال گوسفند زنده کیلویی ۲۲ هزار تومان از دامدار خریداری می‌شود که با احتساب آلایش آن باید کیلویی ۴۴ هزار تومان تمام شود اما قیمت‌های موجود در بازار خیلی با این رقم متفاوت است اما این به آن معنا نیست که با کمبود گوشت قرمز در بازار مواجهیم.

معاون امور تولید دام وزارت جهادکشارزی در مورد میزان تولید و قیمت تخم‌مرغ با توجه به موج آنفلوآنزا که چند ماه گذشته رخ داده و موجب افزایش قیمت تخم‌مرغ شد گفت: تخم‌مرغ به اندازه کافی در بازار وجود دارد، این التهابات هیجانی و واسطه‌گری‌هاست که به افزایش قیمت دامن می‌زند؛ در زمان نیاز همان‌طور که در برهه‌ای از زمان تخم‌مرغ وارد کشور شد این کار را تکرار می‌کنیم.

او در مورد ممنوعیت صادرات شیر خشک که در یک ماه اخیر بسیار مشکل‌ساز شده است، گفت: در حال رایزنی با وزارت صنعت هستیم تا صادرات دوباره از سر گرفته شود؛ چراکه سال گذشته ۹۰۰ هزار تن شیرخشک مازاد را صادر کردیم و پیش‌بینی می‌کنیم امسال بیش از یک میلیون تن شیر و انواع محصول لبنی را صادر کنیم.

رضایی با اشاره به طرح‌هایی که قرار است در هفته دولت به بهره‌برداری برسد اشاره کرد و گفت: ۵۷ واحد گاو شیری، ۳۹ واحد پرواربندی بره، ۳۶واحد پرواربندی دام‌های بزرگ و ۸۲ واحد جدید پرورش طیور، ۴۰ واحد گوسفند و بز مولد و در مجموع ۳۴۹ واحد با سرمایه‌گذاری ۳۴۲ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۱۵۱۰ نفر در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید