Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد:

صادرت 850 هزارتن سیب از سال گذشته تاکنون

معاون وزیر جهادکشاورزی در امور باغبانی با بیان اینکه برآورد می‌شود میزان تولید پسته در سال جاری، حدود ١٧٠ هزارتن باشد، گفت: برآورد تشکل‌ها یک سوم این میزان است هر چند میزان تولید کل پسته در سال گذشته حدود 287 هزارتن بوده و کل باغات پسته کشور حدود ٤٦٠ هزار هکتار است.

صادرت 850 هزارتن سیب از سال گذشته تاکنون

محمدعلی طهماسبی معاون امور باغبانی در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا  درباره آخرین وضعیت باغداران و خسارت‌های ناشی از کم‌آبی و سوختگی باغات گفت: خسارت‌های باغداران به خصوص پس از اینکه تنش‌های محیطی افزایش پیدا کرده است، افزایش پیدا کرده و باید راه‌های دیگری برای پیشگیری و ترمیم این خسارت‌ها پیدا کرد.

او اضافه کرد: بیمه محصولات کشارزی بیشتر یک بیمه حمایتی است تا جبران خسارت‌ها. برای جبران و پیشگیری و جبران خسارت‌ها ستاد بحران در همه استان‌ها (فرمانداری‌ها) وجود دارد که در مواقع بحران و نیاز به کمک کشاورزان می‌آید. برای کمک به کشاورزان هم بخشودگی یا استمهال وام‌ها تعلق می‌گیرد. در ضمن برای پیشگیری از سوختگی پوشش سایبانی پیش‌بینی شده که آموزش‌های لازم آن شده است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در مورد افزایش قیمت محصولات باغی در بازار گفت: افزایش قیمت میوه‌ها در بازارها ارتباط چندانی به تولید ندارد. برای بررسی قیمت باید دید که از تولید تا بازار چند درصد افزایش قیمت دارد. وقتی قیمت در بازار بیش از 2500 تا سه هزار تومان افزایش قیمت دارد نشان می‌دهد که نشان می‌دهد کالا چندبار بازچرخانی می‌شود.

او اضافه کرد: چون وزارت جهاد بر روی این بازچرخانی و حلقه‌های میانی دسترسی ندارد بیشتر بر روی زنجیره تولید تمرکز کرده  و آن را دنبال می‌کند. به دلیل اینکه در بخش کشاورزی تشکل سازی نداریم بیشتر بر روی حلقه‌های توزیع و بیشتر بخش بسته‌بندی و .... باید تمرکز کنیم.

طهماسبی در مورد صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته و چهارماهه ابتدای امسال گفت: بیشترین محصولی که در سال گذشته و سه ماهه ابتدای امسال صادر شده سیب بوده که حدود 805 هزارتن بوده است. از نظر ارزشی نیز بیشترین میزان به پسته و زعفران اختصاص دارد که یک میلیاردو 200 تا یک میلیارد و 300 و میلیون دلار ارزش داشته است.

او اضافه کرد: در مورد صادرات برخی اقلام که گفته می‌‌شود آب‌بر هستند مانند هندوانه، به این نکته توجه داشته باشید که کشت هندوانه بستگی به اقلیم‌ها دارد و با همه اتفاق‌ها هنوز در برخی مناطق به صرفه است. سیاست وزارت جهاد بر این است که بیشتر محصولات در کشت گلخانه‌ای خلاصه شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: هر جا که مشکل کم آبی وجود داشته باشد و اقلیم خشن‌تر شود، کشت پسته مورد استقبال قرار می‌گیرد؛ به عنوان مثال هم اکنون در مناطقی مثل خوزستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل پسته کشت می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه گرمازدگی آخر سال گذشته و سرمای بهار امسال به تولید پسته در سالجاری خسارت وارد کرد، ادامه داد: براساس برآوردی که در استانهای تولیدکننده انجام شده، امسال میزان تولید به حدود ١٧٠ هزارتن خواهد رسید؛ اما این برآورد هنوز قطعی نیست. برآورد تشکل‌ها این است که میزان تولید یک سوم میزانی است که وزارت جهاد برآورد کرده و بیش از ٦٠ هزارتن نیست.

او با اشاره به اینکه از سال گذشته مقداری پسته در انبارها مانده است، افزود: با توجه به افزایش قیمت جهانی و گرانی دلار، ممکن است صادرات ما از نظر وزنی افت کند اما از نظر ارزشی کاهش چندانی در این زمینه نخواهیم داشت. با تغییر وضعیت ارز زمینه برای صادرات بسیار فراهم شده و امیدواریم امسال بتوانیم صادرات خوبی در این حوزه داشته باشیم، مضاف بر اینکه دخالت در نظم بازار از سوی ما کار درستی نیست، چراکه محصولات کشاورزی تحت تنش‌های محیطی هستند که تولیدشان سینوسی است که ممکن است وضعیت یک سال بهتر و یا یک سال بدتر باشد، اما برای اینکه بتوانیم برند پسته ایرانی را حفظ کنیم، صادرات را ادامه دهیم. قیمت جهانی پسته آمریکایی کیلویی ۸ دلار اما پسته ایرانی ۸ تا ۱۲ دلار قیمت‌گذاری می‌شود.

طهماسبی در مورد قیمت پسته گفت: طهماسبی همچنین در مورد افزایش قیمت میوه‌های تابستانه در بازار گفت: اگر قیمت تولیدکننده و باغدار را با قیمتی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، مقایسه کنیم می‌بینید که قیمت میوه در هنگام تولید بالا نیست، بلکه دلیل افزایش قیمت چند بار بارچرخانی توسط دلالان است و وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفته که روی زنجیره تولید تا مصرف میوه کار کند که این موضوع در مورد سیب و زعفران شکل گرفته اما از آنجایی‌که تشکل مشخصی در این حوزه نداریم و در تولید، بسته‌بندی سورت‌بندی نمی‌شود، در نتیجه شاهد این مشکلات هستیم.

او در مورد نقش تولید داخل در صنایع تبدیلی و صنایع غذایی کشور هم گفت: طبق جلساتی که با انجمن صنایع غذایی، پالپ و کنستانتره داشته‌ایم تنها ۵ درصد از نیاز این قشر وارداتی است و بقیه از محل تولید داخل تأمین می‌شود. اما مشکل اینجاست که باید تجهیزات صنایع تبدیلی و تکمیلی ما به‌روز شود تا بتوانند محصول بهتری با بهره‌وری بالاتری تولید کنند؛ چراکه بازدهی محصولات باغی ما کمتر از محصولات خارجی نیست.

در بخش دیگری از این نشست حبیب رادفر مشاور معاون وزیر در امور باغبانی به آمار و ارقامی از وضعیت تولید، صادرات و قیمت محصولات باغبانی اشاره کرد و گفت: طبق گزارشی که بانک مرکزی ۲۶ مردادماه اعلام کرده به جز میوه و سبزی سایر محصولات اساسی خانوار افزایش قیمت داشته‌اند و این در حالی است که ۲۲ میلیون تن سالانه محصولات باغبانی در کشور شامل انواع میوه، تولید می‌شود و در پاسخ به آنهایی که می‌گویند سرمازدگی سبب کاهش عرضه میوه شده، باید گفت ما سال گذشته ۳۰۰ هزار تن گیلاس در کشور تولید کرده‌ایم که ۱.۵ درصد از حجم تولید را در برمی‌گیرد و ۱۱۲ هزار تن سال گذشته آلبالو تولید شده که این رقم امسال به ۱۰۳ هزار تن رسیده که چشم‌گیر نیست.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید