Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان شیلات ایران:

تولیدات شیلاتی به یک میلیون و 200 هزار تن رسید

ایانا-کشاورزی: صادرات بیش از 130 هزار تن آبزی، 507 میلیون دلار ارزش صادراتی برای کشور به ارمغان آورده است.

تولیدات شیلاتی به یک میلیون و 200 هزار تن رسید

رئیس سازمان شیلات ایران، گفت: میزان تولیدات شیلاتی در سال 96 از برنامه مصوب توسعه ششم عبور کرده و به یک میلیون و 200 هزار تن رسیده است.

به گزارش ایانا، حسن صالحی، در نسشت خبری که صبح امروز در سالن جلسات این سازمان برگزار شد با بیان اینکه صادرات بیش از 130 هزار تن آبزی، 507 میلیون دلار ارزش صادراتی برای کشور به ارمغان آورده است، افزود: خوشبختانه در کشور ما صادرات بیشتر از واردات است.

او با بیان اینکه در حوضه دریای خزر سه گروه از ماهیان خاویاری، کیلکاماهیان و ماهیان استخوانی 33 هزار تن توسط 10 هزار صیاد این حوزه صید شده‌اند، عنوان کرد: در حوضه داخلی نیز فعالیت‌هایی از جمله آبزی‌پروری ماهیان گرم‌آبی برابر با 200 هزار تن، ماهیان سردآبی 160 هزار تن در حال انجام است.

او با تأکید بر تکثیر و پرورش ماهیان زینتی گفت: در سال 96، 20 میلیون قطعه از این ماهیان تولید شده که بیشتر آن توسط دانش‌آموختگان این حوزه بوده است.

رئیس سازمان شیلات ایران درباره صید ماهی در حوزه خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند نیز تصریح کرد: بیش از 690 هزار تن از ماهیان کف‌زی، سردسیری ریز و میگو صید شده است.

صالحی با بیان اینکه در حوزه صید فراساحلی در اقیانوس هند که بخش اعظم صید تن‌ماهیان کشور در آن صورت می‌گیرد، یادآور شد: در بین کشورهای عضو کنوانسیون تن‌ماهیان اقیانوس هند جایگاه دوم را از نظر میزان صید و همچنین جایگاه نخست را از نظر تعداد شناورهای دریایی در غرب اقیانوس هند به کشور ما اختصاص دارد.

او با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی صورت ‌گرفته در شیلات بر افزایش میزان تولید آبزیان تأکید دارد، اظهار داشت: در سال 97 این تولیدات از یک میلیون و 200 هزار تن به یک میلیون و 250 هزار تن خواهد رسید و همچنین میزان صادرات کشور نیز افزایش خواهد یافت.

صالحی با بیان اینکه در سال گذشته 25 هزار تن میگو در داخل کشور تولید شده است، گفت: 24 هزار تن از این تولیدات به سایر کشورها صادر شده که با ارزآوری خوبی همراه بوده است.

او ادامه داد: همچنین درباره پرورش ماهیان خاویاری نیز ایران دارای بزرگ‌ترین مزرعه پرورش ماهی در جهان است.

صالحی با بیان اینکه برای سال آینده درصدد دستیابی به صادرات ٦٠٠میلیارد دلاری محصولاتی شیلاتی هستیم، افزود: برای یک دهه آینده صادرات یک میلیارد دلار محصولات شیلاتی برنامه‌ریزی شده است.

او با تاکید بر اینکه در نیمه دوم امسال تلاپیا پرورش یافته در آب شور وارد بازار می‌شود، گفت: تولید و پرورش تیلاپیا در استان‌های یزد، قم، سمنان و خراسان آغاز شده. پرورش ماهی تیلاپیا در آب شور سبب احیای زمین نیز خواهد شد.

صالحی در مورد توسعه صیادی با رشته قلاب گفت: درصدد توسعه صید با رشته قلاب هستیم و این کار از طریق قایق‌ها در حال انجام است؛ علاوه بر آن توسعه پرورش ماهیان زینتی، خاویار، قورباغه، زالو و گیاهان آبزی نیز در دستورکار سازمان شیلات قرار گرفته است.

رئیس سازمان شیلات همچنین در مورد سهم ایران از دریای خزر و تغییرات اخیر در رژیم حقوقی دریای خزر بین پنج کشور مشترک این دریاچه با بیان اینکه ۱۵ مایل به دامنه فعالیت صیادی ایران در خزر افزوده شده‌، گفت: در سال‌های گذشته بر افزایش فعالیت 10مایلی از ساحل تاکید داشتیم که در این طرح اخیر ۱۵ مایل آب‌های سرزمینی خودمان و ۱۰ مایل هم برای ماهیگیری به آن اضافه شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید