Iranian Agriculture News Agency

حمایت وقف‌کنندگان زمین‌های کشاورزی رقم زد؛

اشتغال‌زایی 2 هزار نفری در استان مرکزی

ایانا-کشاورزی: سالانه در این اراضی 800 هکتار کشت پاییزه و بهاره صورت می‌گیرد که میزان کشت پاییزه در سال جاری 270هکتار جو، 195 هکتار یونجه، 90هکتار کلزا و در کشت بهاره نیز 50هکتار ذرت شیرین، 75 هکتار ذرت علوفه، 35 هکتار سیب زمینی و در حدود 40هکتار چغندرقند بوده است.

اشتغال‌زایی 2 هزار نفری در استان مرکزی

اراضی مزرعه بنیاد توسعه و عمران موقوفات در شهرستان اراک دارای وسعتی به مساحت هزار و 240هکتار است؛ این مزرعه در سال 80 در چند فاز اجرایی به سیستم آبیاری کلاسیک ثابت با آبپاش متحرک مجهز شد.

به گزارش خبرنگار گروه کشاورزی ایانا از استان مرکزی، این مزرعه موقوفی که به سامانه نوین آبیاری مجهز است؛ برای این منظور از تسهیلات تجهیز سامانه‌های آبیاری وزارت جهاد کشاورزی استفاده کرده است.

سالانه در این اراضی 800 هکتار کشت پاییزه و بهاره صورت می‌گیرد که میزان کشت پاییزه در سال جاری  270هکتار جو، 195 هکتار یونجه، 90هکتار کلزا  و در کشت بهاره نیز 50هکتار ذرت شیرین، 75 هکتار ذرت علوفه، 35 هکتار سیب زمینی و در حدود 40هکتار چغندرقند بوده است.

این مزرعه طی دو سال گذشته اقدام به کشت نشایی کرده است، در سال اول در این اراضی حدود 4 هکتار چغندرقند به صورت آزمایشی کشت شد که کاهش میزان مصرف آب را به نمایش گذاشت تا در نتیجه این کاهش، در سال جاری 20هکتار از این اراضی به زیر کشت نشایی برود.

کشت نشایی در این مجموعه سبب کاهش میزان مصرف سموم تا 40 درصد، بذر تا 30 درصد و کاهش مصرف آب تا 40 درصد شده است.

این مزرعه اوقافی همچنین مجهز به دستگاه نشاکار «ریشه لخت» است که به وسیله مهندسی معکوس ساخته شده و با یارانه 50 درصدی جهاد کشاورزی خریداری شده است.

در این مجموعه علاوه پرسنل اداری سازمان اوقاف، 30 نفر به طور ثابت در سمت‌های مختلف اداری و کشاورزی مشغول فعالیت هستند و دو هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم با این مجموعه همکاری می‌کنند.

این مجموعه همچنین برنامه‌ای  برای ساخت گلخانه طی دو سال آینده در دستور کار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید