Iranian Agriculture News Agency

مکانیزاسیون تغییر کاربری اراضی را کاهش داد

مکانیزه شدن 75 درصدی برداشت برنج

ایانا-کشاورزی: رشد مکانیزاسیون در این حوزه منجر به پایداری زراعت برنج، کاهش میزان مصرف آب، مدیریت مصرف نهاده‌ها و کاهش میزان ضایعات به کمتر از یک درصد شده و میزان تغییر کاربری اراضی را نیز کاهش داده است.

مکانیزه شدن 75 درصدی برداشت برنج

استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی در بخش‌های مختلف، افزایش بهره وری و بهبود راندمان آبیاری را به همراه داشته، این موضوع در کشت برنج بیش از سایر بخش‌ها نمود داشته و شاید دلیل آن کشت سخت این محصول باشد. بنا به گفته رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، رشد مکانیزاسیون در این حوزه منجر به پایداری زراعت برنج، کاهش میزان مصرف آب، مدیریت مصرف نهاده‌ها و کاهش میزان ضایعات به کمتر از یک درصد شده و میزان تغییر کاربری اراضی را نیز کاهش داده است.

کامبیز عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا با بیان اینکه رشد 500 درصدی مکانیزاسیون حوزه زراعت برنج در کشور طی 5 سال اخیر صورت گرفته، گفت: این رشد در دو سال گذشته محدود به استان‌های گیلان و مازندران بوده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با تاکید بر اینکه برداشت مکانیزه مزارع برنج در ابتدای دولت یازدهم تنها 12 درصد بوده، افزود: در حال حاضر برداشت با کمباین ویژه برنج در حدود 75 درصد است.

عباسی با بیان اینکه در حوزه کاشت نشا نیز پیشرفت قابل توجه‌ای داشته‌ایم، گفت: ابتدای دولت یازدهم در حوزه کاشت نشا با ماشین نشاکاری، در حدود 10 درصد مزارع به صورت مکانیزه کاشت می‌شد و این عدد در حال حاضر به 45 درصد رسیده است.

او با اشاره به رشد 500 درصدی مکانیزاسیون در سال‌های اخیر، توضیح داد: این موضوع سبب شده تا زراعت برنج برای کشاورزان اقتصادی شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ادامه داد: رشد مکانیزاسیون در حوزه زراعت برنج سبب شد یکی از سخت‌ترین کشت‌ها که فعالیت در گل‌ولای را می‌طلبید به پایداری برسد.

او با تاکید بر اینکه رشد مکانیزاسیون در این حوزه منجر به پایداری زراعت برنج، کاهش میزان مصرف آب، مدیریت مصرف نهاده‌ها و کاهش میزان ضایعات به کمتر از یک درصد را به همراه داشته باشد، افزود: همچنین میزان تغییر کاربری اراضی را نیز کاهش داده است.

او در خصوص میزان سرمایه‌گذاری برای تجهیز مزارع برنج نیز گفت: در حدود 650میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این خصوص انجام شده که 80درصد آن تسهیلات بانکی بوده که دولت و بانک کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار داده است.

عباسی در پایان با بیان اینکه در حوزه زراعت برنج عموما ماشین‌آلات وارداتی هستند، افزود: در استفاده از ماشین‌آلات تکیه بر استفاده از ماشین‌آلات داخلی است اما در این حوزه تولید داخل وجود ندارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید