Iranian Agriculture News Agency

همه خبرهای وسیع‌ترین استان کشور منفی نیست

توسعه تولید آبزیان در سیستان و بلوچستان

تولید یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن انواع آبزیان تا پایان برنامه ششم توسعه هدفگذاری شده است

سیستان و بلوچستان حالا بیش از روزهای دیگر روی خط خبر است. این روزها که غول گرد و غبار پا روی نفس‌گاه سیستانی‌ها گذاشته، تراژدی خشکسالی، روی خشن خود را نشان داده است و آه و حسرت از نهاد ایرانی‌ها برای هم‌وطنانشان، بلند شده است. هر سو که می‌روید و خواه نا خواه صحبت‌هال مردم به گوشتان می‌رسد، هم‌دردی مردم را با اهالی مرز نشین سیستان می‌شنوید.

 توسعه تولید آبزیان در سیستان و بلوچستان

با این حال باید به یاد داشت بادهای 120 روزه در سیستان امروز به وجود نیامده بلکه بخشی از طبیعت آن سامان است و اگر امروز بیش از سایر زمان‌ها درباره سیستان و بلوچستان و طوفان شن در آن می‌شنوید به دلیل خشکسالی‌ای است که دامن خود را در این سرزمین پهن کرده  و البته همسایه شرقی هم حقابه هیرمند که به هامون می‌ریزد را به هر دلیل نمی‌هد. وزارت نیرو هم شاید توانش بیش از این نیست که با افغان‌ها وارد مذاکره بیش‌تر شود و به هر شیوه که درست باشد، این حقابه را اخذ کند.

هامون و چاه‌نیمه حالا خشک شده و گرد و غبار با وزش بادهای موسمی بیش از گذشته خود نمایی می‌کند و زندگی را بر مردمان این سامان سخت!

با این حال گاه اخبار خوشحال کنده در میان این حجم از اخبار بد، خودش را مثل یک ستاره در آسمان نشان می‌دهد.  سیستان و بلوچستان در همین حال که گرفتار رخداد ناخوشایند گرد و غبار است، اما به برنامه‌های توسعه‌ای هم فکر می‌کند. همین امروز رئیس سازمان شیلات اعلام کرده که « هدفگذاری برای تولید ۲۰۰ هزار تن انواع آبزیان در سواحل مکران تا پایان برنامه ششم توسعه» انجام شده و وزارت جهاد کشاورزی در پی انجام این برنامه در جنوب سیستان و بلوچستان است.

تولید آبزیان در سواحل مکران

حسن صالحی رئیس سازمان شیلات ایران اعلام کرده است: تولید یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن انواع آبزیان تا پایان برنامه ششم توسعه هدفگذاری شده که ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار تن آن مربوط به پرورش و صید در سواحل مکران است.

به گزارش ایانا صالحی به پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، گفته است: یکی از سازمان‌هایی که در دبیرخانه حوزه مکران فعال است و مطالعات توسعه‌ای خود را در این نواحی انجام داده، سازمان شیلات ایران است به طوری که سرمایه گذاران دقیقا می‌دانند که اگر بخواهند در زمینه پرورش ماهی در دریا فعالیت کنند در چه نقاطی و با چه نوع قفس‌هایی باید کار را آغاز کنند.

او افزود: در حوزه مکران از میناب تا گواتر در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان، مهمترین فعالیت بومیان و ساحل نشینان، فعالیت شیلاتی در قالب پرورش میگو، ماهی، صیادی و صنایع فرآوری و سردخانه ها است و ما به طور متوسط در این مناطق به فاصله هر ۳۰ کیلومتر یک بندر صیادی داریم تا بتوانیم سهم بیشتری ماهی تون از اقیانوس هند برداشت کنیم.

صالحی اظهار داشت: برای توسعه فعالیت های شیلاتی در سواحل مکران، اخیرا برای شناورهای پشتیبان، موافقت اصولی صادر کرده ایم تا این شناور ها آذوقه برای لنج ها و شناورهای مان در اقیانوس ببرند و سپس صید آنها را به بنادر و اسکله های کشور منتقل کنند.

اواز توافق با دبیرخانه مکران و وزارت دفاع برای معرفی الگوهای جدید سرمایه گذاری داخلی و خارجی در سواحل مکران خبر داد و گفت: الگوهای جدید سرمایه گذاری در زمینه پرورش جلبک های دریایی، خیار دریایی و برخی سخت پوستان مانند لابستر و شاه میگو است.

رئیس سازمان شیلات ایران، افزود: در بخش مربوط به تولید لابستر و خیار دریایی و جلبک ها، یک پروژه مشترک تحقیقاتی را به طور پایلوت با بعضی از کشورهای آسیای جنوب شرقی در استان سیستان و بلوچستان بین چابهار و کنارک در دست اجرا داریم.

اوبا بیان این که ظرفیت های بسیار زیادی برای سرمایه گذاری در بخش شیلات در سواحل مکران وجود دارد، اذعان داشت: سرمایه گذاری های جدید نیاز به توسعه زیر ساخت ها مانند توسعه فرودگاه ها و پروازهای متعدد، توسعه بنادر در چابهار و جاسک برای تخلیه بار شناورها و مراکز فرآوری و همچنین امکانات حمل و نقل دریایی و جاده ای دارد.

صالحی بر تولید محصولات شیلاتی با هدف صادرات تاکید و تصریح کرد: امروز ما دارای تشکل های توانمند در حوزه صنعت شیلات هستیم که ارتباطات خوبی با بازارهای هدف دارند ضمن آن که برگزاری نمایشگاه بین المللی شیلات طی سه سال اخیر در انتقال یافته های داخلی و خارجی و همچنین صادرات موثر بوده است.

او بازار بین المللی را موتور محرکه شیلات خواند و گفت: سازمان دامپزشکی، تشکل های صادر کننده آبزیان و سفیران جمهوری اسلامی ایران باید به این موضوع بیشتر بپردازند و ارتباط خوبی برای معرفی محصولات شیلاتی مان با سایر کشورها برقرار کنند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید