Iranian Agriculture News Agency

خلاقیت کشاورز اهل خمین برای آبیاری محصولات کشاورزی رقم زد

کاهش 4 میلیون تومانی هزینه‌های کشت در هر هکتار

ایانا-کشاورزی: اختراع چاره 32 توسط کشاورز خمینی سبب حفاظت 100 درصدی خاک بدون عملیات خاک‌ورزی شده و در مزارع لوبیا و گندم باعث صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان 50 درصد و افزایش بهره‌وری تولید 30 تا 40 درصدی شده است.

کاهش 4 میلیون تومانی هزینه‌های کشت در هر هکتار

مشکلات آبی ایجاد شده کشاورزان را با دغدغه جدیدی روبه‌رو کرده که تنها راه نجات از آن، استفاده از سیستم‌های آبیاری جدید و خلاقیت در استفاده از آب است. برخی از کشاورزان دست به خلاقیت زده و راه‌های جدیدی را برای آبیاری زمین‌های خود در پیش گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه کشاورزی ایانا از مزرعه آفرینش در شهرستان خمین استان مرکزی، این مزرعه با وسعت 162 هکتاری و برنامه صادرات محور در راستای حفاظت از خاک و بهره‌وری آب؛ دستگاه ابتکاری با عنوان چاره ۳۲ را برای کشت مستقیم اختراع کرده است.

این مزرعه که در هشت کیلومتری خمین قرار دارد، محصولاتی همچون کلزا، گندم، لوبیا و جو کشت می‌کند و توسعه صادرات محصولات از اولویت‌های این مزرعه است.

اختراع چاره 32 توسط کشاورز خمینی سبب حفاظت 100 درصدی خاک بدون عملیات خاک‌ورزی شده  و در مزارع لوبیا و گندم باعث صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان 50 درصد و افزایش بهره‌وری تولید 30 تا 40 درصدی شده است.

مزرعه آفرینش که از حدود 30 سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده سعی بر آن داشته تا برای پایدار ماندن مصارف مختلف خود را با منابع در اختیار داشته نزدیک کند و از 17 سال پیش تاکنون به صورت مستمر محصولات خود را به روسیه صادر می کند.

محمد حسین قاسمی مدیر مزرعه آفرینش در خصوص دستگاه اختراع شده، گفت: پس از 3 سال بررسی و مطالعات انجام شده دستگاهی را طراحی کرده‌ایم که با نوارهای تیپی که آنها نیز ویژگی خاصی دارند و تولید خودمان است؛ با استفاده از این نوارها، زمین‌ها آبیاری می‌شوند. بر این اساس، وابسته به نوع محصول از 8 سانت تا 10سانتی متر نوارهای تیپ را زیر خاک گذاشته و پشته‌ای با ارتفاع 18 سانتی متر برای آن ساخته می‌شود تا آبیاری صورت بگیرد. برای تولید کلزا و گندم طول سطح به 50سانتی متر می‌رسد.

او با بیان اینکه تاکنون گندم، لوبیا و کلزا در این مزرعه کشت شده، افزود: در سال جاری نیز  نخود و پیاز نیز به روش عنوان شده کشت شده است.

مدیر مزرعه آفرینش با بیان اینکه با این روش  4 میلیون تومان در هر هکتار هزینه کشاورز در هر فصل زراعی کاهش می‌یابد، افزود: این نوع کشت به دلیل قرارگرفتن  نوار تیپ در زیر خاک از عوامل جوی محفوظ و همچنین تاثیر عوامل مکانیکی نیز بر روی آن به صفر می‌رسد.

او با اشاره به اینکه ابتدا فکر کردیم که برای بهره‌وری آب اقدام کنیم، اما پس از آن تصمیم گرفتیم که به بهره‌وری خاک برسیم تا با استفاده از خاک، بهره‌وری آب را نیز به دست بیاوریم.

او با بیان اینکه این نوع کشت برای محصولات مختلف قابل اجرا است، گفت: البته سیب زمینی و چغندرقند به دلیل غده‌ای بودن قابلیت اجرا در این نوع کشت را ندارد اما سایر کشت‌ها در این مزرعه به صورت متناوب صورت می‌گیرد، بر این اساس، پس از کشت لوبیا، گندم، کلزا، نخود و پیاز کشت می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید