Iranian Agriculture News Agency

با حضور وزیر جهاد کشاورزی صورت گرفت

افتتاح بزرگترین پروژه تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری شمال کشور

ایانا-کشاورزی: بر اساس آمار موجود از حدود 9 هزار و 300 هکتار اراضی کشاورزی شهرستان سیمرغ (کیاکلا)، حدود سه هزار و 23 هکتار از اراضی آن شالیزار است که با پروژه‌های اجراشده، تجهیز و نوسازی بیش از 60 درصد از اراضی کشاورزی این شهرستان صورت گرفته. شهرستان سیمرغ قطب کشاورزی بوده و یکپارچگی اراضی آن نیز، موجب اقتصادی شدن کشاورزی می‌شود.

افتتاح بزرگترین پروژه تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری شمال کشور

وزیر جهاد کشاورزی بزرگترین پروژه تجهیز، نوسازی و یکپارچه‌سازی اراضی شالیزاری شمال کشور در شهرستان سیمرغ (کیاکلا)، استان مازندران را افتتاح کرد.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، مراسم افتتاح بزرگ‌ترین پروژه تجهیز، نوسازی و یکپارچه‌سازی اراضی شالیزاری شمال کشور در شهرستان سیمرغ (کیاکلا) با حضور وزیر جهاد کشاورزی، معاون استاندار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در اراضی تجهیز و نوسازی شده شهرستان سیمرغ (کیاکلا) برگزار شد. بر اساس آمار موجود از حدود 9 هزار و 300 هکتار اراضی کشاورزی این شهرستان، حدود سه هزار و 23 هکتار از اراضی آن شالیزار است که با پروژه‌های اجراشده، تجهیز و نوسازی بیش از 60 درصد از اراضی کشاورزی این شهرستان صورت گرفته. شهرستان سیمرغ قطب کشاورزی بوده و یکپارچگی اراضی آن نیز، موجب اقتصادی شدن کشاورزی می‌شود.

محمود حجتی در این مراسم گفت: «اگر مروری بر سیر تحولی کشاورزی در چند سال اخیر داشته باشیم، پی خواهیم برد که پیشرفت‌های خوبی در بخش کشاورزی رخ داده. با وجود تمام محدودیت‌های آبی که در شمال کشور وجود دارد، امسال برداشت برنج مطلوب‌تر از سال‌های گذشته بوده.»

او با اشاره به اینکه اراضی کشاورزی سرمایه‌های اجدادی ما هستند و نباید به‌راحتی آن‌ها را از دست دهیم، ادامه داد: «باید در بحث آب‌بندان‌ها فعالیت بیشتری صورت گیرد و برنامه‌های اساسی را برای این موضوع در نظر بگیریم. باوجود اینکه برخی از کشورها، دشمنی‌ زیادی با ایران دارند، اما با این وجود تلاش شده تا در تأمین غذای مردم به مشکلی نخوریم و به جرأت می‌توان گفت که برای امنیت غذایی از هیچ تلاشی فرو گذار نکرده‌ایم.»

حجتی با بیان اینکه با وجود مشکلات فراوان ثابت کردیم که می‌توانیم، توضیح داد: «اگر با بررسی کوتاه، مشقت‌های چگونگی آبیاری، چگونگی نشاکاری و چگونگی برداشت را طی چند سال گذشته با امروز مقایسه کنیم، حتماً تفاوت‌ها را احساس خواهیم کرد که با پیگیری و تلاش آرام‌آرام حل‌ شده است.»

همچنین سیدعلی ادیانی نماینده حوزه انتخابیه قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی، گفت: «اجرای تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری و زیرساخت توسعه در سیمرغ، ارتقاء کمی و کیفی برنج را در این شهرستان، بهبود خواهد بخشید.»                             

او با تأکید بر اینکه باید تجهیز و نوسازی باقیمانده اراضی شالیزاری انجام شود، افزود: «باید تأمین اعتبار برای اجرای این امر انجام شود. از این رو ساماندهی، لایروبی و تجهیز آب‌بندان‌های شهرستان سیمرغ از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که در این شهرستان منابع آبی به‌اندازه کافی وجود دارد، اما چگونگی مدیریت آن مهم است.»

همچنین مجتبی حبیب‌نژاد، فرماندار شهرستان سیمرغ نیز در ادامه افتتاح بزرگ‌ترین پروژه تجهیز، یکپارچه‌سازی و نوسازی اراضی کشاورزی شمال کشور در شهرستان سیمرغ، ضمن اشاره به انجام پروژه تجهیز، یکپارچه‌سازی و نوسازی اراضی کشاورزی در سطح هزار هکتار از اراضی این شهرستان در سال گذشته توسط معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: «امروز نیز با حضور وزیر جهاد کشاورزی پروژه تجهیز و نوسازی 550 هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان به بهره‌برداری خواهد رسید. چرا که شهرستان سیمرغ از جمله شهرستان‌هایی است که از دو مؤلفه مهم حوزه کشاورزی یعنی آب فراوان و خاک زرخیز برخوردار بوده، اما به دلیل عدم برخورداری از کانال‌های آب‌رسانی و زهکش‌ها در فصول بارندگی همواره دچار ماندابی شده.»

او در ادامه اعلام کرد: «با به پایان رسیدن عملیات تجهیز و نوسازی هزار هکتار از اراضی شالیزاری در سال 97 ، سیمرغ اولین شهرستانی در سطح مازندران خواهد بود که عملیات تجهیز و نوسازی آن به پایان رسیده. از این رو با توجه به مصوبات دولت یازدهم، طرح تجهیز و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی این شهرستان اجرا شده و در صورت تأمین اعتبار، آمادگی کامل برای تجهیز و نوسازی هزار هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان وجود دارد. در مجموع عملیات تجهیز و نوسازی یک‌هزار و 750 هکتار از اراضی شالیزاری سیمرغ تا کنون صورت پذیرفته.»

حبیب‌نژاد در پایان گفت: «هم اکنون 22 قطعه آبندان در سطح 440 هکتار در سیمرغ وجود دارد که ظرفیت ذخیره 9 میلیون مترمکعب آب‌های جاری را دارد. بنابراین تعدادی از این آبندان‌ها از محل سرفصل منابع شهرستانی و ملی مورد بهسازی و لایروبی قرار گرفتند. »

همچنین حجت‌الاسلام محمدباقر یوسفی، امام جمعه شهرستان سیمرغ نیز در این مراسم گفت: «شهرستان سیمرغ علاوه بر برنج از مرکبات بسیار با کیفیتی برخوردار است از این رو باغداران و کشاورزان انتظار حمایت ویژه را دارند. متاسفانه این منطقه از داشتن کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی محروم است. بنابراین تقاضا داریم در این بخش نیز نگاه ویژه‌ای به این شهرستان شود.»

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید