Iranian Agriculture News Agency

عضو هیات علمی گروه گیاهان دارویی دانشگاه اراک:

نرخ ارز صادرات گیاهان دارویی را باصرفه کرده است

ایانا-کشاورزی: کاشت گیاهان دارویی ریسک‌پذیری بالایی را می‌طلبد و کشاورزان به دلیل کند بودن بازگشت سرمایه و بازاریابی سخت محصول برای فروش، علاقه‌ای برای کاشت آن نشان نمی‌دهند.

نرخ ارز صادرات گیاهان دارویی را باصرفه کرده است

​گیاهان دارویی یکی از پتانسیل‌های نهفته در منابع طبیعی کشور است که می‌تواند با ارزآوری بالا به موضوع جایگزینی صادرات کالاهای غیرنفتی به جای نفت کمک کند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا به استان مرکزی، شرکت اکسیر طبیعت کوهسار که توسط دکتر ناصر حسینی گیاه شناس و عضو هیات علمی گروه گیاهان دارویی دانشگاه اراک در زمینه تولید گیاهان دارویی در تعامل با کشاورزان فعالیت می کند‌، از مزارع حایز اهمیت در این زمینه در این استان است.

این شرکت از سال90 فعالیت تولید گیاهان دارویی خود را همراه با تعامل با کشاورزان منطقه آغاز کرده و با اجاره گلخانه و تولید نشا در 4 هزار متر در سال اول فعالیت خود  گیاهان دارویی همچون مریم گلی‌، سرخارگل‌، آویشن و چند گیاه دارویی دیگر تولید کرده است.

در سال‌های اول، کشت‌ها توسط کارگر انجام شده و در وجین و برداشت نیز به صورت مکانیزه نبوده است اما طی سال‌های بعد در زمینی به مساحت 3 هکتار با آبیاری نوار تیپ کشت محصولات صورت گرفته و در گلخانه یکهزارمتری نیز تولید نشا آغاز شده است.

حسینی در خصوص تولید گیاهان دارویی با تاکید بر اینکه کاشت این گیاهان در گذشته صرفه اقتصادی بیشتری داشته است، گفت: کاشت گیاهان دارویی ریسک‌پذیری بالایی را می‌طلبد و کشاورزان به دلیل کند بودن بازگشت سرمایه و بازاریابی سخت محصول برای فروش، علاقه‌ای برای کاشت آن نشان نمی‌دهند.

او ادامه داد: در حال حاضر تنها راه برای افزایش کاشت گیاهان دارویی صادرات است که در حال حاضر با نوسانات قیمت دلار در داخل کشور می‌تواند باعث افزایش علاقه کشاورزان این بخش شود و هزینه‌های موجود مانند قیمت بالای کود و هزینه‌های نیروی کار را جبران کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید